ماهان شبکه ایرانیان

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه که باید طعم‌شان را بچشید

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، می‌توانید امیدوار باشید که همراه جاذبه‌های تاریخی و خرید از مراکز متنوع، نوعی گردشگری غذایی نیز پیش رو خواهید داشت

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه که باید طعم‌شان را بچشید

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، می‌توانید امیدوار باشید که همراه جاذبه‌های تاریخی و خرید از مراکز متنوع، نوعی گردشگری غذایی نیز پیش رو خواهید داشت. غذاهای ترکیه هم از نظر طعم و مزه و هم از نظر تنوع شهرت جهانی دارند. بشقاب‌های کباب، مزه‌های متنوع و صبحانه‌های پر و پیمان، نوید سفری پر از لذت‌ را به شما می‌دهد. اگر در سفر به برخی از کشورها، به ویژه آسیای جنوب شرقی باید نگران غذا خوردن باشید و حتی ممکن است پس از بازگشت از این کشورها لاغر شده باشید، در سفر به ترکیه باید نگران افزایش وزن باشید.

یادتان باشد که در سفر به ترکیه رفتن به فست‌فودها را فراموش کنید زیرا غذاهای ترکیه که به لحاظ شیوه‌ی پخت به غذاهای ایرانی شباهت دارند، بی‌اندازه لذیذ و خوش طعم هستند و حیف است که سفر به ترکیه را با خوردن فست فودهایی که در همه جای دنیا دستور پخت‌های کمابیش مشابهی دارد، به یک سفر معمولی تبدیل کنید، زیرا اگر مزه‌ی غذاهای ترکی زیر زبانتان برود، کیفیت سفر شما بی‌اندازه متفاوت خواهد شد و خاطره‌ای چشیدنی برایتان شکل می‌گیرد که همیشه در یادتان خواهد ماند. پس خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه که باید طعم‌شان را بچشید، را بشناسید؛ غذاهایی که کیفیت سفرتان به این کشور همسایه را بالاتر می‌برند.

در ترکیه چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

اگر در جستجوی بهترین غذاهای استانبول (https://flightio.com/blog/attractions/foods-in-turkey/) هستید، مطمئن باشید که لیست دراز و بالابلندی پیش روی شما خواهد بود. بهترین کار برای این که بتوانید خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه را بشناسید تا بتوانید طعم لذیذ آنها را بچشید، دسته‌بندی این غذاها است. از آنجایی که با شروع روز باید صبحانه خورد شما می‌توانید انتظار صبحانه‌های لذیذ و کامل ترکیه را داشته باشید که باعث می‌شوند ساعت‌های زیادی گرسنه نباشید. سینی مزه‌های متنوع و پر از هیجان ترکیه، غذاهای دیگری هستند که طعم‌های به یادماندنی و خوشمزه دارند.

بشقاب‌های کباب ترکی که معرف حضور همه هستند، سومین مورد از لیست هفت غذای خوشمزه ترکیه به شمار می‌آیند. غذاهای دریایی که در گوشه و کنار خیابان‌های استانبول و در رستوران‌های سراسر ترکیه می‌شود آنها را نوش جان کرد، در لیست هفت تایی قرار می‌گیرند. ماتنی یک خوراک گوشتی متفاوت و کورو فاصولیه (Kuru Fasulye) یک غذای عالی است که می‌تواند برای گیاه‌خواران مناسب باشد. پس از نوش جان کردن این غذاهای خوشمزه از دسرهای معروف ترکیه نیز غافل نشوید که آخرین مورد از لیست هفت گانه‌ی غذاهای خوشمزه‌ی ترکیه را به خود اختصاص می‎دهد.

روز خود را با صبحانه‌ای کامل آغاز کنید

وعده‌ی صبحانه همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است، این اهمیت به ویژه در سفر دوچندان می‌شود زیرا شما می‌توانید با نوش جان کردن یک صبحانه‌ی کامل تمام روز انرژی داشته باشید و ساعات زیادی را بدون گرسنگی به گشت و گذار در شهرهای ترکیه مشغول باشید. اگر در هتل هستید و قرار است صبحانه‌ی هتل را که معمولا رایگان است، نوش جان کنید، خوب است بدانید که در میزهای صبحانه‌ی ترکی مانند سفره‌های ایرانی چای سرو می‎شود. نان، پنیر، گوجه و خیار، کره، خامه‌ی غلیظ، عسل و مربا، بر سر میزهای صبحانه‌ی هتل یافت می‌شود و تنوع نان و پنیر یکی از چیزهایی است که شما را به وجد می‌آورد.

غذاهای گرم برای صرف صبحانه در ترکیه

در کنار انواع نان‌های غلات و پنیر از جمله پنیر سفید و پنیر کهنه، غذاهای پختنی مانند املت‌های معروف ترکی، تخم مرغ آب پز و سوکوکلو یومورتا، بورک، سوچوک و منمن با زیتون‌های سیاه و  سبز مدیترانه‌ای نوید صبحانه‌ای کامل و حجیم را به شما می‌دهند. سوچوک یک نوع سوسیس خشک است که در کنار گوشت چرخ کرده با سیر و انواع ادویه‌جات سرخ شده و در کنار آن تخم مرغ سرو می‌شود. این صبحانه می‌تواند شما را تا عصر سیر نگاه دارد و در واقع معجونی تمام عیار است.

علاوه بر این هر چند به نظر می‌رسد که منمن یک املت ساده است اما ترکیب پنیر، گوشت چرخ کرده، قارچ، ساکوک، سوسیس، حتی مرغ یا بادمجان آن را به غذای کامل تبدیل می‌کند. نان بورک نیز تنها نام نان را یدک می‌کشد در حالی که مواد مختلفی که لای خمیر آن قرار می‌گیرد، این نان را به یک پیتزای محلی تبدیل می‌کند و یک صبحانه مقوی، حجیم و سیرکننده است.

مزه‌های ترکیه، خوش طعم با مواد اولیه آشنا

هر چند که خوردن مزه برای سیر شدن نیست، اما مزه‌های ترکیه را می‎توان یک غذای کامل به شمار آورد. این مزه‌ها که اکثرا دارای سیر هستند و پایه‌ی اصلی بسیاری از آنها گوجه فرنگی، بادمجان و یا ماست است، به حدی خوشمزه هستند که می‌توانند به یک وعده‌ی غذایی لذیذ در سفر به ترکیه تبدیل شوند. فراموش نکنید که زیتون و روغن زیتون یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی در ترکیه است که از مواد اصلی غذاهای مدیترانه‌ای به شمار می‌آید و خوراکی با میزان سلامت بالا را به شما عرضه می‌کند.

از مزه‌های معروف ترکیه می‌توان به این موارد اشاره کرد: سالاد ازمه (Ezme)، که یک سالاد گوجه فرنگی تند است، پاتلیجان ایزمیسی (Patlıcan Ezmesi) یا بورانی بادمجان کبابی یا ماست، پاتلیجان سالاتاسی (Patlıcan Salatası) یا سالاد بادمجان که به آن باباگانوش هم می‎گویند، شاکشوکا (Şakşuka) ترکیب بادمجان سرخ شده با سس گوجه فرنگی، حایدری (Haydari) یا تاج سفره شامل ماست چکیده، نعنا، روغن زیتون و سیر، باربونیا (Barbunya) خوراک لوبیا چیتی در روغن زیتون و زیتیناله انگینار (Zeytinyağlı Enginar) ترکیبی از کنگر فرنگی با روغن زیتون.

در ترکیه چه کبابی بخوریم؟

کباب‌ ترکی غذایی است که در بسیاری از غذاخوری‌های ایران می‌توان آن را نوش جان کرد. اما خوردن یک بشقاب کباب ترکی در ترکیه معنای دیگری دارد و شما را با طعم‌های اصیل و واقعی این کباب‌ها آشنا می‌کند. برای این که بتوانید در ترکیه کباب محبوب خود را انتخاب کنید، خوب است بدانید که کویو کبابی یا تاندیر از پختن یک گوسفند نر آویزان در چاه یا سوراخ مخصوص درست شده و با شاخه‌های درخت کاج معطر می‌شود.

کباب ترکی

اگر در استانبول هستید می‌توانید اسکندر کباب نوش جان کنید که ترکیبی از گوشت دونر روی تکه‌های نان پیده و مخلفات دیگر است و ماست نیز در کنار بشقاب سرو می‎شود. آدانا کباب گوشت بره‌ی نر و چربی دم پخته شده و روی نان لواش به همراه پیاز کبابی، گوجه‌فرنگی و فلفل سبز سرو می‌شود.

مانتی یک غذای خمیری خوشمزه

غذاهای خمیری که انواع پیراشکی، گوشواره و… را در بر می‌گیرند، در همه جای دنیا محبوب هستند و ماتنی نیز یکی از آنهاست. مانتی با شکل جذاب و مزه‌ی لذیذش، یک نوع پیراشکی گرم است که دستور پختی متفاوت با پیراشکی‌های معمولی دارد. درون خمیر نازک مانتی با مواد مختلفی نظیر گوشت چرخ کرده‎ی گاو یا گوسفند، ماهی سالمون، اسفناج یا مرغ به همراه پیاز، نمک و فلفل پر شده است. این گلوله‌های خوشمزه‌ی خمیری ممکن است که در سس گوجه فرنگی پخته شوند، در آب جوش بپزند یا درون کره سرخ غلتانده و سرخ شوند. مانتی با ماست، سیر و سس گوجه فرنگی پخته شده با کره سرو می‌شوند.

کورو فاصولیه غذایی خوشمزه مناسب گیاه‎خواران است

کورو فاصولیه در واقع یک خوراک لوبیا با مزه‌ای خاص و بافت مخملی نرم و فوق‌العاده‌ است. این خوراک یک غذای سنتی ترکیه است که با کره، گوجه فرنگی و رب طعم‌دار شده و به صورت با گوشت و بدون گوشت سرو می‎شود. شما می‌توانید هنگام سفارش دادن این خوراک از سرآشپز بخواهید که تکه‌های نازک گوشت قرمز خشک و یا تازه که با ادویه‌ طعم‌دار شده‌اند، را به غذا اضافه نکند که در آن صورت غذایی مناسب گیاه‌خواران خواهید یافت.

کورو فاصولیه

چرا غذاهای دریایی ترکیه فراموش نشدنی است؟

کشور ترکیه را از چند سو آب احاطه کرده است: همسایگی دریای مرمره، دریای سیاه، دریای اژه و دریای مدیترانه با این کشور باعث می‌شود که انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی در ترکیه بسیار معروف و ویژه باشند. به همین دلیل نمی‌توان در لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه به انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی اشاره نکرد. میدیه دُلما (Midye Dolma) یک میان وعده است که در خیابان‌های شهرها به ویژه استانبول یافت می‌شود و صدف دریایی با پوسته‎ای سیاه و سفت است که با آب لیمو ترش مزه‌دار می‌شود. یکی از انواع ماهی  که می‌توان در رستوران‌های ترکیه نوش جان کرد، لوفر است که تیغ‌های زیادی ندارد و می‌توان آن را به سادگی خورد. لوفرهای جوان‌تر ساریکانات هستند که از ماهی‌های بزرگ خوشمزه‌تر هستند. فراموش نکنید ترکیب نوشیدنی سنتی ترکیه یعنی راکی با ماهی در کنار تنگه‎ی بسفرکاری است که مردم ترکیه آن را به مثابه یک مراسم آخر هفته انجام می‌دهند.

خوشمزه‌ترین دسرهای ترکیه را بشناسید

اگر به شیرینی‌جات علاقه دارید، خوردن دسر بعد از غذا را فراموش نکنید. دو نمونه‌ی معروف دسرهای ترکیه شیرینی کنافه (Künefe) و باقلوای ترکی هستند. کنافه شیرینی پنیری است که به صورت گرم سرو می‌شود و  پنیر ذوب شده داخل خمیر طعم بی‌نظیری به آن می‎دهد. باقلوای ترکی نیز با لایه‌های نازک خمیر فیلو، انواع مغز و شربت، یکی از لذیذترین و جذاب‌ترین دسرهای ترکیه است که شهرت جهانی دارد.

منبع مقاله: https://flightio.com/blog/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان