ایالات‌متحده در دام کاهش تولید نفت خود خواهد افتاد؟

پارادوکس نفتی آمریکا

شماره روزنامه: ۵۸۳۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۵ ...

 پیمان قناعتی‌فرد: اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده در گزارش اخیر ماهانه خود پیش‌بینی کرد تولید نفت این کشور در اکتبر به پایین‌ترین سطح از ابتدای ماه مه 2023 خواهد رسید. درگزارش ماهانه بهره‌‌‌‌‌‌‌وری حفاری منتشرشده توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده آمده است که متوسط تولید نفت این کشور از مناطق تولیدکننده نفت شیل برای سومین ماه پیاپی در اکتبر سال‌جاری به پایین‌ترین سطح از ابتدای ماه مه 2023 می‌رسد. به نوشته رویترز و بر اساس گزارش یادشده انتظار آن است که تولید نفت ایالات‌متحده در اکتبر به 9‌میلیون و 393‌هزار بشکه در روز برسد. گفتنی است میانگین تولید نفت‌خام این کشور در ژوئیه از رکورد 9‌میلیون و 450‌هزار بشکه عبور کرده‌بود. در این شرایط است که احتمال افت تولید معادل 400‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای روزانه، بالا‌‌‌‌‌‌‌ترین رقم کاهش ماهانه تولید از ماه پایانی سال‌گذشته به‌‌‌‌‌‌‌حساب خواهد آمد.

افت تولید در حوضه پرمین؟

پیش‌بینی می‌شود تولید نفت‌خام در حوضه پرمین واقع در تگزاس و نیومکزیکو که در نوع خود از وسیع‌‌‌‌‌‌‌ترین مناطق نفت‌خیز شیل آمریکا محسوب می‌شود، با کاهش فراتر از 25‌هزار بشکه روزانه، به رقم 5‌میلیون و 700‌هزار بشکه در روز برسد که پایین‌ترین سطح تولید از آوریل گذشته خواهد بود.  علاوه بر این، پیش‌بینی شده‌است که تولید روزانه نفت‌خام در منطقه‌ایگل فورد واقع در تگزاس‌جنوبی با حدود 17‌هزار بشکه کاهش، به حدود یک‌میلیون و 110‌هزار بشکه روزانه ‌‌‌‌‌‌‌برسد که نازل‌‌‌‌‌‌‌ترین سطح تولید از دسامبر 2022 خواهد بود. همچنین قرار است تولید نفت‌خام در منطقه باکین واقع در داکوتای‌شمالی و مونتانا، تا 3‌هزار بشکه در روز افزایش یابد و به یک‌میلیون و 227‌هزار بشکه برسد که در نوع خود، بالاترین سطح تولید از نوامبر 2020 خواهد بود.

در همین رابطه، شرکت بیکرهیوز با انتشار گزارشی اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته منتهی به هشتم سپتامبر، تعداد دکل‌‌‌‌‌‌‌های نفت خود را برای نخستین‌بار از ژوئن افزایش دادند، این در حالی است که شمار دکل‌‌‌‌‌‌‌های حفاری گاز طبیعی کاهش یافته‌است. مجموع دکل‌‌‌‌‌‌‌های فعال نفت و گاز که اولین نشانگر تولید در آینده به‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود، در هفته منتهی به هشتم سپتامبر با یک دستگاه افزایش به عدد 632 رسید. بر اساس اعلام شرکت یادشده، به‌رغم افزایش شمار دکل‌ها دربازه زمانی یادشده، مجموع دکل‌‌‌‌‌‌‌های حفاری همچنان نسبت به مدت مشابه در 2022، حدود 127دستگاه، معادل 17‌درصد کاهش داشته‌است. 

تعداد دکل‌‌‌‌‌‌‌های نفتی آمریکا در هفته یادشده با یک دستگاه افزایش به 513 عدد رسید، این در حالی است که شمار دکل‌‌‌‌‌‌‌های گازی با یک دستگاه کاهش به عدد 113 رسید ‌که پایین‌ترین تعداد از ژانویه 2022 تاکنون به‌‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود.  به‌دنبال افزایش قیمت‌های نفت و گاز به‌‌‌‌‌‌‌ واسطه ایجاد تنش بین روسیه و اوکراین در 2022، تعداد دکل‌‌‌‌‌‌‌های حفاری ایالات‌متحده تا نوامبر این سال ‌به 784 دستگاه رسیده بود، اما از آن زمان تاکنون با کاهش قیمت‌ها در ابتدای سال‌جاری، این رقم حدود 19‌درصد کاهش یافته‌است. مدیرعامل شرکت خدماتی میدان‌های نفتی پترسون پیش‌بینی کرد با افزایش قیمت‌های انرژی و در نتیجه بالا رفتن فعالیت‌های حفاری، تعداد دکل‌‌‌‌‌‌‌های نفت و گاز آمریکا تا پایان 2024 به بیش از 700 دستگاه افزایش خواهد یافت.

رشد قیمت نفت‌خام ایالات‌متحده

قیمت نفت‌خام آمریکا پس از افزایش حدود هفت‌درصدی در سال‌2022، از ابتدای امسال تاکنون حدود 9‌درصد رشد داشته‌است. در همین حال، قیمت معامله‌‌‌‌‌‌‌های آتی گاز این کشور نیز پس از رشد حدود 20‌درصدی در سال‌گذشته، از ابتدای امسال تاکنون حدود 42‌درصد کاهش داشته‌است. افزایش قیمت‌های نفت، تولید نفت‌خام آمریکا را امسال به روال عادی بازگردانده تا به بالاترین سطح خود از زمان شیوع ویروس‌کرونا برسد، این در حالی است که با وجود افت شدید قیمت‌ها، حدنصاب دیگری برای تولید گاز در سال‌2023 نیز پیش‌بینی شده‌بود. افزایش تولید گاز در درجه نخست به‌‌‌‌‌‌‌دلیل افزایش تمایل به حفاری نفت در حوضه‌‌‌‌‌‌‌های شیل آمریکا مانند حوضه پرمین در غرب تگزاس و شرق نیومکزیکو است که گازهای همراه زیادی نیز تولید می‌کنند.

نفت آمریکا متاثر از نوسانات بازار جهانی

همزمان با آغاز رونق صنعت نفت در ایالات‌متحده در سال‌2000، امیدها برای آغاز عصر جدیدی از استقلال انرژی در این کشور زنده شد. ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده که به‌تازگی به کشورهای نفت‌خیز پیوسته بود می‌توانست خود را از سیطره نفتی خاورمیانه خارج کرده و از نوسانات بازار جهانی انرژی در امن مانده و حداقل در حوزه سوخت، خودکفا شود. به باور ناظران بازار انرژی، هرچند آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت وگاز طبیعی در جهان است، اما قیمت حامل‌های سوخت در این کشور همچنان تابع نوسانات بازارهای جهانی انرژی است. با وجود اینکه میادین بزرگ نفتی در ایالت‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند تگزاس، نیومکزیکو و داکوتای‌شمالی، ایالات‌متحده را به صدرجدول تولیدکنندگان جهانی نفت هدایت کرده‌‌‌‌‌‌‌اند، بازار این کشور همچنان مبادرت به واردات برخی از انواع نفت‌خام از مبادی کانادا، مکزیک، عربستان‌سعودی و دیگر کشورها می‌کند.

واقعیت این است که شرکت‌های فعال در زمینه اکتشاف و تولید نفت‌خام آمریکا همچنان بر تقسیم سود بین سرمایه‌گذاران و تسویه بدهی‌‌‌‌‌‌‌های انباشته، متمرکز هستند، بنابراین طبیعی است که از اهداف افزایش تولید نفت و گاز فاصله گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند.  با این همه، جالب است بدانید که برآورد مجموع تولید نفت و گاز ایالات‌متحده برای سال‌جاری و آینده، در مسیر رکوردشکنی کم‌‌‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌ای قرارگرفته که بخشی از آن به‌‌‌‌‌‌‌دلیل رشد قابل‌اعتنای قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی است.  واقعیت غیر‌قابل‌انکار این است که تولید نفت آمریکا در دوران تصدی بایدن افزایش‌یافته تا جایی‌که تنها در طول سال‌2022، به بیش از 3‌میلیون بشکه در روز رسید.

این‌‌‌‌‌‌‌درحالی است که طبق آمار رسمی، رکورد تولید نفت‌خام این کشور در دوره ریاست‌‌‌‌‌‌‌جمهوری دونالد ترامپ ‌برابر با 75/ 2‌میلیون بشکه در روز بوده‌است.  در همین رابطه، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌متحده به‌تازگی اعلام کرد که کنترل قیمت بنزین و گازوئیل از اهداف اصلی دولت مستقر در حوزه انرژی است و به همین دلیل قیمت سوخت در این کشور از سال2022 به‌‌‌‌‌‌‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته‌است. متوسط قیمت‌‌‌‌‌‌‌ بنزین در ایالات‌متحده در بیشتر ماه‌های سال‌2023، نزدیک به 5/ 3 دلار به ازای هر گالن بوده‌است. در ایالات‌متحده قیمت‌های آتی معامله گاز پس از تجربه افزایش در سال‌جاری، تاکنون حدود 39‌درصد ریزش را تجربه‌کرده است.

پیش‌بینی افت تولید گاز آمریکا

در همین چارچوب، بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کل تولید گاز در حوضه‌‌‌‌‌‌‌های تولید نفت شیل این کشور با کاهش روزانه معادل 3/ 0‌میلیارد فوت‌مکعبی در اکتبر به 4/ 98‌میلیارد فوت‌‌‌‌‌‌‌مکعب در روز خواهد رسید، رقمی که در سپتامبر می‌تواند به 7/ 98‌میلیارد فوت‌‌‌‌‌‌‌مکعب در روز نیز برسد. با نگاهی اجمالی به آمار منتشرشده، تولید گاز ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده نیز برای سومین ماه متناوب کاهشی خواهد بود، رقمی که با رکورد روزانه 1/ 99‌میلیارد فوت‌‌‌‌‌‌‌مکعبی در ماه مه 2023 قابل‌مقایسه خواهد بود. بر اساس این گزارش، قرار است تولید گاز در وسیع‌‌‌‌‌‌‌ترین حوضه‌‌‌‌‌‌‌های گازی شیل در ایالات‌متحده، واقع در پنسیلوانیا، اوهایو و ویرجینیای‌غربی، در اکتبر 2023 به 7/ 35‌میلیارد فوت‌‌‌‌‌‌‌مکعب در روز، یعنی پایین‌ترین مقدار از آوریل گذشته برسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان