افت ۸درصدی درآمد صنعت فلزات غیر‌آهنی

سقوط گرانبها

شماره روزنامه: ۵۸۴۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ ...

Untitled-4 copy

تشت مسی بورس به زمین افتاد

تولیدکنندگان مس شرایط اسفناکی را تجربه می‌کنند؛ به طوری که مجموع درآمد دو نماد صنعت مس در بورس که شامل «فملی» و «فباهنر» می‌شود، طی شهریورماه حدود 11هزار و 61میلیارد تومان است که نسبت به ماه گذشته 18درصد کاهش یافته است. این در حالی است که مقدار تولید و مقدار فروش این دو نماد نسبت به مردادماه تغییر چندانی نداشته؛ اما نرخ فروش از 370میلیون تومان به 363میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است. به نظر می‌رسد دلیل عمده کاهش درآمد این دو نماد مربوط به افت سطح قیمت مس طی مدت اخیر بوده است.

اما نگاهی به نرخ فروش دلاری دو نماد مذکور نشان می‌دهد که شرکت ملی مس ایران، کاتد داخلی خود را که بخشی از آن را در بورس‌کالا به فروش می‌‌‌رساند، حدود 9هزار و 600دلار به ازای هر تن در بازارهای داخلی عرضه کرده است. این در حالی است که نرخ فروش ملی مس ایران در ماه‌‌‌های گذشته به بیش از 10هزار دلار نیز رسیده است.  نگاهی به معاملات کاتد مس در بورس‌کالا نشان می‌دهد که شرکت ملی مس ایران، در بازه شهریورماه حدود 14هزار تن کاتد مس را در بورس‌کالا به فروش رسانده است. میانگین نرخ فروش در بورس‌کالا نیز حدود 350میلیون تومان بوده است. عمده عرضه‌‌‌ها با تقاضای خوبی مواجه شده و رقابت اندکی در بورس‌کالا روی کاتد مس بوده است.

عرضه روی، جبران کاهش نرخ

با وجود آنکه شرایط نمادهای صنعت مس، تعریف چندانی نداشته است، اما صنعت سرب و روی وضعیت متفاوت‌‌‌تری را تجربه می‌کند. یکی از شگفتی‌‌‌سازترین نمادهای این صنعت که با انتشار گزارش ماهانه شهریور، فعالان بازار را غافلگیر کرد، «فاسمین» است. این نماد به دلیل رشد شدید فروش و عرضه‌‌‌ موجودی‌‌‌های خود، رشد شدید درآمدی را نسبت به مردادماه تجربه کرده است.

میزان عرضه موجودی در مرداد و تیر بسیار پایین بوده و درآمد مردادماه نیز تعریف چندانی نداشته است، اما نگاهی به مقایسه درآمد شهریورماه «فاسمین» و میانگین درآمد 6ماه ابتدایی سال‌جاری نشان می‌دهد که این شرکت با ثبت درآمد ‌هزار و 300میلیارد تومانی رشد درآمدی 126درصدی را نسبت به میانگین سال‌جاری تجربه کرده است که این امر نشان‌دهنده سطح بالای درآمد این شرکت طی شهریورماه است.  یکی دیگر از نمادهای جذاب این صنعت نماد «فرآور» است. این شرکت نیز با رشد میزان تولید و فروش موفق شده است تا نوسانات منفی نرخ فروش دلاری را در شهریورماه جبران کند. این شرکت بیش از چهاربرابر ماه گذشته محصولات خود را در بازار عرضه کرده است. بر همین اساس این شرکت با ثبت درآمد 194میلیارد تومانی رشد بسیار چشمگیری را نسبت به مردادماه به ثبت رسانده است. همچنین سطح درآمد این شرکت نسبت به میانگین سال‌جاری بالاتر بوده است.

این در حالی است که درآمد تجمعی 6ماه اخیر نسبت به 6ماه سال گذشته حدود 10برابر شده است. با وجود آنکه سایر نمادهای صنعت سرب و روی شرایط مناسبی داشته‌‌‌اند، اما دو نماد «فاسمین» و «فرآور» کارنامه سبزی از خود به جا گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد بیشتر در کانون توجهات باشند.  این صنعت با وجود نرخ‌های فروش بسیار پایین و کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی با عرضه محصولات در بازار موفق شده است سطح فروش خود را همچنان بالا نگه دارد. بررسی‌‌‌ها از روند نرخ‌های فروش در «فاسمین» نشان می‌دهد که نرخ فروش شمش روی توسط این شرکت در بازارهای داخلی با نرخ 2هزار و 600دلار به ازای هر تن بوده است.  این در حالی است که نرخ فروش در ماه‌‌‌های گذشته حدود 3هزار دلار را نیز به خود دیده است.

نرخ‌های فروش خارجی نیز براساس قیمت‌های جهانی است؛ به طوری که این شرکت در شهریورماه فروش‌های صادراتی شمش خود را به طور میانگین با نرخ 2هزار و 200دلار به ازای هر تن انجام داده است. معاملات بورس‌کالا در «فاسمین» نیز قابل‌توجه است؛ به طوری که نرخ‌های ریالی نیز کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده‌‌‌اند. محصولات شمش روی این شرکت در بورس‌کالا، با رقابت بسیار پایین و به طور محدود با نرخ‌هایی بالاتر از 100میلیون تومان محصولات خود را به فروش رسانده است. این شرکت در شهریورماه حدود‌ هزار و 100تن از شمش روی خود را به طور میانگین با نرخ 98میلیون تومان به فروش رسانده است. مجموع فروش این شرکت در بورس‌کالا 100میلیارد تومان بوده است.

چرا آلومینیومی‌‌‌ها جذاب نیستند؟

مدت زیادی است که آلومینیومی‌‌‌ها برخلاف سایر صنایع جذابیت خود را از دست داده‌اند؛ به طوری که رکود در بازارهای جهانی و ثبات نسبی نرخ دلار همزمان با ثابت ماندن مقدار فروش، سبب شده است تا سطح درآمد این صنعت تغییر چندانی نداشته باشد و از این‌رو، از دید سرمایه‌گذاران خارج شده است. «فایرا» همزمان با افت قیمت جهانی، محصولات خود را با نرخ پایین‌‌‌تری به فروش رسانده؛ به طوری که شمش خالص با نرخ 2هزار و 500دلار فروخته شده است. نرخ شمش نیز حدود 3هزار دلار بوده است. این شرکت ‌هزار و 599میلیارد تومان درآمد عملیاتی در شهریورماه به ثبت رسانده که نسبت به مردادماه، کاهش یک‌درصدی را تجربه کرده است.  در این میان، اوضاع صنایع پایین‌دست آلومینیوم ظاهرا بهتر بوده است؛ اما همچنان جذابیت کافی ندارند.

«فنوال» که تولیدکننده ورق و تسمه آلومینیومی است، شرایط مساعدی دارد. این شرکت با توجه به افت قیمت آلومینیوم و بهبود قیمت ورق، رشد درآمد خوبی را تجربه کرده است. درآمد «فنوال» ‌هزار و 400میلیارد تومان بوده که نسبت به مردادماه رشد 16درصدی را تجربه کرده است. «فمراد» نیز که محصول «راد» خود را با نرخ تقریبا ثابتی از ابتدای سال به فروش رسانده، به واسطه رشد مقدار فروش شهریورماه بهتری را پشت سر گذاشته است.  یکی از عواملی که این صنعت را از جذابیت انداخته است، کاهش مقدار تولید و فروش در 6ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل است که معضل مواد اولیه موجب تحقق رشد منفی در تولیدکننده شمش و بیلت آلومینیوم بورسی یعنی «فایرا» شده است. بنابراین کاهش تولید همزمان با افت تولید و فروش، این صنعت را از دید سرمایه‌گذاران خارج کرده است. با این حال، «آلومراد» به عنوان تولیدکننده «راد» از شمش آلومینیوم وضعیت بهتری داشته و گزارش‌‌‌های قابل قبولی را منتشر می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان