چگونه برنج اصل را از برنج تقلبی تشخیص دهیم؟

این روزها که بازار ایران پر از انواع برنج‌ تقلبی و پلاستیکی بی‌خاصیت است، تشخیص برنج اصل از تقلبی بی‌نهایت حائز اهمیت است

چگونه برنج اصل را از برنج تقلبی تشخیص دهیم؟

این روزها که بازار ایران پر از انواع برنج‌ تقلبی و پلاستیکی بی‌خاصیت است، تشخیص برنج اصل از تقلبی بی‌نهایت حائز اهمیت است. با توجه به بازار داغ این برنج‌ها و شباهت عجیب آنها به برنج اصیل ایرانی، در این مقاله قصد داریم چند روش کاربردی برای تشخیص برنج مرغوب ایرانی از محصولات بی‌کیفیت بازار را معرفی کنیم که اگر آنها را بلد باشید، دیگر برنج پلاستیکی روی سفره نمی‌آورید.

تشخیص برنج اصل از روی ظاهر

برای تشخیص اصل بودن این برنج یا هر برنج مرغوب دیگر همانند طارم یا هاشمی، بهتر است تعدادی از دانه‌ها را میان دستان خود قرارداده و بین کف دست‌هایمان آن‌ها را مالش دهیم. برنج‌هایی که قدکشی بالایی دارند، معمولاً چرب‌تر بوده و کمی روغن از خود پس می‌دهند. همچنین برنج دم سیاه، عطر بیشتری نسبت به برنج هاشمی دارد و اندازه‌ی دانه‌های آن بلندتر از برنج‌های دیگر است. رنگ دانه‌ها سفید متمایل به کرم رنگ است.

به همین راحتی می‌توانید برنج باکیفیت و اصل را فقط از روی ظاهر تشخیص دهید.

تشخیص برنج اصل با سوزاندن

یکی از بهترین روش‌های تشخیص برنج اصل، سوزاندن آن است که برای انجامش، باید حتما مقداری از برنج را به‌عنوان نمونه در خانه داشته باشید. برای این کار مقدار کمی از برنج را بردارید و روی حرارت مستقیم بگذارید. اگر دانه‌های برنج به‌سرعت سوختند و بوی بد پلاستیک بلند شد، برنجی که در دست دارید قطعا پلاستیکی است!

تشخیص برنج اصل با کوبیدن

روش دیگر کوبیدن برنج‌ها در هاون است. برای این آزمایش هم بهتر است نمونه برنج را در خانه داشته باشید. به‌اندازه یک قاشق دانه برنج را در هاون بریزید و بکوبید، اگر دانه‌ها مثل آرد خرد شدند، برنج موردنظر طبیعی و اگر به‌هیچ‌وجه خرد نشدند، پلاستیکی و تقلبی است.

در فروشگاه برنج فروشی یا هرجای دیگر که به هاون دسترسی ندارید، یکی دو دانه برنج را زیر دندان بگذارید و بجوید؛ باز هم اگر دانه برنج زیر دندان خرد شد، مطمئنا طبیعی و در غیر این صورت تقلبی است.

کپک زدن برنج اصل زیر نور خورشید

برنج ایرانی اصل بنا به خاصیتی که دارد، اگر چند روز در یک ظرف دربسته مقابل نور خورشید قرار بگیرد، قطعا کپک می‌زند. در حالی که برنج پلاستیکی خارجی خم به ابرو نمی‌آورد و سالم می‌ماند.

واکنش برنج به خیسی و آب

یک کاسه گود بردارید و آن را پر از آب کنید؛ سپس یک قاشق برنج بردارید و در ظرف بریزید. اگر دانه‌های برنج روی سطح آب شناور شدند، به سالم و طبیعی بودن آن برنج شک کنید. برنج طبیعی کف ظرف آب جمع می‌شود و برنج پلاستیکی روی سطح باقی می‌ماند. همچنین می‌توانید برنج را در یک ظرف خیس کنید و بگذارید چند روزی استراحت کند. 4 الی 5 روز بعد، اگر برنج‌ها کپکی شدند، خیالتان از اصل بودن برنج راحت باشد.

شناسایی برنج مخلوط

یک راه ساده برای شناسایی برنج مخلوط این است که یک ظرف شیشه‌ای مسطح بردارید و مقداری از برنج را روی آن بپاشید. حالا ظرف را زیر نور آفتاب بگیرید و به شفافیت دانه‌ها نگاه کنید. اگر بعضی از برنج‌ها کدرتر و بعضی شفاف‌تر بودند، می‌توانید احتمال دهید که برنج مخلوط اصل و تقلبی باشد.

تشخیص برنج تقلبی با روغن داغ

کف یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس دانه‌های برنج را در قابلمه بریزید. برنج طبیعی و اصل به ته قابلمه نمی‌چسبد؛ برعکس آن برنج خارجی و پلاستیکی چند ثانیه بعد کاملا به کف ظرف خواهد چسبید.

ویژگی های برنج مرغوب ایرانی

برنج قهوه ای - کاویش

برای آنکه خیالتان بابت کیفیت و مرغوبیت برنج راحت باشد، خرید برنج ایرانی از کاویش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید برنج را حضوری و از فروشگاه‌های شهر بخرید، در این بخش چند ویژگی برجسته برنج ایرانی را با هم مرور می‌کنیم تا تشخیص آن برایتان ساده‌تر شود.

عطر بی نظیر حتی قبل از پخت

آوازه عطر و طعم بی‌نظیر برنج ایرانی به گوش تمام دنیا رسیده است. خودمان هم می‌دانیم که برنج مرغوب ایرانی، چه قبل از پخت، چه هنگام پخت و چه بعد از پخت، چه عطر دلپذیر و منحصربه‌فردی دارد. برای تشخیص عطر برنج در فروشگاه، مشتی برنج بردارید و به سمت آن فوت کنید. برنج اگر ایرانی باشد، عطرش مشامتان را پر می‌کند.

البته بعضی از فروشنده‌های سودجو برای فریب مشتریان خود شیطنت می‌کنند و مقداری گرد برنج ایرانی به برنج‌های تقلبی بی‌کیفیت اضافه می‌کنند. برای اینکه مچ این فروشنده‌ها را بگیرید، دانه‌ها برنج را فوت کرده و بعد داخل دهان بگذارید. طعم مطبوع برنج ایرانی حتی قبل از پخت قابل تشخیص است.

خشک بودن و خرد شدن برنج

یکی از خواص برنج اعلای ایرانی خشک و ترد بودن آن است. برنج‌های تقلبی و خارجی خاصیت سختی و شکنندگی ندارند و زیر دندان عین پلاستیک محکم‌اند؛ در حالی که کارخانه‌های شالیکوبی برنج ایرانی به فرایند خشک کردن برنج‌های تازه برداشت شده فوق‌العاده اهمیت می‌دهند و برای این پروسه دستگاه‌های مخصوصی دارند که رطوبت برنج را تا حد موردنیاز کم می‌کنند. در نتیجه برنج مرغوبی که به‌عنوان برنج ایرانی می‌خرید، کاملا خشک است و به‌خاطر همین خشکی، حین پخت آب و رطوبت را جذب می‌کند و قد می‌کشد.

ظاهر بدون بند و ترک

اگر برنج ایرانی را از نزدیک دیده باشید، می‌دانید که دانه‌های آن (هر نوع برنج ایرانی) بند و ترک و برش ندارد و کاملا یکدست و یکپارچه است. این بند و ترکی که روی بعضی از برنج‌ها می‌بینید، حکایت از باد و هوای سردی دارد که برنج بعد از فرایند خشک‌کردن کارخانه، در معرض آن بوده است. یک دانه برنج را بین دو انگشت اشاره و شست نگه دارید و وسط دانه برنج را فشار دهید، برنج بند دار به‌راحتی می‌شکند و خرد می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان