گزارشی از بنگاهداری بانک‌ها/

بانک ها غلط می کنند بنگاه‌داری کنند

شهریور سال۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت به موضوع بنگاهداری بانک‌ها اشاره کردند و در همان زمان به تیم اقتصادی دولت وقت تصریح کردند که جلوی بنگاهداری بخش بانکی را بگیرید.

به گزارش مشرق، شهریور سال97 بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت به موضوع بنگاهداری بانک‌ها اشاره کردند و در همان زمان به تیم اقتصادی دولت وقت تصریح کردند که جلوی بنگاهداری بخش بانکی را بگیرید.

با گذشت حدود پنج سال از این موضوع، نه‌تنها بنگاهداری بانک‌ها کاهش نیافته، بلکه اموال مازادی که قرار بود واگذار شود نیز همچنان در اختیار این بخش است.

از این رو دیوارنگاره میدان ولیعصر به موضوع بنگاهداری بانک‌ها با هشتگ «بانک_ملاک» پرداخت. اتفاقی که در فضای مجازی بازخورد زیادی داشت اما ظاهرا فشار بانک‌ها باعث شد تا این دیوارنگاره یکباره جمع شود.

روزنامه جام‌جم در این باره گزارشی تهیه کرده که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.
هفته گذشته دیوارنگاره میدان ولیعصر به موضوع بنگاهداری بانک‌ها پرداخت که این موضوع خیلی به مذاق بانک‌ها خوش نیامد.

البته این موضوع در فضای مجازی بازخورد زیادی داشت و بسیاری از فعالان از این اقدام سازمان اوج تقدیر کردند اما این دیوارنگاره چند روزی بیشتر در معرض دید عموم قرار نداشت.

این دیوارنگاره که با عنوان بانک ملاک نصب شده بود، ظاهرا با فشار بانک‌ها جمع شده که همین موضوع با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است. برخی رئیس‌کل بانک مرکزی، برخی وزیر اقتصاد و برخی دولت را خطاب قرار دادند و اعلام کردند مافیای بانکی تا چه حد می‌تواند تصمیم بگیرد.

هرچند برخی کارشناسان بانکی می‌گویند اقدام بانک‌ها خلاف قانون نیست و بانک نیز یک بنگاه اقتصادی است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حضور آنها در فعالیت‌های اقتصادی مشکل قانونی دارد.

بانک ها غلط می کنند بنگاه‌داری کنند

بانک املاک

27شهریور بود که خبر رونمایی از دیوارنگاره میدان ولیعصر پایتخت بار دیگر منتشر شد اما این بار با محتوایی که تذکر رهبر انقلاب به بانک‌ها را برای مردم پررنگ می‌کرد؛ شعار این دیوارنگاره «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاهداری کنند»، جمله‌ای از رهبر انقلاب است که در سال97 خطاب به مسئولان دولت‌ها گفته شده است.

علی بایبردی، مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان اوج درباره دیوارنگاره «بانک ملّاک» که در میدان ولیعصر(عج) نصب شده بود، توضیح داد: درست است که معضلات بخش مسکن، تماما به بانک‌ها برنمی‌گردد اما مقصر بخش عظیمی از گرانی مسکن، بانک‌ها هستند. از این رو بحث بنگاهداری که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند، باعث شد اعداد و ارقام‌های زیادی در این زمینه بازنشر داده شود.

به عنوان مثال مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش اعلام کرده بود سه بانک مسکن، ملت و ملی درحال حاضر بیش از 30هزار خانه خالی دارند. اتفاقی که خود به تنهایی هم باعث رکورد بازار مسکن شده و هم به گرانی آن دامن می‌زند.

پایان یک انتقاد و سکوت بانک‌ها

درواقع مسئولان مرتبط با این دیوارنگاره تصمیم گرفته بودند به موضوع بنگاهداری بانک‌ها و آسیب زدن این موسسات به اقتصاد کشور بپردازند اما صبح جمعه 31شهریور و تنها چند روز پس از نصب این دیوارنگاره در اتفاقی عجیب، اخباری مبنی بر جمع‌آوری آن در فضای مجازی پیچید و کاربران از قلدری بانک‌ها و فشاری که آنها برای برداشته شدن این دیوارنگاره وارد کرده بودند، سخن گفتند.

آن‌طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، بانک‌ها فشار زیادی برای جمع شدن این دیوارنگاره وارد آوردند.

از این رو با علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی تماس گرفتیم اما پاسخ ندادند.

این در حالی است که اغلب کارشناسان اقتصادی، مشکل اصلی اقتصاد را ناترازی بانک‌ها می‌دانند که این موضوع، ناشی از بنگاهداری این بخش است.

زمانی هم که ناترازی اتفاق می‌افتد، بانک‌ها با اضافه‌برداشت از بانک مرکزی به تورم دامن می‌زنند که همه مردم باید آن را تحمل کنند. درواقع بانک‌ها با توجیه این‌که قیمت تمام‌شده پول برای‌شان بالاست و باید با نرخ پایین‌تر تسهیلات بدهند، اقدام به بنگاهداری می‌کنند که این موضوع خلاف قانون است.

به نظر می‌رسد وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی باید با بنگاهداری بانک‌ها برخورد کنند و حضور این بخش در فعالیت‌های اقتصادی محدود شود.

غلط بانکی

رهبر معظم انقلاب شهریورسال97 در دیدار با اعضای هیات دولت فرمودند: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب می‌شود که به این وضع نرسند -اگر چنانچه نظارت مستمری از اول وجود داشته باشد- وقتی هم که به این زمینه رسید، بالاخره باید با بانک برخورد بشود.

این‌همه بانک خصوصی! بانک‌ها چرا مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند؟ برای خاطر این‌که شعبه زیاد می‌کنند، برای این‌که آسایشگاه برای افراد خودشان[درست می‌کنند]. این را من یک وقتی به جنابعالی هم گفتم که بنده در تهران با ماشین از یک‌جایی عبور می‌کردم، یک دیوار طولانی بود که همین‌طور که با ماشین رفتیم، دائم دیدیم این دیوار هست،‌ هست، هست؛ من پرسیدم این مال کیست؟ چیست اینجا به این بزرگی؟ یک تشکیلات عظیمی [بود]! گفتند بله، برای بانک فلان است.

خب این بانک غلط می‌کند که یک چنین کاری را[کرده]، می‌خواهد چه بکند این را؛ یعنی واقعا این چیز مهمی است، پول‌های مردم را می‌گیرند و این‌جوری امکانات درست می‌کنند؛ حالا این‌که یک تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و مانند این حرف‌ها است؛ نه، بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند.

بنده همین‌جا در همین جلسه یک بار گفتم که جلوی بنگاهداری بانک‌ها را بگیرید؛بانک برای بنگاهداری که نیست.

منبع:جام جم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان