تایید بازداشت دپیلمات سوئدی اتحادیه اروپا در ایران / مخفی کاری سوئد و اتحادیه اروپا

یوهان فلودروس، ۳۳ ساله اهل سوئد، چندین سمت در موسسات مرتبط با اتحادیه اروپا داشت / دیپلمات سوئدی به عنوان گردشگر وارد ایران شده بود بازداشت شد و هم اکنون در زندان است.

 جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک دیپلمات اروپایی با ملیت سوئدی بیش از 500 روز در ایران زندانی است.

به گزارش عصرایران ، بورل در جریان نشست غیررسمی وزرای توسعه اتحادیه اروپا در جنوب اسپانیا هویت یوهان فلودروس را به‌عنوان یک دیپلمات اروپایی بازداشت شده در ایران فاش کرد. این خبر را یورونیوز منتشر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته برای نخستین بار نام این شهروند سوئدی را اعلام کرد و گفت: «یک شهروند سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد بیش از 500 روز در ایران زندانی است. طبق این گزارش، این بازداشت بیش از یک سال از سوی مقامات سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده است.»

این رسانه در گزارش خود نوشت: «یوهان فلودروس، 33 ساله اهل سوئد، چندین سمت در موسسات مرتبط با اتحادیه اروپا داشت… او حتی در کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا حضور داشت.»

طبق این گزارش، فلودروس در بهار سال گذشته در سفری که افراد آشنا به این پرونده، آن را یک سفر توریستی خصوصی توصیف کرده‌اند همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود به ایران رفت. او در حالی که در تاریخ 17 آوریل 2022 آماده بازگشت می‌شد در فرودگاه بازداشت شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا این اطمینان را داد که وی و همکارانش برای آزادی این دیپلمات «تلاش خستگی‌ناپذیر» دارند.

سوئد روز دوشنبه از ایران خواست تا یکی از اتباع خود را که بازداشت شده آزاد کند. استکهلم با این حال هویت این فرد را بیان نکرد.

وزارت خارجه سوئد روز دوشنبه در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این تبعه سوئدی خودسرانه بازداشت شده است و بنابراین باید فورا آزاد شود. این درخواست از مقامات ایرانی شده است.»

سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که از پرونده سوئدی بازداشت شده در ایران مطلع هستند و آن را پیگیری می‌کنند. 

با این حال وزارت اطلاعات ایران سال گذشته دربیانیه‌ای گفته بود که «متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان