راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی

اگر می‌خواهید برنامه‌ای برای پیشگیری از سرماخوردگی ایجاد کنید، نیازی به فکر کردن و تامل طولانی نیست. فقط به سه کلمه ساده بیاد آورید: دست‌هایتان را بشویید!

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی

اگر می‌خواهید برنامه‌ای برای پیشگیری از سرماخوردگی ایجاد کنید، نیازی به فکر کردن و تامل طولانی نیست. فقط به سه کلمه ساده بیاد آورید: دست‌هایتان را بشویید!

در واقعیت، دلیل موثر بودن این روش هیچ رازی ندارد. همه چیز به روش شیوع سرماخوردگی‌ها مربوط است.

چگونه آلوده می‌شوید؟

راه اصلی منتقل شدن سرماخوردگی‌ها این است که وقتی کسی که مبتلا به سرماخوردگی است عطسه می‌کند یا سرفه می‌کند. قطرات کوچکی که حاوی باکتری‌ها هستند روی جاهایی مثل دستگیره‌های در، تلفن‌ها و صفحات کلیدی کامپیوتر سقوط می‌کنند. یا شخص مبتلا به سرماخوردگی به دست‌هایش عطسه یا سرفه می‌کند و سپس این اشیاء را لمس می‌کند.

سپس شما آن نقاط را لمس می‌کنید. بعد، بدون اینکه حتی متوجه شوید، ممکن است بینی و دهانتان را لمس کنید. ووووو! ! در یک لحظه شما آلوده می‌شوید.

چرا شستن دست مفید است؟

بعضی از ویروس‌ها – موجودات زنده کوچکی که سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند – می‌توانند ساعت‌ها روی سطوح باقی بمانند. شستن منظم دست، بهترین استراتژی شما برای جلوگیری از وارد شدن آن‌ها به داخل بدن است. و البته اگر شما خودتان مبتلا به سرماخوردگی باشید، شستن دست‌هایتان باعث می‌شود که باکتری‌های خودتان را منتشر نکنید.

برای این ادعا شواهدی هم وجود دارد. یک برنامه به نام “عملیات متوقف کردن سرفه” در یک مرکز آموزش نظامی در ایلینوی آغاز شد. به عنوان بخشی از این برنامه، به نظامیان تا حداقل پنج بار در روز گفته شد دستشان را بشویید. پس از 2 سال، تیم شستن دست گزارش داد که تعداد موارد کمتری از بیماری‌های تنفسی را اعلام کردند، نسبت به نرخ بیماری در میان نظامیان در سال قبل از شروع برنامه.

چگونه باید دست‌هایمان را برای پیشگیری از سرماخوردگی بشوییم؟

بسیاری از ما به اندازه کافی مشغول می‌شویم و به راحتی فراموش می‌کنیم که دست‌هایمان را به درستی بشوییم. اینجا دستورالعمل آن است:

1. ابتدا دست‌هایتان را با آب خیس کنید.
2. سپس مقداری صابون اضافه کنید.
3. دست‌ها را به شدت حداقل 20 ثانیه بشویید. مطمئن شوید که مچ دست، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم بشویید. اگر وقت دارید، از یک مسواک ناخن استفاده کنید، زیرا باکتری‌ها اغلب زیر ناخن‌ها پنهان می‌شوند.
4. دست‌هایتان را به دقت بشویید و با یک حوله کاغذی تمیز یا دستگاه خشک‌کن هوا خشک کنید.
5. اگر در یک سرویس بهداشت عمومی هستید، شیر آب را با یک دستمال کاغذی ببندید. سعی کنید در را با شانه خود باز کنید یا از یک دستمال کاغذی دیگر برای چرخاندن دستگیره استفاده کنید.

چقدر زمان برای شستن دست کافی است تا از سرماخوردگی جلوگیری شود؟

در طول روز باید مرتب دست‌ها را بشویید. به عنوان مثال، این کار را قبل و بعد از غذا خوردن، بعد از استفاده از دستشویی، بعد از مدرسه و بعد از لمس هر گونه گوشت خام، سبزیجات نشسته نشده یا زباله انجام دهید.

همچنین باید دست‌هایتان را بعد از سرفه، عطسه، پاک کردن بینی یا لمس حیوان خانگی‌تان بشویید. اگر کودک نگهداری  می‌کنید، قبل و بعد از تعویض پوشک کودک و قبل و بعد از تغذیه آنها دستتان را بشویید.

اگر نزدیک جای شستن نیستید چه کنیم؟

اگر محل شستشو در دسترس نباشد، یک ضدعفونی‌کننده دستی مبتنی بر الکل داشته باشید. این مواد حداقل باید 60 درصد الکل داشته باشند.

سطح کامل دست‌هایتان، انگشتان و مچ دست‌هایتان را ضدعفونی کنید تا خشک شود. اگر نزدیک یک سینک نیستید، می‌توانید از این ماده در طول روز استفاده کنید. هنگام نزدیک سینک هستید، دستتان را به دقت بشویید تا از تجمع ضدعفونی‌کننده جلوگیری کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر