در سال 1994 و در چنین روزهایی هواپیمای غول پیکر بوئینگ 777 اولین پرواز خود را انجام داد و عصری جدید را در دنیای هوانوردی آغاز نمود. هر چند دهه یک بار هواپیمای جدیدی معرفی شده و توانایی های شرکت های سازنده هواپیماهای مسافربری را به رخ می کشد. در سال 1957 شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ساخت اولین جت مسافربری 707 خود قاعده ی بازی در خطوط هوایی را تغییر داد. در سال 1969، بار دیگر این کمپانی با معرف جمبوجت 747 همگان را غافلگیر کرد و در سال 1994 با به پرواز در آمدن اولین هواپیمای بوئینگ 777 بار دیگر همگان خلاقیت و نبوغ مهندسان این شرکت را ستودند.
هواپیمای بوئینگ 777 بعد از گذشت بیش از دو دهه از اولین پرواز خود هنوز هم قابل اطمینان ترین هواپیمای مسافربری برای شرکت های خطوط هوایی در سراسر جهان به شمار می آید. از سال 1994 تا ماه می سال کنونی شرکت بوئینگ توانسته بیش از 1٫911 هواپیمای بوئینگ 777 را به فروش برساند که آن را به پرفروش ترین هواپیمای مسافربری مقیاس بزرگ در تاریخچه ی این کمپانی تبدیل می کند.
در ادامه ی این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به تاریخچه ی پرافتخار به شاهکاری که کمپانی بوئینگ به خاطر ساخت آن به خود می بالد.
راه هواپیمای بوئینگ 777 از زمانی آغاز شد که در اکتبر سال 1990 خطوط هواپیمایی یونایتد ایرلاینز سفارش ساخت یک هواپیمای دو موتوره ی بزرگ تر از بوئینگ 767 را به مسئولین کمپانی بوئینگ ارائه داد.
مسئولین یونایتد ایرلاینز می خواستند که این هواپیمای سفارشی کوچک تر از جمبوجت 747 باشد.
طرح ساخت هواپیمای بوئینگ 777 تحت نظر آلن مولالی اجرا شد که در سال 2006 برای به دست گرفتن سمت مدیر عاملی شرکت فورد موتور، بوئینگ را ترک کرد.
در طول ریاست هشت ساله ی مولالی در کمپانی فورد وی با موفقیت توانست شرکت خود را از بحران های مالی نجات دهد بدون این که نیازی به کمک و وام دولتی داشته باشد. همه او را بهترین مدیر عامل شرکت فورد در طول سال های بعد از هنری فورد می دانند.
از همان ابتدا مسئولین شرکت بوئینگ می دانستند که بوئینگ 777 محصول ویژه و پرطرفداری خواهد بود. بوئینگ 777 اولین هواپیمای مسافربری بود که کاملاً با استفاده از کامپیوتر طراحی می شد.
با استفاده از گرافیک های سه بعدی کامپیوتری، مهندسان شرکت بوئینگ توانستند به صورت دیجیتالی قطعات بوئینگ 777 را به هم وصل کنند که نیاز به مدل های هزینه بردار و زمان بر گلی را مرتفع می کرد.
برای ساخت بوئینگ 777، کمپانی بوئینگ واحد خود در اوِرِت واشنگتن را انتخاب کرد.
اگر چه مدل 777-200 از مدل 777 کوچک تر است اما با طول تقریبی 64 متر و بال هایی به طول بیش از 58 متر و وزن 30 تن همچنان یک هواپیمای بسیار بزرگ به شمار می آید.
موتورهای جت توربوفن این هواپیمای غول پیکر توسط شرکت رولز رویس، پرَت اند ویتنی و جی ای ساخته شده و بزرگ ترین موتورهایی به شمار می آیند که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده اند.
در این تصویر یکی از چرخ دنده های سه محوره اصلی فرود هواپیمای بوئینگ 777 را می بینید.
کابین خلبان دو نفره و کاملاً دیجیتال هواپیمای بوئینگ 777-200 یک شاهکار هنری به شمار می آید.
در قسمت درجه یک این هواپیما مسافران می توانند کاملاً دراز بکشند.
در قسمت معمولی هواپیما نیز مسافران پرواز آرام و خوشایندی را تجربه کرده و تمامی تجهیزات سرگرم کننده برای آن ها تدارک دیده شده است.
در 21 ژوئن سال 1994 زحمات تمامی کارکنان شرکت بوئینگ با به پرواز درآمدن اولین هواپیمای بوئینگ 777-200 به ثمر نشست.
این هواپیمای پیشرفته می توانست بین 305 تا 440 مسافر را با پروازی به مسافت 13٫310 کیلومتر به مقصد برساند. هواپیمای بوئینگ 777-200 می توانست با سرعت 990 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 37٫900 پایی پرواز کند.
در ژوئن سال 1995 هواپیمای بوئینگ 777-200 برای اولین بار در خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز به پرواز درآمد و عصر جدیدی را در دنیای هوانوردی آغاز نمود.
به طور سنتی منطق ایجاب می کرد که هواپیماهای با قدرت پرواز در مسافت های طولانی باید تعداد موتورهای بیشتری داشته باشند تا ایمنی ان ها بالا برود. به همین دلیل هواپیماهای بوئینگ 777، داگلاس دی سی 8 و بعدها بوئینگ 747 همه 4 موتوره بودند. بدین ترتیب در صورتی که یکی از موتورها از کار می افتاد سه موتور دیگر توانایی نگه داشتن هواپیما در آسمان را داشتند.
با پیشرفت تکنولوژی توربوفن، هواپیماهای سه موتوره ی کوچکتری مانند مک دانل داگلاس دی سی 10 و لاکهید ال 1011 مشتریان بیشتری پیدا کردند.
در همین دوره اولین جت های بلند دو موتوره از قبیل ایرباس A300B2 برای مسافت های نیمه طولانی مورد استفاده قرار گرفتند.
در سال 1985، اداره ی هوانوردی فدرال ایالات متحده محدودیت های خود در مورد مسافت هایی که جت های دو موتوره می توانند طی کنند را کاهش داد. این موضوع باعث شد که بوئینگ 767 بتواند پروازهای با استفاده از یک موتور تا 120 دقیقه را نیز انجام دهد. این قانون جدید به بوئینگ 767 اجازه داد که در طول اقیانوس اطلس به پرواز درآید و فرصت های جدیدی را در اختیار کمپانی های سازنده هواپیما قرار دهد.
با تولید هواپیمای بوئینگ 777 شرکت بوئینگ توانست سازمان هوانوردی فدرال را به کاهش دادن محدودیت های مربوط به مسافت های پروازی ترغیب کند.
قوانین تازه باعث شد که هواپیماهای سه موتوره ی مدرنی مانندمک دانل داگلاس ام دی 11 یک شبه بی مصرف شوند زیرا این هواپیماها توانایی رقابت با جمبوجت های چهار موتوره را نداشتند و از طرف دیگر از لحاظ هزینه و کارآیی نیز در حد جت های دو موتوره نبودند.
البته هواپیماهای جمبوجت چهار موتوره نیز با حضور هواپیمایی مانند بوئینگ 777 نمی توانستند سیطره ی خود بر بازار فروش هواپیما را ادامه دهند. بوئینگ 777 همراه با هواپیمای دو موتوره ی ایرباس A330 بازار را به قبضه ی خود درآوردند.
حتی هواپیمای رکوردشکن ایرباس A380 سوپرجمبو و هواپیمای منحصر به فرد بوئینگ 747-8 اینترکانتیننتال نیز نتوانستند مانع سیطره ی بوئینگ 777 بر بازار شوند. این موضوع باعث کاهش تولید این دو هواپیمای پیشرفته و دوست داشتنی شد.
در سال 1996 شرکت بوئینگ نسخه ی پیشرفته تری از بوئینگ 777 با نام 777-200IGW را با قدرت پرواز طولانی تر معرفی کرد که بعدها نام آن به 777-200ER تغییر داده شد.
در سال 1998، شرکت بوئینگ طول هواپیمای بوئینگ 777 را افزایش داد و نسخه ی 777-300 را با توانایی حمل 550 مسافر تولید کرد.
درس ال 2002، بوئینگ با تولید نسخه ی موسوم به 777-300ER بار دیگر حرکت فوق العاده ای از خود نشان داد. این هواپیمای غول پیکر با 800 فروند فروش تاکنون پرطرفدارترین مدل بوئینگ 777 لقب گرفته است.
در سال 2006، شرکت بوئینگ نسخه ی 777-200LR با قدرت مسافت پروازی بسیار بالای هواپیمای بوئینگ 777 را معرفی کرد.
این نسخه که به «WorldLiner» نیز معروف است می توانست 301 مسافر را تا مسافتی بیش از 17٫500 کیلومتر منتقل کند.
امروزه هواپیمای بوئینگ 777 یکی از هواپیماهای محبوب در جهان به شمار می آید و در بسیاری از خطوط هوایی جهان از جمله آمریکن ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، سنگاپور ایرلاینز، قطر ایرلاینز، اتحاد ایرلاینز، ایرفرانس، ایر کانادا و ترکیش ایرلاینز به کار گرفته می شود.
با این وجود هیچ کس به اندازه ی شیخ احمد بن سعید آل مکتوم به هواپیمای بوئینگ 777 علاقه نداشت. در سال 1996 خطوط هوایی کوچک متعلق به این میلیاردر عرب که در دوبی واقع بود اولین هواپیمای بوئینگ 777-200 خود را دریافت کرد.
در طول دو دهه بعد از آن خطوط هوایی امارات به یکی از بزرگ ترین خطوط هواپیمایی جهان تبدیل شد و بیش از 120 هواپیمای بوئینگ 777 را در اختیار گرفت که بزرگ ترین ناوگان این هواپیما در جهان به شمار می آمد.
در واقع خطوط هوایی امارات بیش از 15 درصد از کل خریدهای هواپیمای بوئینگ 777 را به خود اختصاص داد.
با بیش از دو دهه حضور موفقیت آمیز در آسمان، بوئینگ 777 خود را برای یک بروزسازی بزرگ آماده می کند. قرار است در سال 2019 شرکت بوئینگ نسل جدید هواپیماهای بوئینگ 777X را معرفی کند. جالب این که نیمی از پیش سفارش های هواپیماهای 777X نیز از طرف خطوط هواپیمایی امارات ارائه شده است.