آمار خودروهای لوکس۱۴۰۲

شماره روزنامه: ۵۸۲۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ...

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب مورخ 19شهریور ماه سال جاری روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «مارپیچ مالیاتی معاملات خودرو» در جوابیه‌ای توضیح داد: در سال1401 خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شدند. بنابراین 252هزار خودرو شناسایی شد که مبلغ مالیات آنها به 2هزار و 300میلیارد تومان رسید. امسال خودروهای بالای 3میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شوند و از این رو تعداد خودروهای لوکس به 170هزار دستگاه با مالیات 3هزار میلیارد تومان رسیده است.دولت معتقد است که اگر به سمت تامین مالی غیرتورمی بودجه برود، قطعا تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد، مطالبه بحقی است. به همین دلیل، دولت بر این باور است که مالیات را باید از کسانی اخذ کند که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و دولت معتقد است اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، می‌تواند به تکالیف خود عمل کند و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاورد.

لازم به یادآوری است که قانونی برای گرفتن مالیات از چند خودرو وجود ندارد، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس و گران‌قیمت و املاک لوکس است که از سال1400 این مساله در قوانین بودجه گنجانده شده و اتفاقا درآمدهای دولت در این زمینه به مرور با شناسایی مالکان و شفافیت بیشتر، رو به افزایش است و رقم قابل توجهی نیز می‌شود.در قانون بودجه1402 هم مالیات بر خودروی لوکس وجود دارد. امسال هم طبق قانون بودجه1402 عدد 3میلیارد تومان برای خودروی لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از 3میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند؛ اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از 3میلیارد باشد، به‌عنوان لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک درصد مالیات می‌شوند.

ضمنا قانون درباره مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته است، ولی تصریح دارد که اگر ارزش یک خودرو بیش از 3میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودروی لوکس می‌شود، به این معنی که اگر فردی 10خودروی پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودروی لوکس نمی‌شود.در سال1400، حدود 177هزار خودرو لوکس شناسایی شد که برای آنها 2هزار میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شد که تاکنون از این رقم 770میلیارد تومان وصول شده است. در سال گذشته، 252هزار خودرو شناسایی شد که مبلغ مالیات آنها به 2هزار و 300میلیارد تومان رسید.

 از این رقم بخش کمی از آن مالیات تاکنون وصول شده که علت آن نیز این است که مالیات‌ها به تازگی به مؤدیان اعلام شده است.520هزار خودرو لوکس نیز برای سال جاری شناسایی شده که به گفته سازمان امور مالیاتی اقدامات مربوط به آنها به سرعت در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت. به هر حال، بخشی از دلایل میزان بالای اعتراضات، فقدات داده‌های کافی است که به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسد. در نتیجه لازم است تا هر چه سریع‌تر اقدامی در ارتباط با افزایش دقت اطلاعات مورد استفاده سازمان امور مالیاتی انجام شود.

اما دلیل شرایط جدید درخصوص مالیات بر نقل و انتقال خودرو این است که با توجه به فراهم شدن امکان صدور و استفاده از برگ سبز خودرو به جای سند، بسیاری از خریداران و فروشندگان خودرو، از طریق دفاتر اسناد رسمی برای خرید و فروش خودرو اقدام نمی‌کنند و این موضوع موجب عدم پرداخت مالیات شده است. به همین دلیل مالیات نقل و انتقال خودرو به‌وجود آمد تا افرادی که قصد خرید و فروش خودرو را دارند، در ابتدای امر به سامانه پرداخت مالیات خودرو مراجعه کنند و نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدامات لازم را انجام دهند.

در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه و در آنجا هزینه ثبت را پرداخت می‌کردند. در مبلغ ثبتی که پرداخت می‌شد، 60درصد مربوط به مالیات بود که خود دفتردار آن را پرداخت می‌کرد. اما در حال حاضر، باید مالیات نقل و انتقال خودرو را در ابتدا پرداخت کرد. با این روش دیگر کسی نمی‌تواند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بی‌توجه باشد. همچنین افرادی که قبلا مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده‌اند، در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت می‌شوند و امکان خروج از کشور را ندارند.

در حال حاضر پرداخت مالیات از طریق وب‌سایت مالیاتی انجام می‌شود. با مراجعه به سایت تعویض پلاک یا امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات و گرفتن نوبت تعویض پلاک وجود دارد. در گذشته فروشنده بعد از مراجعه به سایت http: / / my.tax.gov.ir و دریافت رسید پرداخت، در مرحله بعد می‌توانست به سایت تعویض پلاک برود و نوبت خود را رزرو کند.  اما اکنون با مراجعه به سایت پرداخت مالیات می‌توان از همان‌جا، نسبت به دریافت نوبت تعویض پلاک هم اقدام کرد.البته به هیچ عنوان مراجعه حضوری مطرح نیست، بلکه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو کاملا به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری کاربران به دفاتر اسناد رسمی نیست.

 بنابراین اگر شخصی قصد خرید و فروش خودروهای داخلی یا خارجی را دارد، باید به درگاه پرداخت مالیات خودرو، در سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مالیات خودروی خود را پرداخت کنید. در واقع اضافه شدن بخش جدیدی تحت عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو به این سامانه، پرداخت مالیات خودرو را امکان‌پذیر می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان