ماهان شبکه ایرانیان

خودروسازان اروپایی برای رویارویی با چین آماده می‏ شوند

تخت گاز چینی‌ها در جاده اروپا

چرا خودروسازان چینی دوسوم نمایشگاه مونیخ را قرق کرد‌ند؟

ایکس‌پنگ، که اخیرا یک قرارداد 5میلیارد یورویی برای کمک به فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، در راستای ارتقای فناوری آن شرکت منعقد کرده است، با حضور در نمایشگاه مونیخ اعلام کرد که از سال آینده شروع به فروش خودروهای خود در آلمان، فرانسه و انگلستان خواهد کرد. برای سال‌های متمادی، خودروسازان چینی مهارت خود را با آموختن از رقبای غربی ارتقا داده‌اند؛ مهارتی که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازی بین‌الملل شکل می‌گرفت. در همان زمان، چین این شرط‌بندی را انجام داد که باتری‌ها به‌زودی بر فناوری‌های مورد نیاز در راستای کربن‌زدایی حمل‌ونقل جاده‌ای تسلط پیدا خواهند کرد.

اکنون، با رشد سریع بازار خودروهای برقی و با توجه به جمعیت ثروتمند و عاشق خودرو، اروپا به بزرگ‌ترین سنگ محک فعالیت خودروهای برقی چینی در خارج از چین و به هدف اصلی خودروسازان چینی تبدیل شده است. ازآنجایی‌که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی یا دیزلی تا سال 2035 در پیش است، چینی‌ها فرصتی برای تصاحب بازار با ارائه مدل‌هایی مجهز به فناوری پیشرفته و دارای باتری‌های قوی با قیمت‌های پایین پیدا کرده‌اند. توماس اینگنلات، مدیرعامل برند پولستار، معتقد است با توجه به اینکه دیگران به‌شدت در حال کار هستند، تهدید بزرگی در پیش است. کشورهای دیگر در دسترسی به فناوری پیشرفت کرده‌اند، درحالی‌که خودروسازان قدیمی، برای مدت طولانی این موضوع را نادیده گرفتند. اکنون پس از ماه‌ها لابی بی‌ثمر سیاست‌مداران برای جلوگیری از واردات محصولات چینی، خودروسازان منطقه در حال آماده شدن برای رویارویی با جدیدترین رقبای خود هستند. اکنون زمان جنگ فرا رسیده است.

هاچگس‌ چورتز، رئیس عملیات اروپا در شرکت استلانتیس، دومین خودروساز بزرگ منطقه، معتقد است که باید بسیار مراقب بود. زمانی که صحبت از فناوری جدید می‌شود و کشوری مدت‌ها روی آن فناوری سرمایه‌گذاری کرده است، عدم رقابت شکل می‌گیرد و این موضوع خطرناک است. باید جنگید و به شرایط رقابتی بازگشت.

اما چشم‌انداز جنگ قیمت، یکی از محورهای اصلی رویداد مونیخ است. به باور هاچگس ‌چورتز، استلانتیس سودآورترین شرکت در میان رقباست و اگر سوددهی، بالاتر از بسیاری از رقبا باشد، می‌توان از دیگران پیشی گرفت؛ بنابراین باید برای جنگ قیمت آماده بود. این شرکت حتی در حال بررسی ساخت خودروهای برقی در مناطق ارزان‌تر خارج از اروپا و سپس واردات آنهاست. به گفته او، در برخی از کشورهای دیگر نزدیک به اروپا این ظرفیت وجود دارد.  لوکا دی مئو، مدیرعامل شرکت رنو، نیز معتقد است درحالی‌که قیمت‌ها باید کاهش یابد، تفاوت‌هایی در ویژگی‌های خودروها وجود دارد. او در مورد تفاوت این خودروها می‌گوید، مقایسه‌ای که اغلب بین ام‌جی4 چینی ارزان‌قیمت و مگان برقی رنو انجام می‌شود، بر تفاوت 10هزار یورویی تمرکز دارد، اما مدل فرانسوی مجهز به باتری قوی‌تر، امکانات سرگرمی بهتر و سرویس‌های نصب‌شده گوگل است و یک خودروی کاملا متفاوت محسوب می‌شود؛ البته قیمت خودروهای برقی باید کاهش یابد، آنها بسیار گران‌قیمت هستند، با این وجود همه افراد به دنبال ارزان‌ترین محصول در بازار نیستند.

مت لی، بنیان‌گذار لیپ‌موتور، معتقد است بسیاری از مصرف‌کنندگان اروپایی نمی‌توانند وسایل نقلیه برقی فعلی را بخرند. بالا بودن قیمت‌ها در سرتاسر قاره حیرت‌انگیز است، بنابراین قیمت‌ها باید کاهش یابد. بااین‌حال، اروپا یکی از گران‌ترین بازارهای خودرو در جهان را دارد و بیشترین تراکم برندهای لوکس یا ممتاز را در خود جای داده است، به‌طوری‌که از ولووی سوئدی تا رنج‌روور انگلستان، مرسدس بنز آلمان، آئودی، بی‌ام‌و و مازراتی ایتالیا را در خود جای داده است. به گفته یکی از مقام‌های پولستار، واضح است که قیمت در طیف محصولات ارزان‌تر بسیار چالش‌برانگیزتر از بخش‌های ممتاز و لوکسی است که پولستار در آن فعالیت می‌کند.

این موقعیت ترسناک نیست، بلکه نوع فناوری‌هایی که به ارمغان می‌آورد، ترسناک‌ است، به‌طوری‌که فناوری‌ها می‌توانند در موقعیتی قرار گیرند که دست‌نیافتنی باشند. به گفته برایان گو، از نظر فناوری، خودروهای چینی بهترین هستند؛ از نظر هزینه، مقیاس، تولید، زنجیره تامین و هر چیزی که امکان تولید محصول رقابتی را می‌دهد، چینی‌ها بهترین هستند. اما همه برندهای چینی دارای جاه‌طلبی نیستند و بسیاری از آنها در مورد چالش‌های ورود به رقابتی‌ترین عرصه دنیای خودرو واقع‌بین هستند. مت لی معتقد است بزرگ‌ترین چالش درحال‌حاضر این نیست که تا سال 2030 چه میزان موفقیت حاصل شود، بلکه باید راهی برای زنده ماندن در این عرصه یافت. به گفته او، توقع مشتریان بسیار زیاد است، بنابراین همه‌چیز باید به‌درستی انجام شود تا رضایت مشتریان جلب شود و آنها این برند را بشناسند و برند بتواند به حیات خود ادامه دهد.

بسیاری از مدیران می‌گویند تصاحب سهم قابل‌توجهی از بازار سال‌ها طول می‌کشد، درحالی‌‌که بازیگران اروپایی درحال رقابت برای بهبود وسایل نقلیه خود برای مقابله با این چالش هستند. به اعتقاد رئیس انجمن خودروسازان اروپا، نباید قدرت و شایستگی شرکت‌های اروپایی و همچنین وفاداری مشتریان را دست‌کم گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان