عصر ایران - مزدا ام اکس-30 ئی-اسکای اکتیو آر-ئی وی (MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV) یکی از محصولات جدید مزدا است که در کارخانه هیروشیما ژاپن تولید می شود. این نخستین خودرو تولید انبوه مزدا مجهز به پیشرانه روتاری است که پس از 11 سال و از زمان توقف تولید مزدا آر اکس-8 در سال 2012 تولید می شود. مزدا در مجموع بیش از 1.99 میلیون خودرو مجهز به پیشرانه روتاری تولید کرده است.
مزدا ام اکس-30 ئی-اسکای اکتیو آر-ئی وی یک مدل پلاگین هیبرید منحصر به فرد است که هدف جدیدی به پیشرانه روتاری این خودروساز ژاپنی می دهد. این پیشرانه احتراق درونی جمع و جور و سبک وزن نیروی مورد نیاز ژنراتوری را تامین می کند که باتری خودرو را شارژ می کند. نیروی مورد نیاز حرکت خودرو همواره توسط موتور الکتریکی آن تامین می شود.
ترکیب باتری 17.8 کیلوواتی و مخزن سوخت 50 لیتری در مزدا ام اکس-30 ئی-اسکای اکتیو آر-ئی وی، برد کلی بیش از 600 کیلومتر را ممکن می سازد.
ام اکس-30؛ نخستین خودرو الکتریکی مزدا
مزدا ام اکس-30 در سال 2020 معرفی و نخستین خودرو الکتریکی تولید انبوه این شرکت محسوب می شود. ام اکس-30 دو مدل هیبرید ملایم و مدل جدید پلاگین هیبرید را به خط تولید مزدا اضافه کرده است.
این خودرو مظهر رویکرد مزدا برای دستیابی به هدف انتشار کربن خنثی محسوب می شود. مزدا کربن خنثی در کل زنجیره تامین خود تا سال 2050 را در برنامه ریزی کرده و در این مسیر گام بر می دارد.
کارخانه هیروشیما مزدا
کارخانه هیروشیما یک مجموعه خودروسازی در آکی، مینامی، هیروشیما، ژاپن است که توسط شرکت مزدا موتور اداره می شود. این کارخانه از دو بخش اصلی شامل دفتر مرکزی در منطقه آکی و کارخانه اصلی در نزدیکی منطقه اوجینا شکل گرفته است.
کارخانه هیروشیما تا پیش از افتتاح کارخانه هوفو در سال 1982، تنها مجموعه مونتاژ خودرو مزدا در ژاپن بود.
موزه شرکت مزدا در کارخانه هیروشیما قرار دارد و برخی از خودروهای تاریخی شرکت و مدل های حال و آینده در آن به نمایش گذاشته شده اند.
بخش دفتر مرکزی در سال 1931 افتتاح شد و همچنان به عنوان سایتی برای تولید پیشرانه های پیستونی و سامانه های انتقال نیرو خودروها خدمت می کند.
بخش کارخانه مزدا شامل دو کارخانه می شود که به نام اوجینا 1 و اوجینا 2 شناخته می شوند.
اوجینا 1 در سال 1966 افتتاح شد.
کارخانه تولید پیشرانه اوجینا 2 در سال 1964 و بخش مونتاژ خودرو آن در سال 1972 افتتاح شد.