ماهان شبکه ایرانیان

علائم درد؛ منبع اصلی درد شما چیست؟

آیا پزشک شما وقتی علائم خود را توضیح می‌دهید، گیج می‌شود؟ شما درد دارید، اما آن‌ها نمی‌توانند دلیل آن را بفهمند؟ آیا حس می‌کنید که آن‌ها به شما اعتماد نمی‌کنند یا فکر می‌کنند شما دروغ می‌گویید؟

علائم درد؛ منبع اصلی درد شما چیست؟

آیا پزشک شما وقتی علائم خود را توضیح می‌دهید، گیج می‌شود؟ شما درد دارید، اما آن‌ها نمی‌توانند دلیل آن را بفهمند؟ آیا حس می‌کنید که آن‌ها به شما اعتماد نمی‌کنند یا فکر می‌کنند شما دروغ می‌گویید؟

در دانشگاه پزشکی به من دو نوع درد آموخته شد. اما گروهی از افرادی که در این مدت مشاهده می‌کردم، درد مزمن داشتند که به هیچ یک از این دو نوع نمی‌خورد.

آیا این بیماران علائم خود را تخیل می‌کردند؟ یا حرفه پزشکی پیچیدگی درد را درک نمی‌کند؟ راز: جواب دوم است.

انواع درد

1. آسیب:

نوع اول درد به نام درد حسی یا “نوسیسپتیو” است که به علت التهاب و آسیب به بافت ایجاد می‌شود. این نوع درد را احساس می‌کنید وقتی که مثل آسیبی به مچ پا خورده یا استخوانی شکسته‌اید. درد حسی به صورت تیز، خفگی یا ضربانی حس می‌شود و به شما پیام می‌دهد که آسیب دیده‌اید.

2. آسیب عصبی:

نوع دوم درد به نام درد عصبی است و پیچیده‌تر از درد ناشی از آسیب معمولی است. درد عصبی از آسیب به عصب‌های شما ناشی می‌شود و حساسیت‌هایی از جمله احساس بی‌حسی، مشکلات احساسی یا سوزش ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، انگشتان بی‌حسی از ناحیه کانال مچ دست یا حس کلفتی از اعصاب فشاری در پشت شما.

چیزی که در مورد درد عصبی مشکل است، این است که علائم شما ممکن است پس از بهبود آسیب عصبی‌تان ادامه داشته باشند. در حالی که یک آسیب به استخوان‌ها یا عضلات شما ممکن است بهبود پیدا کند، اگر عصب‌های حسی شما آسیب ببینند، ممکن است به تولید حساسیت‌های نامطلوب ادامه دهند.

3. عصب‌های گیج:

نوع سوم درد به خاطر پیچیدگی آن است که در آزمون‌های معمولی مانند اشعه ایکس و ام‌آی‌آر قابل مشاهده نیست. درد حساسیت مرکزی یا درد نوسیپلاستیک به علت عصب‌های گمراه کننده‌ای ایجاد می‌شود که سیگنال‌های درد را به طرز نادرستی پردازش می‌کنند.

شما درد شدیدی را احساس می‌کنید، اما در آزمون‌های پزشکی هیچ نشانی از آن وجود ندارد که منجر به درمان نادرست یا عدم درمان شود.

نشانه‌های درد حساسیت مرکزی چی هستند؟

– علائم بعد از مدت‌ها به بهبودی ادامه دارد. به عنوان مثال، زخم شما که باید پس از 3 هفته بهبود یابد، 6 ماه بعد همچنان درد می‌کند.
– علائم شما از ناحیه آسیب خارج می‌شود. ناحیه کوچکی از درد در پشت شما به سمت کمر و رو به رانهایتان ادامه می‌یابد.
– حساسیت مشخصی به درد شکل می‌گیرد. درد به راحتی و بیشتر از معمول احساس می‌شود و حرکت‌های پایه‌ای مانند خم شدن به جلو و راه‌رفتن برای شما ناراحتی ایجاد می‌کند.
– علائم غیردردی ظاهر می‌شود. خستگی، خواب بد، و کم‌تر فکر کردن (اشتباه کم‌تر فکر کردن) ممکن است نشانه‌هایی از حساسیت باشند.

افرادی که من در دوره آموزش پزشکی خود که در دو نوع اصلی درد، نوسیسپتیو و عصبی، جا نمی‌شدند، اکنون درک می‌شوند که نوع سوم درد به نام درد نوسیپلاستیک است. این درد ناشی از پردازش نادرست سیگنال‌های درد در مغز شماست.

درک نوع درد – چیزی که درد شما را ایجاد می‌کند – برای دریافت درمان صحیح بسیار حیاتی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان