این همان موتوری است که غولپیکرترین کشتیهای باری جهان برای تامین نیرو محرکه خود از آن بهره میبرند. تا فروردین 1402 تنها 25 عدد از موتور RT-flex96C تولید شده بود و بنا بر گزارشها، 86 عدد دیگر از این موتور در دست ساخت قرار دارد.
این موتور 14 سیلندر 2 هزار و 300 تنی با حجم تقریباً 25 هزار و 500 لیتری، میتواند 108 هزار و 920 اسب بخار قدرت (در 102 دور بر دقیقه) و 7 میلیون و 592 هزار و 580 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت روزانه این موتور به رقم عجیب و غریب 250 تن میرسد و در هر ساعت هم بیشتر از 39 بشکه نفت مصرف میکند. به اینها هزینه متوسط 34 دلاری آن به ازای هر دقیقه را اضافه کنید که فقط در یک روز معادل حدود 50 هزار دلار میشود؛ در این بین، باید قیمت روز نفت را هم در نظر گرفت که روی این ارقام تاثیر میگذارد.
بیشتر بخوانید:

وارتسیلا RT-flex96C، یکی از بزرگترین موتورهای جهان، با ارتفاع 13.1 متری و طول 25 متری ساخته شده است. فقط میللنگ این موتور 300 تن وزن دارد و وزن هر کدام از پیستونهای 6 متری آن از 5 تن هم فراتر میرود. حالا کشتیهایی که به این پیشرانه فوقالعاده بزرگ مجهزند، قادر به حمل 11 هزار کانتینر با اندازه متوسط با سرعتی بین 25 تا 31 گره هستند؛ در صورتی که اغلب کشتیهای باری نمیتوانند به سرعتی بیشتر از 20 گره برسند. با چنین سرعتی، کشتیهای مجهز به این موتور 4 روز زودتر از اکثر کشتیهای باری مسافت ایالات متحده تا چین را طی میکنند.
5858