راهنمای سفر به بالکان

بالکان به گروهی از کشورها در جنوب شرقی اروپا گفته می‌شود که نام خودش را از رشته کوهی در همان منطقه گرفته است

راهنمای سفر به بالکان

بالکان به گروهی از کشورها در جنوب شرقی اروپا گفته می‌شود که نام خودش را از رشته کوهی در همان منطقه گرفته است. در حالی که این منطقه در تاریخ اخیر درگیر جنگ‌های بزرگی بوده اما بالکان برای سفر بسیار امن است و مکانی ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال تاریخ، فرهنگ، ماجراجویی و مناظر باشکوه هستند. در ادامه همراه با ما باشید تا به راهنمای سفر به بالکان بپردازیم.

الزامات ویزا

در حال حاضر، اکثر ملیت‌ها از جمله شهروندان بریتانیایی و اتحادیه اروپا می‌توانند تا 90 روز بدون ویزا وارد هر کدام از کشورهای بالکان شوند. در حال حاضر هیچ یک از کشورهای بالکان در اتحادیه اروپا یا منطقه شنگن نیستند و این به معنای آن است که بسیاری از افراد ساکن کشورهای دیگر نیز می‌توانند بدون دریافت ویزا تا 90 روز در این منطقه حضور داشته باشند.

 گشت‌وگذار در بالکان

برای سفر به نقاط مختلف بالکان، داشتن ماشین شخصی ایده‌آل است و به شما امکان می‌دهد که از مکان‌های دورتر بازدید کنید اما همه مکان‌های آورده شده در زیر با اتوبوس نیز در دسترس هستند. تعداد محدودی خط قطار نیز در این منطقه وجود دارد که قابل‌توجه‌ترین آن‌ها نیز بین موستار و سارایوو است. این قطار نه‌تنها ارزان‌تر و سریع‌تر از اتوبوس است بلکه در آن می‌توان از مناظر شگفت‎‌انگیز حومه بوسنی لذت برد.

برای گردش در بالکان چقدر زمان نیاز است؟

کشورهای بالکان نسبتاً کوچک هستند و سفر بین نقاط اصلی نباید بیش از نیم روز طول بکشد. قطعاً می‌توانید در یک یا دو هفته شهرهای اصلی همه کشورها را بروید اما اگر زمان بیشتری دارید، سه یا چهار هفته برای گشت‌وگذار در بالکان ایده‌آل است و در این مدت می‌توانید سفری آرام‌تر و جامع‌تر را سپری کنید.

مقاصد و کشورهای بالکان

 کرواسی

کرواسی احتمالا شناخته شده‌ترین و پربازدیدترین کشور در بالکان است  و محبوبیت آن در سال‌های اخیر نیز بسیار زیاد شده است. فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) در این کشور نیز به جذب گردشگران بیشتر کمک کرده است. با این حال، افزایش محبوبیت همراه با افزایش قیمت‌ها بوده و اکنون کرواسی گران‌ترین کشور در بالکان برای سفر به شمار می‌رود. از جمله مقاصد و جاهای دیدنی برجسته کرواسی نیز می‌توان به پایخت آن یعنی شهر زاگرب، آبشارها و دریاچه‌های پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک (Plitvice Lakes National Park)، بازدید از شهر اسپلیت و جزیره هوار اشاره کرد.

مونته‌نگرو

مونته‌نگرو قبلاً زیر سایه همسایه خودش یعنی کرواسی قرار داشته بود اما امروزه بیشتر و بیشتر در بین گردشگران شناخته می‌شود، به‌خصوص کسانی که به دنبال خطوط ساحلی صخره‌ای زیبا و شهرهای قدیمی با دیوارها همانند کرواسی هستند و دوست دارند تا به دور از جمعیت زیاد به گردش بپردازند. در اینجا سواحل بسیار خوب و جذابی برای استراحت می‌توان پیدا کرد. از جمله جاهای دیدنی مونته‌نگرو می‌توان به سواحل بودوا،‌ خلیج کوتور، قلعه سنت جان، پارک ملی دورمیتور و پارک ملی لووسن اشاره کرد.

بوسنی و هرزگوین

بیشتر مردم وقتی صحبت از بوسنی به میان می‌آید، به یاد جنگ اوایل دهه 90 در آنجا می‌افتند. با اینکه این جنگ بخشی از تاریخ این کشور است اما باید گفت که بوسنی با زیبایی‌های طبیعی و میراث فرهنگی غنی خودش کمتر شناخته شده است و یکی از مقاصد گردشگری دست کم گرفته شده محسوب می‌شود. شهر کوچک تربینجی، شهر بسیار زیبای موستار، آبشارهای کراویچ و صومعه بلاگاج از جمله جاهای دیدنی این کشور به شمار می‌روند.

صربستان

صربستان اندکی نسبت به همسایگان خودش توسعه‌یافته‌تر است و کشوری پر جنب‌وجوش به شمار می‌رود که در آن جاهای دیدنی زیادی وجود دارند. اگر به دنبال غذای خوب، نوشیدنی‎های عالی و اوقات خوش هستید، صربستان می‎تواند همه را برای شما فراهم کند. شهر جذاب نوی سد، قلعه پترووارادین، ساحل استرند، پارک ملی فروسکا گورا، شهر بلگراد و رودخانه دانوب از جمله جاهای دیدنی در صربستان به شمار می‌روند.

کوزوو

یکی دیگر از کشورهای بالکان که بیشتر به‌خاطر جنگ شناخته می‎شود، کوزوو است که همچنان در تلاش است تا به طور کامل به‌عنوان یک کشور مستقل شناخته شود. با اینکه این کشور مشکلاتی را دارد اما مناظر زیبا و شهرهای جالب آن سبب شده تا ارزش سفر را داشته باشد. شهر پریشتینا، بنای یادبود نیوبورن، صومعه گراکانیکا، کوهستان‌های پجا و مکان‌های تاریخی پریزرن از جمله جاهای دیدنی کوزوو به شمار می‌روند.

مقدونیه شمالی

مقدونیه شمالی همانند گوهری پنهان در بالکان است. اینجا ممکن است به دور از مسیر باشد اما مکانی عالی برای بازدید به شمار می‎‌رود که پر از زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده، پایتختی جذاب و ترکیبی عالی از فرهنگ‌های بالکان و مدیترانه است. در سفر به مقدونیه شمالی می‌توان در پایتخت آن اسکوپیه گردش کرد، به دره بسیار زیبای ماتکا رفت و از مناظر لذت برد، از سایت میراث جهانی یونسکو دریاچه اهرید بازدید کرد و اوقات خوشی را پشت سر گذاشت.

آلبانی

تا همین چند سال پیش بسیاری از مردم حتی نمی‌دانستند که آلبانی کجاست چه برسد که به آنجا سفر کنند. اما آلبانی روز به روز محبوب‌تر می‌شود، به‌ویژه برای کسانی که به دنبال سواحل زیبای یونان با قیمت‌های ارزان هستند. آلبانی امروزه در حال محبوب‌تر شدن است و همین نیز باعث شده تا کم کم قیمت‌ها افزایش پیدا کند و جمعیت بیشتری به آنجا سفر کنند. موزه‌های متعدد پایتخت آلبانی یعنی شهر تیرانا، روستای کوچک تث، دره والبونا، شهر بسیار زیبای برات و موارد دیگر از جمله جاهای دیدنی آلبانی به شمار می‌روند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان