گمانه‌زنی وزیر خارجه اسرائیل از زمان توافق سازش با عربستان

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل از جمله الی کوهن بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافق برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند.

وزیر خارجه اسرائیل گفت، چارچوب کلی توافق برای برقراری روابط میان این رژیم و عربستان با میانجیگری آمریکا احتمالا تا اوایل سال آینده میلادی آماده می‌شود.

به گزارش ایسنا، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل در خصوص برقراری روابط میان این رژیم و عربستان گفت، می‌توان شکاف ها را پر کرد. این امر زمان‌بر است، اما پیشرفت حاصل شده است.

وی ادامه داد: من معتقدم که قطعا این احتمال وجود دارد که در سه ماهه نخست سال 2024 و بعد از چهار یا پنج ماه وارد مرحله‌ای شویم که در آن جزئیات توافق تکمیل می‌شود.

اظهارات کوهن مبنی بر احتمال اعلام عادی‌سازی در سال آینده میلادی بعد از آن مطرح می‌شود که سه کشور به حصول پیشرفت در مذاکرات پیچیده اشاره کردند.

کوهن همچنین در اظهاراتی علی‌رغم پیچیده توصیف کردن توافق با عربستان، ادعا کرده است که بعد از برقراری روابط میان رژیم اسرائیل و عربستان که در دسترس است، بسیاری از کشورها روابط خود را با اسرائیل عادی خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل از جمله الی کوهن بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ اما اخیرا رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تلاش‌های بی‌وقفه اسرائیل برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

همچنین ریاض بارها تاکید کرده است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال 2002 آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان