هشدار پنتاگون به کنگره آمریکا درباره نبود بودجه برای جایگزینی تسلیحات ارسالی به اوکراین

در نامه پنتاگون به رهبران کنگره آمده است که وزارت دفاع آمریکا مجبور شده تا تامین مجدد برخی از نیروها را کاهش دهد و از کنگره خواسته است تا بودجه لازمه برای اوکراین را تامین کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور هشدار داده است که برای جایگزینی تسلیحاتی که واشنگتن به اوکراین فرستاده با مشکل مواجه است و بودجه لازم در این خصوص را در اختیار ندارد.
 
به گزارش ایرنا، در نامه پنتاگون به رهبران کنگره آمده است که وزارت دفاع آمریکا مجبور شده تا تامین مجدد برخی از نیروها را کاهش دهد و از کنگره خواسته است تا بودجه لازمه برای اوکراین را تامین کند.
 
در این سند که توسط خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر شده ، مایکل مک‌کورد، کنترل‌کننده تجهیزات پنتاگون به رهبران مجلس نمایندگان و سنا گفته است که تنها 1.6 میلیارد دلار از 25.9 میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته از سوی کنگره برای جایگزینی تسلیحات ارسالی به اوکراین کنگره باقی مانده است که برای تکمیل ذخایر ارتش آمریکا کافی نیست.
 
این ذخایر شامل میلیون‌ها گلوله توپ، راکت و موشک است که آمریکا به اوکراین ارسال کرده تا در زمینه ضدحمله اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.
 
مک کورد گفت که بدون بودجه اضافی، آمریکا باید تامین تسلیحات دفاع هوایی، مهمات، پهپاد و تجهیزات نفوذی را که «اکنون حیاتی و فوری هستند، به تعویق بیاندازد. این درحالی است روسیه برای انجام یک حمله زمستانی آماده می شود.»
 
مجلس نمایندگان آمریکا در حالی با تصویب یک لایحه موقت، مانع تعطیلی دولت شد که حذف یکی از اولویت‌های دولت جو بایدن که همان کمک به اوکراین است، می‌تواند هم‌زمان ضربه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا و همتای اوکراینی او محسوب شود.
 
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشریه پولیتیکو نوشت: جو بایدن در نهایت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا 45 روز دیگر یک لایحه موقت را به امضا رساند. وی اگرچه با اینکار بسیاری را در واشنگتن تحت تاثیر قرار داد، اما یکی از اولویت های اصلی خود که همان کمک به اوکراین است را نیز در معرض خطر قرار داد.
 
در واقع دولت بایدن پس از آنکه کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان گفت که یک لایحه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا 17 نوامبر (26 آبان) 2023 ارائه می دهد؛ غافلگیر شد. با تصویب این لایحه اگرچه دموکرات ها ناراضی نیستند، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ این لایحه کمک به اوکراین را شامل نمی‌شود و نبود آن ضربه ای برای دولت بایدن و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین خواهد بود. زلنسکی هفته گذشته در دیدار با بایدن و قانون‌گذاران بار دیگر برای دفاع از کی‌یف در برابر مسکو بودجه بیشتری را درخواست کرده بود.
 
در این میان، دستیاران بایدن سعی دارند نبود بودجه برای اوکراین را کم اهمیت جلوه دهند. یک مقام کاخ سفید در این خصوص گفت: رئیس مجلس نمایندگان حمایت خود را از کمک به اوکراین اعلام کرده است.
 
بایدن نیز تاکید کرد که انتظار دارد تلاش دیگری برای تصویب کمک به اوکراین در کوتاه مدت صورت گیرد.
 
وی در بیانیه‌ای افزود:در حالی که رئیس‌ مجلس نمایندگان و اکثریت قاطع کنگره در حمایت از اوکراین ثابت قدم بوده‌اند، هیچ بودجه جدیدی در این توافق برای تداوم حمایت وجود ندارد. ما تحت هیچ شرایطی نمی توانیم اجازه دهیم حمایت آمریکا از اوکراین قطع شود. من انتظار دارم که رئیس مجلس به تعهد خود نسبت به مردم در این لحظه حساس پایبند باشد.
 
دو مقام دولت آمریکا در خصوص حذف اوکراین در بودجه پیشنهادی گفتند که کوین مک کارتی از بیم آنکه مبادا از درون حزب خود با شورش روبرو شود، نمی‌تواند آن را در لایحه بودجه دولتی لحاظ کند.
 
از سوی دیگر چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا، اطمینان داد که تامین مالی برای کمک به اوکراین همچنان در اولویت است.
 
وی افزود: ما از تلاش برای کمک اقتصادی و امنیتی بیشتر به اوکراین دست بر نمی داریم. اکثریت در هر دو حزب از کمک‌ به اوکراین حمایت می‌کنند و ارائه کمک های بیشتر برای امنیت آمریکا و دموکراسی در سراسر جهان حیاتی است.
 
همچنین به نظر می رسد جمهوری خواهان نیز به دنبال ادامه حمایت ها از اوکراین هستند. سناتور میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا گفت: بیشتر جمهوری‌خواهان سنا همچنان به کمک به دوستانمان در خط مقدم متعهد هستند.
 
سناتور جیم ریش عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز افزود: انتظار دارم کمک‌های اوکراین در بودجه لحاظ شود. حکیم جفریس رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان نیز در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره کمبود بودجه برای اوکراین در لایحه جدید پیشنهادی گفت «ما باید روی این موضوع کار کنیم» و اعلام کرد که روز دوشنبه در این خصوص رای گیری خواهد شد.
 
وی سپس اضافه کرد: باید دید آنها برای آزادی، دموکراسی، حقیقت و مردم اوکراین ایستادگی خواهند کرد، یا در نشست جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در برابر حامیان پوتین سر خم خواهند کرد؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان