چرا اروپایی‌ها به جای تحریم موشکی با ایران مذاکره نکردند تا تضمین بگیرند؟

اروپایی‌ها می‌توانستند با ایران مذاکره کنند و ضمن لغو تحریم‌های موشکی ایران بر وفق توافق برجام، متقابلا درباره عدم فروش موشک ها به روسیه تضمین‌هایی دریافت کنند.

   عصرایران؛ مازیار آقازاده- 3 کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کرده اند مانع لغو تحریم های موشکی ایران بر وفق موافقت نامه برجام خواهند شد.

   این 3 کشور که طرف مذاکره ایران در برجام بوده اند و همزمان اعلام می‌کنند همچنان به این توافق پای‌بند هستند اما در اقدامی بر خلاف مفاد توافق برجام، اعلام کرده‌اند تحریم های موشکی ایران را که قرار است بر اساس موافقت نامه برجام در تاریخ اکتبر سال 2023 (مهر ماه 1402) لغو شوند، برقرار نگاه دارند به این سه دلیل:

1- استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین

2- احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه 

3- محروم کردن تهران از مزایای برجام به دلیل نقض آن از سوی تهران

  نکته جالب اینکه اروپایی ها در مورد سوم در حالی نقض برجام را به تهران نسبت داده‌اند که خود به خوبی می‌دانند که آمریکا بود که به دستور ترامپ و با خروج یکجانبه خود برجام را نقض کرد و تحریم های ایران را برگرداند و ایران بیش از 13 ماه پس از خروج آمریکا از برجام، منتظراروپا ماند و اقدامات جبرانی پس از آن انجام شد.

 

ناروی 3 موذی اروپایی در تحریم موشکی ایران  و دریغ از اعتراض غرب دوستان وطنی

درباره دو مورد  نخست نیز که مربوط به ارتباطات میان ایران و روسیه است، دو  نکته وجود دارد:

نخست اینکه تهران هیچ محدودیت و معذوریت قانونی و حقوقی برای عدم فروش سلاح ( به جز موشک که آن هم قرار است تا ماه آینده برداشته شود) به هیچ کشوری ندارد و بنابراین نقد اروپایی‌ها فاقد پشتوانه حقوقی است و نقض پیمان و یا اقدامی بر خلاف رویه‌های بین المللی و حقوق بین الملل صورت نپذیرفته است.

دوم اینکه اروپایی‌ها می‌توانستند با ایران مذاکره کنند و ضمن لغو تحریم‌های موشکی ایران بر وفق توافق برجام، متقابلا درباره عدم فروش موشک ها به روسیه تضمین‌هایی دریافت کنند.

 نوع واکنش به روسیه و چین در داخل و در قیاس با رفتار اروپا هم قابل توجه است. چون پیشتر در برابر اقداماتی چون بیانیه مشترک چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی و نیز اقدام مشابه روسیه در همین زمینه  موجی گسترده علیه روسیه و چین درگرفت و باید دید آیا در برابر این اقدام اروپایی‌ها هم صدای اعتراضی شنیده خواهد شد یا نه؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر