وبلاگ مشرق

کنایه آیت‌الله نوری همدانی به گزارش‌های غلط اقتصادی/ گزارش یک خیانت

"رأی خوب" یا بدحجابی و اعتراض؛ راه حل مشکلات اقتصادی کدام است؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"رأی خوب" یا بدحجابی و اعتراض؛ راه حل مشکل اقتصادی کدام است؟!

کنایه آیت‌الله نوری همدانی به گزارش‌های غلط اقتصادی/ گزارش یک خیانت

به تازگی 2 مسئول کشورمان در دو نهاد متفاوت -که از ذکر نام آنها خودداری میکنیم-؛ با اشاره به مسائل حوزه کاری خود جملاتی مشابه را گفته اند که در ادامه می خوانید:

مسئول اول: فرهنگ مردم ایران غنی است اما به دلیل تنش‌های اخیر اقتصادی و عصبانیت‌های مردم مقداری نیازمندیم که به این فرهنگ غنی بیشتر پرداخته شود. نیاز است به فرهنگ پهلوانی و گذشت بیشتر پرداخته شود.[1]

مسئول دوم: بعضی از مسائل (از قبیل برخی بدحجابی ها) به دلیل تاثیر فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم است. مشکل اقتصاد و معیشت مردم به شکلی است که طرف می‌خواهد ناراحتی خود را به این شکل نشان دهد. لذا اگر مجلس و دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم تاثیرگذار باشند و نقش خودشان را ایفا کنند این دلخوری‌ها در قالب بروز و ظهور این‌گونه مسائل خودنمایی نمی‌کند و ان‌شاالله باز می‌گردند و اصلاح می‌کنند و آن آشتی که باید اتقاق می‌افتد.[2]

*همانطور که مشاهده می شود؛ آقایان با اینکه دارای منصب هستند و از شئون آنها یادآوری و تذکر قانون و عقلانیت به مردم است لکن مقولات غیر عقلانی مثل عصبانیت و بدحجابی را به مقوله اقتصاد ربط داده اند!

ما این قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار میکنیم که آیا این رواداری و این ربط دادن مقولات غیر عقلانی به مشکلات اقتصادی؛ درست است یا غلط؟!

امر واضح آنست که مشکلات اقتصادی در همه حکومت های جهان وجود دارد اما هیچ کشوری به خود اجازه نمی دهد که به دلیل وجود این مشکلات؛ اقدامات غیر عقلانی را روا داری کند.

از طرفی در کشور ما که یک حکومت عدالتگر اسلامی و حامی معیشت مردم دارد؛ مشکلات اقتصادی اولا به دلیل "رأی بد" پدید می آیند و ثانیا راه رفع آنها نیز جز "رأی خوب" نیست. چرا آقایان مسئول به جای یادآوری همین حقیقت ساده، احساس خجالت می کنند و حرفی میزنند که در منتهای آن سخت تر شدن مشکلات اقتصادی و البته فتنه اقتصادی و ناامنی محتمل است.

این مسئولان محترم چرا به مردم نمی گویند مقولاتی مثل عصبانیت یا بدحجابی یا اعتراض خیابانی؛ صرفا و فقط موجب حادتر شدن مشکلات اقتصادی می شود و کسی اگر انگیزه ای برای رفع این مشکلات دارد؛ راه حل صرفا از دهلیز "رأی خوب" و مشارکت بالا در انتخابات ها می گذرد.

در اشاره به اظهارات مسئول دوم همچنین بیان این نکته ضروریست که حاکم اصلی اجرائیات و اقتصاد کشور "دولت" است و مجلس حتی اگر بهترین قوانین را هم تصویب کند اما این قوانین روی میز یک دولت ناکارآمد قرار گیرد؛ عملا بهبودی در معیشت مردم حاصل نخواهد شد.

عکس این قضیه نیز صادق است و حتی اگر با یک مجلس ضعیف مواجه باشیم اما دولتی قوی و کارآمد با رأی خوب مردم بر سر کار آمده باشد؛ آنگاه دولت با قدرت و بسط یدی که دارد؛ به راحتی می تواند موجبات بهبود معیشت و اقتصاد جامعه را فراهم آورد و مجلس ضعیف را نیز حتی پشت سر بگذارد.

***

چپ‌های تحریمی راهبردهای تازه‌تری اتخاذ کرده‌اند!

گزارش یک خیانت

کنایه آیت‌الله نوری همدانی به گزارش‌های غلط اقتصادی/ گزارش یک خیانت

محمد نعیمی پور، از فعالان ستادی اصلاح طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون تز "تحریم انتخابات" که از سوی برخی اصلاح طلبان ستادی و چپهای تحریمی پیگیری می شود، گفته است: اکنون دو دسته اصلی وجود دارد. یکی خواهان شرکت در انتخابات و دیگری خواهان عدم شرکت در انتخابات هستند، برخی از -رجال حزب- کارگزاران معتقدند باید در انتخابات شرکت کرده ولی برخی دیگر موافق نیستند. معتقدند دعوا نکنیم به آنچه هستیم و داریم بسنده کنیم زیرا می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم. یکسری می گویند، باید مقاومت کنیم تا گزینه‌ای به ما تحمیل نشود. آنهایی که پیش ثبت نام هم نکرده‌اند، اگر تا اسفند ماه در این موضع باقی بمانند، باید استدلالی قوی ارائه کنند.

او می افزاید: "معتقدم اگر کسانی فکر می‌کنند از صندوق انتخابات به طور معکوس هم می‌توان سیاست‌ورزانه استفاده کرد باید بتوانند مخاطبین خود را متقاعد کنند که اگر تحریم صندوق را مد نظر قرار دهیم کمتر از 20 درصد مردم در کل کشور پای صندوق رای خواهند آمد."

نعیمی پور با بیان اینکه این 20 درصد معنا دارد؛ به تحریمی ها اشاره می کند و می گوید: اگر تحلیل، توان سیاسی و نفوذ کلام آنان به گونه‌ای باشد که درصد مشارکت در انتخابات را به نازلترین سطح برسانند، مشابه آنچه در زمان پهلوی بود، آنگاه سیاست ورزی آنان با استفاده از صندوق رای نتیجه بخش است!

او گفته است: البته باید برنامه داشته باشند تا در برابر فشارهای سیاسی- امنیتی مقاومت کند و تا روز انتخابات تاثیرگذاری خود را از دست ندهند. شاه اصلا برایش مهم نبود که یک درصد رای دهندگان در انتخابات شرکت می‌کنند یا بیشتر، مهم این بود که افراد مورد نظرش را در مجلس ببیند، با 10 رای یا 100 رای، کمتر یا بیشتر اهیمتی نداشت. برای حاکمیت کنونی هنوز درصد شرکت در انتخابات مهم است و لذا تمایل دارد نفر اول منتخبین در تهران حداقل 500 هزار رای داشته باشد، آیا با روش قهر با صندوق، می‌توان رای نفر اول تهران را به 50 هزار نفر رساند؟ بنابراین کسانی که این روش را برمی‌گزینند، پاسخ سوالات مهمی را باید به خودشان و دیگران بدهند.[3]

*اظهارات این فرد با وضوح بسیار بالایی نشان می دهد که چرا برخی محافل تحلیلی تأکید دارند پروژه تحریم انتخابات یک خیانت آشکار است و چرا صحنه گردانان این پروژه جملگی از "بانیان آشوب" هستند که قصد دارند با ذبح صندوق رأی به سمت خیابان عزیمت کنند.

فرد مذکور به راحتی در حال تشریح یک نقشه عملیاتی خیانت علیه نظام و مردم است و علنا شرح میدهد که راه تقلیل دادن مشارکت چیست و چپ‌های تحریمی چطور و از کدام طریق باید جلو بروند.

در اشاره به پروژه چپ‌های تحریمی بیان این نکته ضروریست که مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است لکن تعیین کننده چیزی نیست و نتیجه یک انتخابات با هر میزان مشارکتی؛ لازم الاتباع است.

تأکید نظام اسلامی بر مشارکت حداکثری نیز بخاطر دفاع از حق مشارکت مردم و اهمیت دادن به نقش آنها در افزایش سرعت حل مشکلات کشور است وگرنه شأن اصلی حاکمیت در یک انتخابات صرفا اجرای قانون و صیانت از آرای مردم است. امری که نتیجه انتخابات را چه با مشارکت 20 درصدی و چه با مشارکت 80 درصدی لازم الاتباع برای همه می سازد.

***

کنایه آیت‌الله نوری همدانی به گزارش‌های غلط اقتصادی

کنایه آیت‌الله نوری همدانی به گزارش‌های غلط اقتصادی/ گزارش یک خیانت

آیت ا... نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید اخیرا در بیاناتی راهبردی ضمن تأکید بر حمایت از ولایت فقیه، نظام و انقلاب اسلامی تأکید کرد: استاد عزیز و بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبایی که بعد از عمری در کنار قرآن بودند، فرمود «دو گناه را در قرآن بالاترین گناه دیدم؛ یکی دوستی کفار و دیگری ربا را» امروز در کشور ما بعضی از بانک‌ها و مؤسسات با عناوین مختلف در حال دریافت ربا هستند و مردم را بیچاره کردند؛ هرچه هم می‌گویم توجه نمی کنند؛ مردم به ما نامه می‌نویسند و استفتائی به ما می رسد ما هم می‌گوییم حرام است؛ اما گوش شنوایی نیست؛ البته گزارش می‌دهند ما درست کردیم؛ ولی در عمل در حال انجام است و شاید هم علتش عدم نظارت باشد.

به گزارش رسا، وی با بیان این که قرآن با فقر و جهل و بی عدالتی به شدت مخالف است بیان داشت: انتظار این است که مسئولان کشور این موارد را رسیدگی کنند و نگذارند به این انقلاب و نظام آسیب برسد.[4]

*بیانات آیت ا... نوری همدانی در بانک مرکزی مخاطب مستقیم دارد و باید منتظر بود و دید که آقایان چه ترتیب اثری به فتاوای مراجع تقلید می دهند.

در مباحث رعایت شرع در فعالیت های بانکی؛ استدلالهای مختلفی وجود دارد و انتظار آنست که دولت محترم تکلیف این قضایا را یکبار برای همیشه روشن کند.

اگر دولت و بانک مرکزی حرف برخی مراجع را درست می دانند پس محکم و قاطع به آن عمل کنند و اگر استدلالهای دیگر را صحیح می دانند؛ پس دست به اقناع عمومی بزنند و با ارائه گزارش به مراجع محترم؛ ختم ماجرا را اعلام کنند.

بدترین کار در این زمینه، سکوت و سپردن امور به دست زمان است.

دقت شود که البته مقوله "فقر" شامل قضایای فوق الذکر نیست و دولت حتما باید برای کاستن از مشکلات اقتصادی مردم اهتمام داشته باشد.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1402011

2_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1400675

3_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1391973

4_rasanews.ir/0037Ca

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان