«دنیای‌اقتصاد» بازارها را بررسی می‏‏‌کند

سقوط آزاد طلای جهانی

شماره روزنامه: ۵۸۳۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۹ ...

بازار سهام

رشد ارزش معاملات

1

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز هفته را با 13 هزار واحد ریزش به اتمام رساند. بدین ترتیب شاخص کل با کاهش 64/ 0 درصدی در رقم 2 میلیون و 84 هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم‌‌‌وزن نیز 46/ 0 درصد افت کرد. بازار سهام در روز شنبه پس از دو هفته توانست ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس را به 5 هزار میلیارد تومان بازگرداند. با وجود این خروج پول حقیقی از بورس و فرابورس نیز بیش از دو هفته پیش ثبت شد و به 444 میلیارد تومان رسید. بازار سهام این روزها توان و دلیلی برای رشد معنادار ندارد و مثبت‌‌‌های اندکی در روزهای آتی احتمال وقوع دارد. بنابراین امکان زیادی وجود دارد که این روند کاهشی برای روزهای آینده تداوم یابد تا زمانی که به ارزندگی برسد و دوباره رشد کند. در صورتی که خبر مثبتی به بازار نرسد روند فعلی با تمایلات نزولی محتمل‌‌‌ترین سناریو برای هفته جاری است.

بازار سکه

سکه در مرز 27

2

بازار سکه و طلا برخلاف رشد ناچیز دلار در روز شنبه،  کاهش بها داشت و به ابتدای کانال 27 رسید. به طوری که هر قطعه سکه امامی در بهای 27 میلیون و 90 هزار تومان مبادله شد. با توجه به رشد روز گذشته حباب قیمتی سکه،  به نظر می‌‌‌رسد انتظارات در این بازار افزایشی است که می‌تواند به علت کاهش قابل‌توجه بهای طلای جهانی باشد. از آنجا که طلای جهانی به زیر مرز حمایتی 1950 دلار سقوط کرده است، سکه و طلا بهای اونس جهانی را مانعی بزرگ و موثر بر سر راه خود می‌‌‌بینند. با این تفاسیر تنها در صورتی قیمت در این بازار افزایشی خواهد شد که دلار شاهد رشد معناداری باشد. بنابراین با در نظر گرفتن ریزش طلای جهانی و عدم‌صعود دلار با شیب زیاد،  سکه نه‌تنها امید چندانی به رشد نمی‌تواند داشته باشد بلکه امکان از دست دادن کانال فعلی در روزهای آتی دور از ذهن نیست.

بازار طلای جهانی

بدترین هفته طلا

3

کاهش قیمتی در حدود 17 دلار طلای جهانی در آخرین مبادلات روز جمعه سبب شد فلز زرد شاهد بدترین هفته خود در دو سال اخیر باشد. به طوری که در آخرین بهای به ثبت رسیده هر اونس طلای جهانی در 1848 دلار و 63 سنت مبادله شد. به این ترتیب با کاهش 4 درصدی در هفته و از دست دادن مرز حمایتی 1850 دلار،  بیشترین افت هفتگی از سال 2021 بوده است. چرا که سرمایه‌گذاران به علت آنکه رشد اقتصادی ایالات متحده همچنان در صدر قرار دارد،  دلار را پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاری دانستند. این مساله در کنار چشم‌انداز بالا ماندن نرخ بهره که منجر به افزایش هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده شده است،  طلا را دچار مشکلات جدی می‌‌‌کند. با این تفاسیر طلا امیدی به رشد چشمگیر در کوتاه‌مدت و بلندمدت ندارد و تنها امکان بازگشت به سطوح حمایتی در روزهای آتی مطرح است.

بازار اوراق مسکن

روش‌‌‌های پیشبرد نهضت ملی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند،  روز شنبه با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌‌‌شود،  روز گذشته با افزایش 54/ 1 درصد معادل یک هزار و 379 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 89 هزار و 397 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه دولت روش‌‌‌های مختلفی شامل واگذاری زمین،  توسعه شهرهای جدید،  نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده،  پرداخت تسهیلات و مزایده املاک دولتی را برای تامین منابع طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار خود دارد که در همین راستا قرار است دومین مزایده در هفته جاری برگزار ‌‌‌شود. همچنین معتقدند که علاوه بر مشارکت با انبوه‌‌‌سازان و پرداخت وام به متقاضیان،  یکی از راهکارهای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن،  برگزاری مزایده سراسری فروش املاک و مستغلات است که توسط سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌‌‌شود.

بازار نفت

نفت منفی سپتامبر

5

در آخرین روز ماه سپتامبر بهای نفت خام کاهش یافت و اگر‌چه قله این ماه را فتح کرد اما منفی به کار خود پایان داد. بدین ترتیب آخرین بهای ثبت‌شده برای هر بشکه نفت خام برنت در 92 دلار و 20 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 90 دلار و 79 سنت مبادله شد. چرا که بیشتر شدن نگرانی از نحوه مدیریت افزایش هزینه‌‌‌های سوخت در جهان بر بازار تاثیر گذاشت. علاوه بر آن عواملی همچون نرخ بهره ایالات متحده و تورم آن بر برآیند قیمتی بازار اثرگذار است. با وجود این از آنجا که عربستان و روسیه عرضه نفت را به میزان قابل‌توجهی‌‌‌ کم کردند،  قیمت نفت حمایت شد که در نهایت سود سه ماهه چشمگیری را برای این بازار به ارمغان آورد. بنابراین در روزهای آتی نوسانات متعددی در انتظار نفت است و امکان جابه‌جایی قیمتی گسترده‌‌‌ای وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان