خواب شبانه خوب می‌تواند روند پیری را به تأخیر بیندازد

مطالعه جدیدی از جورجیا نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه خواب ثابت و پایدار می‌تواند روند پیری بیولوژیکی را کند، کند.

خواب شبانه خوب می‌تواند روند پیری را به تأخیر بیندازد

مطالعه جدیدی از جورجیا نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه خواب ثابت و پایدار می‌تواند روند پیری بیولوژیکی را کند، کند.

این تحقیق که ماه گذشته در مجله Sleep Health منتشر شد، نتیجه گرفت که افرادی که الگوهای خواب نامنظمی داشتند، نسبت به افرادی که برنامه خواب منظمی داشتند، سن بیولوژیکی بالاتری داشتند.

در حالی که آزمایش‌های سن بیولوژیکی می‌توانند بحث‌برانگیز باشند، یک متخصص می‌گوید که آنها نشان‌دهنده میزان “آسیب”‌ای است که در بدن شما رخ داده است.

این آزمایش به دنبال اندازه‌گیری سرعت پیری بدن شما با بررسی سن سلول‌های شما است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه آگوستا به بررسی الگوهای خواب بیش از 6000 شرکت‌کننده از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده در سال‌های 2011 تا 2014 پرداختند.

در این نظرسنجی، شرکت‌کنندگان که میانگین سنی آنها 50 سال بود، به مدت 4 تا 7 روز از یک ردیاب خواب استفاده کردند که مدت زمان خواب و سایر شاخص‌ها مانند نظم را ثبت می‌کرد.

شرکت‌کنندگان همچنین به یک پرسشنامه در مورد عادات زندگی خود پاسخ دادند.

برای تعیین سن بیولوژیکی شرکت‌کنندگان، دانشمندان نمونه‌های خون آنها را تجزیه و تحلیل کردند که حاوی انواع شاخص‌های سلامت مانند سطح کلسترول، دیابت و بیماری کلیوی بود.

حدود 65 درصد از شرکت‌کنندگان این مطالعه هر شب 7 تا 9 ساعت می‌خوابیدند، در حالی که 16 درصد کمتر از 7 ساعت و 19 درصد بیش از 9 ساعت می‌خوابیدند.

در طول دوره مشاهده، محققان دریافتند که به طور متوسط، شرکت‌کنندگان در آخر هفته 78 دقیقه بیشتر می‌خوابیدند و زمان خواب آنها هر شب فقط 60 دقیقه تغییر می‌کرد.

آنها دریافتند که افرادی که بیشترین تفاوت را در زمان خواب و مقدار خوابی که در طول هفته و آخر هفته دریافت می‌کردند، بالاترین سن بیولوژیکی را داشتند.

به طور خاص، آنها دریافتند که افرادی که انعطاف‌پذیرترین و شلوغ‌ترین برنامه‌های خواب را داشتند، سن بیولوژیکی آنها 9 ماه از افرادی که برنامه خواب منظمی داشتند، بیشتر بود.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «ما دریافتیم که تغییرات بیشتر در خواب، خواب جبرانی بیشتر، عدم نظم خواب بیشتر و اختلال جت لگ اجتماعی با پیری بیولوژیکی پیشرفته‌تر مرتبط بودند، همانطور که توسط سه الگوریتم مبتنی بر شاخص‌های بالینی اندازه‌گیری شد.»

نویسندگان ادعا می‌کنند که این اولین مطالعه از نوع خود در اندازه‌گیری خواب و ارتباط آن با پیری بیولوژیکی است.

بر اساس گزارش کلینیک کلیولند، کمبود خواب منظم همچنین می‌تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد، زیرا می‌تواند بر هورمون‌های استرس شما تأثیر بگذارد که در نتیجه می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

همچنین می‌تواند بر توانایی‌های شناختی و سلامت روان تأثیر بگذارد.

نویسندگان این مطالعه همچنین خاطرنشان کردند که بین الگوهای خواب و زندگی طولانی و سالم، همبستگی وجود دارد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: «از آنجایی که انحراف روز به روز در خواب یک عامل رفتاری قابل تغییر است، یافته ما نشان می‌دهد که مداخله‌ای که به دنبال افزایش نظم در الگوهای خواب است، ممکن است یک رویکرد جدید برای افزایش طول عمر سالم باشد.»

نتیجه:

این مطالعه نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه خواب منظم و پایدار می‌تواند به کند کردن روند پیری بیولوژیکی و افزایش طول عمر سالم کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان