رونمایی معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق از راه‌آهن شلمچه- بصره

اتصال ریلی ایران به مدیترانه

شماره روزنامه: ۵۸۱۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ...

169364668682074500 copy

 معاون اول رئیس‌جمهور همچنین اعلام کرد راه‌آهن شلمچه-بصره با همراهی دو کشور ایران و عراق حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد. به گزارش «ایرنا»، احداث این خط ریلی که 32 کیلومتر طول دارد در مدت 18 ماه آماده بهره‌برداری خواهد شد. 16 کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی و 16 کیلومتر در خاک عراق توسط دولت این کشور احداث می‌شود. براساس این گزارش این پروژه با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث خواهد شد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، مخبر در این مراسم با بیان اینکه این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک و تحول‌ساز بین ایران و عراق است و تمام منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: از اینکه امروز توفیق یافتم به همراه جناب آقای السودانی نخست‌وزیر محترم عراق، اتصال راه‌آهن دو کشور را در این نقطه آغاز کنیم و زیرساخت ریلی را برای گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی توسعه دهیم ابراز خرسندی می‌کنم. 

مخبر اظهار کرد: تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و برعکس را فراهم می‌سازد.  معاون اول رئیس‌جمهور اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و افزود: با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره علاوه بر جهش فوق‌العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند. همچنین امیدواریم این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه‌ای داشته باشد.  به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب نیاز دارند و جزو راهبردهای جدی ما است.

این پروژه یکی از مواردی است که از پیش از انقلاب، مدنظر ایران و عراق بوده است که متاسفانه تکمیل نشده است.  وی افزود: خوشبختانه پیشبرد این طرح توسط دولت عراق مصوب شده و نخست‌وزیر عراق هم مصمم به تکمیل آن است، اگر این طرح به تکمیل برسد تحول بسیار مهمی در منطقه است.  مخبر در ادامه گفت: ملت‌های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند؛ اما حجم تجارت کنونی دو کشور در حال حاضر در سطح مورد انتظار طرفین نیست. در حال حاضر، حجم تجارت بین دو کشور حدود 11میلیارد یورو در سال است که در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم 30 میلیارد یورو در سال، کاملا قابل دستیابی است.

از سوی دیگر، فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین می‌کند.  مخبر با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و همچنین احداث نیروگاه و شبکه‌های انتقال و توزیع برای کاهش تلفات برق و همچنین حوزه‌های زیست‌محیطی، کشاورزی و حمل‌ونقل برون‌شهری، جاده‌ای و ریلی اظهار کرد: ایران و عراق، نقش منحصر‌به‌فردی در راهبردهای بین‌المللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاری‌ها در منطقه می‌تواند برای هر دو کشور مزایای گسترده‌ای داشته باشد.

افزایش قدرت عراق

نخست‌وزیر عراق نیز در مراسم در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه-بصره در نقطه صفر مرزی با تاکید بر اهمیت این راه‌آهن گفت: این پروژه سبب افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه خواهد شد و در راستای استقبال از مسافرین و زائران از ایران و آسیای میانه است.  وی با اشاره به «پروژه راهبردی راه‌آهن شلمچه‌-‌بصره» خاطرنشان کرد: با اجرایی کردن این پروژه به دنبال ایجاد زیربنای مناسب برای تسهیل روند ورود زوار اربعین در سال‌های آینده هستیم تا زائران در همه شرایط جوی بتوانند وارد عراق شوند و حوادثی که ممکن است طی این‌ مناسبت‌ها در راه‌ها پیش آید کاهش پیدا کند. 

السودانی همچنین تصریح کرد: این پروژه سال‌های سال متوقف بود و بحث‌های مختلفی در دولت‌های سابق پیش آمد تا اینکه با موافقت و اهتمام هر دو دولت در سال 2021 این پروژه از سر گرفته شد. السودانی راه‌اندازی پروژه راه‌آهن شلمچه را مسیری برای راه‌اندازی سایر پروژه‌ها دانست و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم از طریق این پروژه مسیر را به نجف اشرف و بعد از آن به کربلای مقدس برسانیم.  نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه به دنبال عملیاتی کردن پروژه بندر فاو هستیم، یادآور شد: این پروژه مطمئنا یک مساله مهم‌ در منطقه و جهان خواهد بود.

169364750894861500 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان