۶ راه برای افزایش هوش هیجانی (EQ)

افزایش هوش هیجانی تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی سطح انرژی و آگاهی شما دارد.

شاید همه ما افرادی را در محیط کار یا زندگی شخصی خود می شناسیم که در شنیدن عالی بوده و ما را در امیدواری و مثبت‌اندیشی بیشتر یاری می‌کنند. مثل من، شاید افرادی را بشناسید که در مدیریت احساسات، ماهر هستند. ممکن است در یکی از حس‌ها قوی باشید و آرزو کنید که توانایی کنترل بقیه حس‌ها را نیز داشته باشید. هوشیاری حسی و توانایی مدیریت احساس، تعیین‌کننده میزان موفقیت و شادی شما در جنبه‌های مختلف زندگی خواهد بود.

افزایش هوش هیجانی تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی سطح انرژی و آگاهی شما دارد.

 

تعریف هوش هیجانی:

توانایی تشخیص حس‌ها، درک آن‌ها و شناسایی تاثیر آن‌ها بر روی دیگران را هوش هیجانی می‌نامند. افرادی با نرخ بالای هوش هیجانی، می‌توانند رفتارهایشان را تنظیم کرده و در شناخت و مدیریت احساس و عواطف خود بهتر عمل کنند.

هوش هیجانی

 

ارکان هوش هیجانی

اگر آرزوی شما افزایش هوش هیجانی است، 6 مورد از ارکان آن را در زندگی خود وارد نمایید:

 

1 خودآگاهی

2 یک‌دلی

3 خودکنترلی

4 انگیزه

5 مهارت‌های اجتماعی

6 شادی

 

1 خودآگاهی

نقش هسته فضای هوش هیجانی را بر عهده دارد. به شما در شناسایی احساسات خود در کل روز کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری در زندگی بگیرید. یکی از راه‌های افزایش هوش هیجانی، استفاده از زبان حال برای کمک به تمرکز بیشتر بر روی زمان حال می‌باشد. افکار، احساسات و اعتقادات خود را روی کاغذ بیاورید. با انجام این کار در مورد اینکه که هستید، چه می‌خواهید و چرا، آگاه می‌شوید.

خودآگاهی

 

دانستن چگونگی بیان احساس می‌تواند شما را در مدیریت آن‌ها کمک کند. از دادن جایزه سکوت و آرامش به خود نهراسید. به باطن خود وصل شده و دورنما و تغییر زندگی خود را ببینید.

 

 

2 یک‌دلی

برای افزایش هوش هیجانی خود، از ابزار قدرتمند و ضروری یک‌دلی بهره بگیرید. افزایش توانایی شما در یک‌دلی، به شما در نزدیکی به دیگران، دریافت حمایت‌هایشان در هنگام نیاز و کاهش تضادهای پرهزینه در زندگی شخصی و کاری خود کمک می‌کند.

یکدلی

یک‌دلی، عامل دوم حسی مهم در دریافت انچه نیاز دارید (مانند احترام) شناخته شده است. هوشیار بوده و به دقت درباره مسائل گفته‌شده در مورد خود گوش دهید. بدانید که در هنگام کشف و شناخت احساس دیگران، یک‌دل‌تر خواهید شد.

 

3 خودکنترلی

همه انسا‌ن‌ها برای داشتن روابط صمیمی با اندکی افراد قابل اعتماد، علایق خود را با آنها در میان می‌گذارند. هرچند بخشی از رشد شخصی شامل دریافت مهارت‌های جدید در هنگام تجربه روابط دوستانه جدید می‌باشد. با یادگیری مدیریت و کنترل احساسات به ویژه عکس‌العمل‌ها، می‌توانید برای خودمدیریتی حسی آماده شوید.

خود کنترلی

 

افراد خودکنترل، قبل از هرگونه حرف و تصمیمی ابتدا فکر می‌کنند. این افراد برای جلوگیری از کنترل‌شدن به وسیله احساسات، تفکرات خود را تغییر می‌دهند. آن‌ها به حد کافی درباره نقاط قوت و ضعف خود و تمایل به راستگویی خودآگاهی دارند. افراد با هوش هیجانی بالا، به درستی احساسات، افکار و اعقاید خود را در زمان مناسب و با افراد مناسب در میان می‌گذارند تا دیگران بدانند که آن‌ها در چه جایگاهی قرار دارند.

 

4 انگیزه

افراد با هوش هیجانی بالا انگیزه‌های بالایی برای زندگی داشته و موفقیت‌های درازمدت را به دریافت نتاج آنی ترجیح می‌دهند. باشد. راهنمای اغلب مردم دانش احساسی ان‌هاست و در بیشتر موارد نتایج با شکست همراه خواهد بود. این افراد، بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند چون می‌دانند در چه زمانی به بینش خود تکیه کنند.

انگیزه

 

این افراد مستعد نقد بوده، آن‌ها را دریافت کرده و می‌دانند چگونه از آن‌ها برای بهبود عملکردشان استفاده کنند. آن‌ها در مواجهه با مشکل دارای انگیزه بوده و راه حل را با یک روش عقلی و آرام پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از هوش هیجانی افراد دیگر در جهت موفقیت نیز بهره بگیرند.

 

5 مهارت‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های افزایش هوش هیجانی (EQ)، صبحت‌‌کردن و برقرای ارتباط با یگران است. مسئول اجتماع بودن، نشان می‌دهد که شما فقط به فکر منافع شخصی نبوده و مراقب دیگران نیز هستید. افرادی که روی پیشرفت دیگران بیشتر از خودشان تمرکز می‌کنند، هوش هیجانی را مشابه تواضع تمرین ‌می‌کنند.

مهارت های اجتماعی

 

داشتن هوش هیجانی بالا، مهارت‌های اجتماعی را برای مدیریت حس‌های دیگر به شما می‌دهد.

 

6 شادی

افزایش هوش هیجانی شما شامل دانستن زمان شادبودن، غمگین‌بودن، هیجان‌زده‌بودن، عصبانی‌بودن و حتی حساس‌بودن است. متاسفانه افراد بسیار کمی می‌دانند که چگونه شادی خود را در مواجهه با موارد خوب یا دریافت هدیه از دیگران مدیریت کنند.

شادی

 

به‌طورکلی افراد دارای هوش هیجانی بالا، انسان‌های شادی هستند. شادی به وضوح، مانند پناه‌گاه گرم و روشن در بدن‌تان احساس می‌شود. به همین دلیل افراد شاد فعالیت‌های بیشتری را نسبت به افراد غمگین انجام می‌دهند. مهم است توجه کنید که هوش هیجانی توانایی کنترل خلق و خوی را برای کمک به اهداف، انگیزه بخشیدن به آن‌ها و یافتن راه حل برای مشکلات دارد. به یاد داشته باشید که شادی نه تنها هیچ هزینه‌ای ندارد، بلکه بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

 

 

برای افزایش هوش هیجانی، وارد‌کردن ارکان آن در زندگی خود ضروری است. نه تنها احساس بردگی به احساسات خود را ندارید، بلکه قادر خواهید بود تا روابط صمیمی و معنادار زیادی را در زندگی کاری و شخصی خود خلق کرده و نگه دارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان