ماهان شبکه ایرانیان

بوئینگ ۷۷۷؛ نگاهی به تاریخچه پر افتخارترین و بهترین محصول غول هواپیماسازی جهان

در سال ۱۹۹۴ و در چنین روزهایی هواپیمای غول پیکر بوئینگ ۷۷۷ اولین پرواز خود را انجام داد و عصری جدید را در دنیای هوانوردی آغاز نمود

بوئینگ 777؛ نگاهی به تاریخچه پر افتخارترین و بهترین محصول غول هواپیماسازی جهان

در سال 1994 و در چنین روزهایی هواپیمای غول پیکر بوئینگ 777 اولین پرواز خود را انجام داد و عصری جدید را در دنیای هوانوردی آغاز نمود. هر چند دهه یک بار هواپیمای جدیدی معرفی شده و توانایی های شرکت های سازنده هواپیماهای مسافربری را به رخ می کشد. در سال 1957 شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ساخت اولین جت مسافربری 707 خود قاعده ی بازی در خطوط هوایی را تغییر داد. در سال 1969، بار دیگر این کمپانی با معرف  جمبوجت 747 همگان را غافلگیر کرد و در سال 1994 با به پرواز در آمدن اولین هواپیمای بوئینگ 777 بار دیگر همگان خلاقیت و نبوغ مهندسان این شرکت را ستودند.

هواپیمای بوئینگ 777 بعد از گذشت بیش از دو دهه از اولین پرواز خود هنوز هم قابل اطمینان ترین هواپیمای مسافربری برای شرکت های خطوط هوایی در سراسر جهان به شمار می آید. از سال 1994 تا ماه می سال کنونی شرکت بوئینگ توانسته بیش از 1٫911 هواپیمای بوئینگ 777 را به فروش برساند که آن را به پرفروش ترین هواپیمای مسافربری مقیاس بزرگ در تاریخچه ی این کمپانی تبدیل می کند.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه ی پرافتخار به شاهکاری که کمپانی بوئینگ به خاطر ساخت آن به خود می بالد.

the-boeing-777s-journey-began-in-october-of-1990-with-an-order-from-united-airlines-for-a-twin-engine-wide-body-airliner-larger-than-boeings-767-w700

راه هواپیمای بوئینگ 777 از زمانی آغاز شد که در اکتبر سال 1990 خطوط هواپیمایی یونایتد ایرلاینز سفارش ساخت یک هواپیمای دو موتوره ی بزرگ تر از بوئینگ 767 را به مسئولین کمپانی بوئینگ ارائه داد.

-but-smaller-than-the-iconic-747-jumbo-jet-w700

مسئولین یونایتد ایرلاینز می خواستند که این هواپیمای سفارشی کوچک تر از جمبوجت 747 باشد.

leading-the-777-program-was-its-general-manager-alan-mulally-in-2006-mulally-left-boeing-to-become-ceo-of-the-ford-motor-company-w700

طرح ساخت هواپیمای بوئینگ 777 تحت نظر آلن مولالی اجرا شد که در سال 2006 برای به دست گرفتن سمت مدیر عاملی شرکت فورد موتور، بوئینگ را ترک کرد.

rrrr

در طول ریاست هشت ساله ی مولالی در کمپانی فورد وی با موفقیت توانست شرکت خود را از بحران های مالی نجات دهد بدون این که نیازی به کمک و وام دولتی داشته باشد. همه او را بهترین مدیر عامل شرکت فورد در طول سال های بعد از هنری فورد می دانند.

fff-w700

از همان ابتدا مسئولین شرکت بوئینگ می دانستند که بوئینگ 777 محصول ویژه و پرطرفداری خواهد بود. بوئینگ 777 اولین هواپیمای مسافربری بود که کاملاً با استفاده از کامپیوتر طراحی می شد.

rtt-w700

با استفاده از گرافیک های سه بعدی کامپیوتری، مهندسان شرکت بوئینگ توانستند به صورت دیجیتالی قطعات بوئینگ 777 را به هم وصل کنند که نیاز به مدل های هزینه بردار و زمان بر گلی را مرتفع می کرد.

sdfsdfsd-w700

برای ساخت بوئینگ 777، کمپانی بوئینگ واحد خود در اوِرِت واشنگتن را انتخاب کرد.

65-w700

اگر چه مدل 777-200 از مدل 777 کوچک تر است اما با طول تقریبی 64 متر و بال هایی به طول بیش از 58 متر و وزن 30 تن همچنان یک هواپیمای بسیار بزرگ به شمار می آید.

dfgdfgdf-w700

موتورهای جت توربوفن این هواپیمای غول پیکر توسط شرکت رولز رویس، پرَت اند ویتنی و جی ای ساخته شده و بزرگ ترین موتورهایی به شمار می آیند که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده اند.

etert-w700

در این تصویر یکی از چرخ دنده های سه محوره اصلی فرود هواپیمای بوئینگ 777 را می بینید.

sdfsd-w700

کابین خلبان دو نفره و کاملاً دیجیتال هواپیمای بوئینگ 777-200 یک شاهکار هنری به شمار می آید.

6456-w700

در قسمت درجه یک این هواپیما مسافران می توانند کاملاً دراز بکشند.

sdfsds-w700

در قسمت معمولی هواپیما نیز مسافران پرواز آرام و خوشایندی را تجربه کرده و تمامی تجهیزات سرگرم کننده برای آن ها تدارک دیده شده است.

eterter-w700

در 21 ژوئن سال 1994 زحمات تمامی کارکنان شرکت بوئینگ با به پرواز درآمدن اولین هواپیمای بوئینگ 777-200 به ثمر نشست.

sdfsdf-w700

این هواپیمای پیشرفته می توانست بین 305 تا 440 مسافر را با پروازی به مسافت 13٫310 کیلومتر به مقصد برساند. هواپیمای بوئینگ 777-200 می توانست با سرعت 990 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 37٫900 پایی پرواز کند.

xcvxc-w700

در ژوئن سال 1995 هواپیمای بوئینگ 777-200 برای اولین بار در خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز به پرواز درآمد و عصر جدیدی را در دنیای هوانوردی آغاز نمود.

45645-w700

به طور سنتی منطق ایجاب می کرد که هواپیماهای با قدرت پرواز در مسافت های طولانی باید تعداد موتورهای بیشتری داشته باشند تا ایمنی ان ها بالا برود. به همین دلیل هواپیماهای بوئینگ 777، داگلاس دی سی 8 و بعدها بوئینگ 747 همه 4 موتوره بودند. بدین ترتیب در صورتی که یکی از موتورها از کار می افتاد سه موتور دیگر توانایی نگه داشتن هواپیما در آسمان را داشتند.

sdfsdf-w700

با پیشرفت تکنولوژی توربوفن، هواپیماهای سه موتوره ی کوچکتری مانند مک دانل داگلاس دی سی 10 و لاکهید ال 1011 مشتریان بیشتری پیدا کردند.

er456-w700

در همین دوره اولین جت های بلند دو موتوره از قبیل ایرباس A300B2 برای مسافت های نیمه طولانی مورد استفاده قرار گرفتند.

345345-w700

در سال 1985، اداره ی هوانوردی فدرال ایالات متحده محدودیت های خود در مورد مسافت هایی که جت های دو موتوره می توانند طی کنند را کاهش داد. این موضوع باعث شد که بوئینگ 767 بتواند پروازهای با استفاده از یک موتور تا 120 دقیقه را نیز انجام دهد. این قانون جدید به بوئینگ 767 اجازه داد که در طول اقیانوس اطلس به پرواز درآید و فرصت های جدیدی را در اختیار کمپانی های سازنده هواپیما قرار دهد.

sdfgsd-w700

با تولید هواپیمای بوئینگ 777 شرکت بوئینگ توانست سازمان هوانوردی فدرال را به کاهش دادن محدودیت های مربوط به مسافت های پروازی ترغیب کند.

s333-w700

قوانین تازه باعث شد که هواپیماهای سه موتوره ی مدرنی مانندمک دانل داگلاس ام دی 11 یک شبه بی مصرف شوند زیرا این هواپیماها توانایی رقابت با جمبوجت های چهار موتوره را نداشتند و از طرف دیگر از لحاظ هزینه و کارآیی نیز در حد جت های دو موتوره نبودند.

45345-w700

البته هواپیماهای جمبوجت چهار موتوره نیز با حضور هواپیمایی مانند بوئینگ 777 نمی توانستند سیطره ی خود بر بازار فروش هواپیما را ادامه دهند. بوئینگ 777 همراه با هواپیمای دو موتوره ی ایرباس A330 بازار را به قبضه ی خود درآوردند.

f345-w700

حتی هواپیمای رکوردشکن ایرباس A380 سوپرجمبو و هواپیمای منحصر به فرد بوئینگ 747-8 اینترکانتیننتال نیز نتوانستند مانع سیطره ی بوئینگ 777 بر بازار شوند. این موضوع باعث کاهش تولید این دو هواپیمای پیشرفته و دوست داشتنی شد.

6666-w700

در سال 1996 شرکت بوئینگ نسخه ی پیشرفته تری از بوئینگ 777 با نام 777-200IGW را با قدرت پرواز طولانی تر معرفی کرد که بعدها نام آن به 777-200ER تغییر داده شد.

333-w700

در سال 1998، شرکت بوئینگ طول هواپیمای بوئینگ 777 را افزایش داد و نسخه ی 777-300 را با توانایی حمل 550 مسافر تولید کرد.

222-w700

درس ال 2002، بوئینگ با تولید نسخه ی موسوم به 777-300ER بار دیگر حرکت فوق العاده ای از خود نشان داد. این هواپیمای غول پیکر با 800 فروند فروش تاکنون پرطرفدارترین مدل بوئینگ 777 لقب گرفته است.

111-w700

در سال 2006، شرکت بوئینگ نسخه ی 777-200LR با قدرت مسافت پروازی بسیار بالای هواپیمای بوئینگ 777 را معرفی کرد.

221-w700

این نسخه که به «WorldLiner» نیز معروف است می توانست 301 مسافر را تا مسافتی بیش از 17٫500 کیلومتر منتقل کند.

sdfsdf-w700

امروزه هواپیمای بوئینگ 777 یکی از هواپیماهای محبوب در جهان به شمار می آید و در بسیاری از خطوط هوایی جهان از جمله آمریکن ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، قطر ایرلاینز، اتحاد ایرلاینز، ایرفرانس، ایر کانادا و ترکیش ایرلاینز به کار گرفته می شود.

wer-w700

با این وجود هیچ کس به اندازه ی شیخ احمد بن سعید آل مکتوم به هواپیمای بوئینگ 777 علاقه نداشت. در سال 1996 خطوط هوایی کوچک متعلق به این میلیاردر عرب که در دوبی واقع بود اولین هواپیمای بوئینگ 777-200 خود را دریافت کرد.

4444-w700

در طول دو دهه بعد از آن خطوط هوایی امارات به یکی از بزرگ ترین خطوط هواپیمایی جهان تبدیل شد و بیش از 120 هواپیمای بوئینگ 777 را در اختیار گرفت که بزرگ ترین ناوگان این هواپیما در جهان به شمار می آمد.

45454-w700

در واقع خطوط هوایی امارات بیش از 15 درصد از کل خریدهای هواپیمای بوئینگ 777 را به خود اختصاص داد.

32342-w700

با بیش از دو دهه حضور موفقیت آمیز در آسمان، بوئینگ 777 خود را برای یک بروزسازی بزرگ آماده می کند. قرار است در سال 2019 شرکت بوئینگ نسل جدید هواپیماهای بوئینگ 777X را معرفی کند. جالب این که نیمی از پیش سفارش های هواپیماهای 777X نیز از طرف خطوط هواپیمایی امارات ارائه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان