بهای شاخص ارزی در ۲ روز ۲۰ تومان افزایش یافت

جهش دلار به‌سوی مرز ۳۷۵۰

روز یکشنبه، دلار اولین افزایش دورقمی در یک ماه گذشته را تجربه کرد تا به‌سوی مرز روانی ۳ هزار و ۷۵۰ تومان جهش کند

جهش دلار

صعود 2 روزه قیمت دلار

در دومین روز هفته، دلار دومین رشد پیاپی را تجربه کرد و به نزدیک مرز روانی 3 هزار و 750 تومان رسید، حتی در مقاطعی از روز در معاملات فردایی از آن عبور کرد. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و739 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. رشد ابتدای روز انتظارات افزایشی را قوی‌تر کرد و موجب شد که خریدها با اطمینان بیشتری صورت بگیرد. در این شرایط، حدود ساعت یک بعدازظهر قیمت به بالای مرز سطح 3هزار و 750 تومان سر کشید، ولی با عبور از آن، احتیاط معامله‌گران بالا رفت تا فضای بازار آرام بگیرد. در نهایت در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 746 تومان به کار خود پایان داد که 11 تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود. با رشد روز یکشنبه، قیمت دلار در 2 روز ابتدایی هفته مجموعا 20 تومان بالاتر رفته است. فعالان بازار ارز عوامل متفاوتی را برای افزایش دامنه نوسان ذکر کرده‌اند.

 

عوامل چندگانه رشد

قیمت دلار که از ابتدای خردادماه با کاهش بیشتر دامنه نوسانات مواجه شده بود، در روزهای انتهایی این ماه روند افزایشی را سپری می‌کند. بازیگران ارزی، عوامل زمانی، بیرونی، فنی و تحرکات فردایی‌ها را در افزایش قیمت موثر دانسته‌اند.

عوامل زمانی

به گفته بخشی از بازیگران بازار ارز، نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان موجب شده است که بخشی از بازیگران به پیشواز افزایش تقاضای احتمالی پس از این ماه بروند. به گفته فعالان، به‌طور سنتی، در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید ارز پایین می‌آید و فعالیت معامله‌گران کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط، شماری از معامله‌گران تصور می‌کنند، با پایان این ماه تقاضا به بازار باز خواهد گشت، در نتیجه ترجیح داده‌اند به استقبال این افزایش تقاضا بروند. این در حالی است که عده دیگری به نزدیکی عید فطر و پایان فصل بهار اشاره می‌کنند. به گفته آنها در آستانه عید فطر معمولا تقاضای مسافرتی در بازار افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر با پایان فصل بهار نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد. به این ترتیب، می‌توان گفت بخشی از معامله‌گران به پشتوانه احتمال افزایش تقاضای مسافرتی خریدهای کنونی خود را بالا برده‌اند. در اینجا، نکته‌ای که دسته‌ای از بازیگران کاهشی به آن توجه می‌کنند، جالب توجه است. به گفته آنها تقریبا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 750 تومان قرار داشت. با شروع این ماه مبارک، به‌دلیل کاهش سنتی تقاضا، قیمت تا محدوده 3 هزار و 720 تومان نیز پایین رفت؛ ولی اکنون با نزدیک شدن به پایان این ماه، قیمت به محدوده پیش از آغاز ماه رمضان بازگشته است. در این شرایط، کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، عامل افزایشی خاصی برای ادامه‌دار شدن روند صعودی وجود ندارد و دلار تنها به محدوده پیشین خود بازگشته است.

 

عوامل بیرونی

مهم‌ترین عوامل بیرونی زمینه‌ساز در رشد دلار، افزایش نرخ حواله درهم و رشد ارزش این ارز در کشورهای همسایه بود. روز گذشته، نرخ حواله و نقدی درهم هم‌زمان بالا رفت. فعالان ارزی اعتقاد دارند، نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. این موضوع موجب می‌شود نوسان‌گیران ارزی همیشه نیم نگاهی به بازار همسایه و نوسانات آن داشته باشند. با افزایش روز گذشته درهم، انتظارات افزایشی غیررسمی‌های بازار بیشتر شد. هم‌زمان خبرهایی در بازار شنیده شد که ارزش این ارز در مناطق مرزی نیز بالا رفت. به گفته شماری از فعالان، روز گذشته ارزش دلار در مناطق هرات افغانستان و سلیمانیه عراق تقویت شد، عاملی که می‌توانست زمینه‌ساز آربیتراژ ارز از بازار ارز ارزان‌تر داخلی به‌سوی این بازارها شود. در نتیجه این موضوع، قیمت در پاساژ افشار نیز سعی کرد با بازارهای همسایه هماهنگ شود.

 

تحرکات فردایی‌ها

یکی دیگر از عواملی که بازیگران ارزی اعتقاد داشتند در نزدیکی دلار به مرز 3 هزار و 750 تومان تاثیر داشت، تحرکات بازیگران بخش آتی بازار بود. این تحرکات در دو بخش صورت گرفت. در فاز اول، معامله‌گران خالی فروش قرار داشتند که ناچار بودند برای پرداخت تعهد خود اقدام به خرید دلار کنند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، پس از اینکه قیمت دلار روز شنبه به حوالی محدوده 3 هزار و 740 تومان رسید، عده‌ای از معامله‌گران تصور کردند که قیمت توان رشد بیشتر را ندارد. در نتیجه این افراد تصمیم گرفتند که اقدام به خالی‌فروشی ارزی کنند. خالی‌فروش ارزی کسی است که دلاری ندارد و سعی می‌کند از پیش‌بینی‌های کاهشی خود کسب سود کند. با وجود این، روز یکشنبه برخلاف انتظار خالی فروش‌ها، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، موضوعی که موجب شد، خالی فروش‌ها برای تهیه ارز وارد بازار شوند و تقاضای این دسته نیز به دیگر متقاضیان بازار افزوده شود. در کنار این، روز یکشنبه، تحرکات معامله‌گران آتی نیز بالا بود.این عده که تمایل داشتند دامنه نوسان را بالاتر ببرند، خریدهای خود را افزایش دادند، عاملی که موجب شد، قیمت دلار در این معاملات از بخش نقدی بازار فاصله بیشتری بگیرد. به‌عنوان مثال، زمانی که ارزش دلار در معاملات فردایی بالای 3 هزار و 750 تومان بود، قیمت در بخش نقدی در میانه‌های محدوده 3 هزار و 740 تومان حضور داشت. برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، بخشی از افزایش بهای دلار ناشی از تحرکات فردایی‌ها بوده و ممکن است با عادی شدن فضای بازار و خروج تقاضای این دسته، قیمت مسیر خود را تغییر دهد. در واقع کسانی که افزایش را بیشتر ناشی از تحرکات فردایی‌ها دانسته‌اند، انتظار چندانی برای ادامه روند افزایشی دلار ندارند.

 

عوامل فنی

بخشی از معامله‌گران بازار ارز افزایش قیمت دلار را ناشی از عبور آن از نقاط مقاومتی دانستند. به گفته تعدادی از بازیگران فنی بازار، روز یکشنبه زمانی که قیمت دلار از نقطه 3 هزار و 742 تومان عبور کرد، خریدهای افزایشی رشد بیشتری کردند. به گفته آنها، پس از رقم 3 هزار و 737 تومان، عدد 3 هزار و 742 تومان مقاومت محکمی بود که شکست آن بخش دیگری از خریداران را وارد بازار کرد. با این وجود، شاخص بازار ارز توان عبور از محدوده 3 هزار و 750 تومان را از خود نشان داد تا با مقاومت در این مرز، قیمت در نقطه 3 هزار و 746 تومان به کار خود پایان دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان