۵ چهره خبرساز هفته؛

از ساعت جنجالی همایون شجریان تا یواشکی‌های احسان علیخانی !

برخی کاربران فضای مجازی مطابق عادت، با تمرکز بر روی ساعت مچی همایون در این گفتگو، دست به چرتکه شدند و کلیدواژه «ساعت میلیاردی همایون»‌ تبدیل به یک بمب در شبکه‌های اجتماعی شد.

سومین هفته از مهرماه 1402 در حالی سپری شد که همایون شجریان، احسان علیخانی، علی شادمان، نوید محمدزاده و جناب‌خان را می‌توان از چهره‌های خبرساز فرهنگ و هنر در این هفته دانست.

هفته سوم مهرماه که امروز به پایان آن رسیده‌ایم، هفته چندان پرخبری نبود و خیلی از اتفاقات و رویدادها در سایه خبر تلخ درگذشت غم‌انگیز «آتیلا پسیانی»‌ قرار گرفت. هنرمندی که همین دیروز آیین بدرقه او به سمت خانه ابدی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، روایتی از پنج چهره خبرساز این هفته در عرصه فرهنگ و هنر است:

همایون شجریان؛ ساعتی که جنجال‌ساز شد!

هفته پیش و در همین بسته خبری پیش‌بینی کرده بودیم که گفتگو عادل فردوسی‌پور با همایون شجریان در قالب برنامه اینترنتی «360» می‌تواند اتفاق ویژه‌ای را در این هفته رقم بزند و منتظر بازتاب‌هایش بودیم. همین هم شد و بریده‌های گفتگو این خواننده محبوب و در عین حال کم‌مصاحبه با عادل فردوسی‌پور به‌شدت در فضای مجازی بازنشر شد.

به‌خصوص همان چند جمله کوتاهی که درباره رابطه عاطفی‌اش با سحر دولتشاهی گفته بود و برای اولین‌بار از زبان همایون شجریان درباره این رابطه عاشقانه چیزهایی شنیدیم.

اظهارات همایون درباره علاقه‌مندی‌های فوتبالی و غیرفوتبالی پدرش هم جزو بخش‌های جذاب آن مصاحبه بود که البته بی‌حاشیه هم نماند و برخی روایت همایون از گرایش‌های فوتبالی استاد محمدرضا شجریان را روایتی غیردقیق دانستند و به آن خرده گرفتند.

ابراز علاقه این خواننده پرطرفدار موسیقی ایرانی برای اجرای کنسرت در استادیوم و آزادی و اشاره‌ای به ممکن بودن این اتفاق هم از بخش‌های پربازتاب این گفتگو بود.

با وجود همه این نکات محتوایی و مرتبط با حوزه فعالیت هنری این هنرمند اما به اقتضای فضای مجازی، آن چیزی که بیش از متن این گفتگو ضریب پیدا کرد، یک حاشیه بود!

برخی کاربران فضای مجازی مطابق عادت، با تمرکز بر روی ساعت مچی همایون شجریان در این گفتگو، دست به چرتکه شدند و کلیدواژه «ساعت میلیاردی همایون»‌ تبدیل به یک بمب در شبکه‌های اجتماعی شد.

بنابر تصاویر منتشر شده، همایون شجریان در گفتگو با عادل فردوسی‌پور، ساعت رولکسی در دست داشت که براساس قیمت دلاری آن در سایت‌های فروش جهانی، با قیمت امروز دلار در ایران، ارزش ریالی آن چیزی در حدود 900 میلیون تومان محاسبه شد!

احسان علیخانی؛ چراغ‌ها روشن می‌شود؟

احسان علیخانی از آن چهره‌هایی است که در دوره جدید مدیریت تلویزیون، به ناگاه کم‌کار و آرام‌آرام از عرصه تولید و برنامه‌سازی حذف شد. برنامه‌سازی که به استناد کارنامه‌اش می‌توان او را یکی از موفق‌ترین برنامه‌سازان تلویزیون در چهاردهه گذشته دانست و آخرین تجربه‌اش هم خلق برند معتبر و فراگیری مانند «عصر جدید» بود.

با این همه اما پس از جدایی از تلویزیون، علیخانی هم نتوانست خانه‌نشین شود و مانند دیگر چهره‌های مطرح، سراغ شبکه خانگی رفت. او هر چند فصل اول «جوکر»‌ را در سکوت خبری پیش برد و حتی در قسمت‌های اولیه آن از ذکر نام خود در تیتراژ برنامه هم ابا داشت، اما در پایان این فصل توانست باردیگر توانمندی خود برای برندسازی در حوزه برنامه‌های سرگرمی را اثبات کند.

این هفته خبرهای درگوشی و غیررسمی حکایت از دورخیز علیخانی برای تولید فصل دوم «جوکر» داشت. هرچند مسئولان ساترا اعلام کردند که درخواستی برای صدور مجوز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند اما زمزمه‌ها جدی‌تر از این حرف‌ها بود.

جالب اینکه در خبرها آمده است احتمالا برخلاف فصل اول، احسان علیخانی نه فقط قرار نیست چراغ خاموش عمل کند که حتی این احتمال می‌رود که به جای سیامک انصاری، خودش اجرای برنامه را برعهده بگیرد که در این‌صورت احتمالا شاهد اتفاق‌های ویژه‌تری برای او در شبکه نمایش خانگی خواهیم بود.

فعلا احسان علیخانی طبق عادت همیشگی‌اش دارد در سکوت خبری کارها را پیش می‌برد، باید دید او چه زمان قصد روشن کردن چراغ‌ها را دارد؟

نوید محمدزاده؛ دورخیز برای کمدی!

خیلی از بازیگران سرشناس سینمای ایران در عرصه کارهای طنز و کمدی، زمانی که سراغ نقش‌های جدی آمدند، جدی گرفته شدند و موردتحسین قرار گرفتند. نمونه متأخر آن هم می‌شود مهران غفوریان که حالا گویی بیشتر توانمندی‌اش در بازیگری دارد به چشم می‌آید.

اما در این میان بوده‌اند چهره‌هایی مانند زنده‌یاد فتحعلی اویسی که این مسیر را کاملا عکس طی کردند و از فضای جدی ناگهان به کمدی رسیدند و خوش درخشیدند.

حالا این هفته خبر رسیده است که نوید محمدزاده پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در فیلم‌های تلخ و جدی، قصد دارد برای اولین‌بار در یک پروژه کمدی ایفای نقش کند.

البته پیش‌تر زمزمه‌های غیررسمی درباره احتمال همکاری او با سروش صحت به گوش رسیده بود اما حالا اولین خبر رسمی مرتبط با ورود این بازیگر به عرصه کمدی، با فیلمی به کارگردانی مهدی نادری مخابره شده است.

نادری که با اولین فیلم بلند سینمایی خود یعنی «بدرود بغداد» تا نمایندگی سینمای ایران در اسکار هم پیش رفته بود، بعد از کمدی ناموفق «سامورایی در برلین» فیلمنامه کمدی دیگری به نام «زودپز» را در دست گرفته و برای نقش‌های اصلی آن سراغ نوید محمدزاده و محسن تنابنده رفته است.

این پروژه که این هفته در تهران کلید خورده است، روایتی در حال و هوای دهه 60 دارد و باید دید نوید محمدزاده چقدر می‌تواند در‌آن موفق عمل کند، آیا او می‌تواند از مخاطبانش خنده هم بگیرد؟

علی شادمان؛ حیف که دیر دیدیم!

سریال «سرزمین مادری»‌ به کارگردانی کمال تبریزی پس از 10 سال توقیف، شب گذشته بالاخره روانه آنتن شبکه سه سیما شد تا یکی از بی‌دلیل‌ترین چالش‌های تلویزیون طی چهاردهه گذشته، ختم به خیر شود.

درباره نکات مرتبط با متن و حاشیه این سریال، پیش‌تر گزارش مشروحی را در «فرارو» منتشر کردیم و آنچه باعث شد در این بسته خبری به آن بپردازیم، بازخوردها نسبت به این سریال در فضای رسانه‌ای و محافل هنری است. طی هفته گذشته، کیفیت نقش‌آفرینی علی شادمان در نقش اصلی این سریال، به‌صورت ویژه مورد تحسین قرار گرفت و هم در رسانه‌های رسمی و هم در شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شد.

شادمان که همین سال گذشته با نقش‌آفرینی در نقش «جاوید» در سریال «یاغی» تبدیل به چهره‌ای محبوب در میان مخاطبان شده بود، زمانی که نقش «رهی» را ایفا می‌کرد تنها 17 سال داشت و شاید آن زمان خودش هم حدس نمی‌زد که هنرنمایی‌اش با این فاصله زمانی فرصت دیده شدن پیدا کند.

سریال «سرزمین مادری» اگر در همان موعد مقرر یعنی در سال 92 فرصت پخش از تلویزیون پیدا می‌کرد، بی‌تردید سینما و تلویزیون ایران خیلی زودتر و بیشتر می‌توانستند از استعدادی به نام علی شادمان بهره‌مند شوند، استعدادی که البته در مواجهه با این توقیف 10 سال کم نیاورده و مسیر خود را به سمت قله‌ها پیموده است.

جناب‌خان؛ اما‌واگرهای احیای یک «برند»

در میان برندهای محبوبی که تلویزیون در این سال‌ها از دست داده و حاشیه‌ها مانع از بهره‌گیری درست از آن شده است، یکی از مهمترین‌ها همین عروسک جناب‌خان است.

«جناب خان» برای اولین بار در مجموعه‌ای به نام «کوچه مروارید» با اجرای رامبد جوان متولد شد و بعدها با حضور در قاب «خندوانه» چنان به شهرت و محبوبیت رسید که تبدیل به جزیی جدایی‌ناپذیر از این برنامه شد.

با تعطیلی «خندوانه» زمزمه‌هایی مبنی‌بر احتمال حضور این کاراکتر محبوب در فضای مجازی و یا حتی فیلم‌های سینمایی به گوش رسید که بلافاصله بخش حقوقی صداوسیما به آن واکنش نشان داد و مالکیت این عروسک را در اختیار خود دانست.

فارغ از این حواشی اما آنچه باعث شد در باکس خبری این هفته به این عروسک بنفش بپردازیم، اظهارات تازه مدیر شبکه کودک است. محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک این هفته در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره احتمال حضور جناب‌خان در این شبکه، گفت:‌ «جناب خان عروسک شبکه نسیم است و اساساً با وجود جذابیت‌های فراوان و ارزشمند بودن این عروسک، اما برای بزرگسالان کاربرد دارد. محمد بحرانی دعوت ما را برای «عروسک خونه» قبول کردند و اصلاً سیاست ما است که از برند‌های خوب بهره ببریم. همان‌طور که در شب یلدا و نوروز با حضورشان برنامه ساختیم. ان‌شاءالله به دنبال این هستیم که امسال هم «عروسک‌خونه» را داشته باشیم. باز هم می‌گویم جناب‌خان اینجا خانه توست و ممکن است مجدداً برای مجال و فرصتی از او دعوت کنیم. اما فکر می‌کنم حضور جناب‌خان در شبکه نسیم بتواند اثرگذاری بیشتری را رقم بزند.»

حالا باید دید محمد بحرانی به‌عنوان مالک معنوی «جناب‌خان» چه تصمیمی درباره آینده این عروسک محبوب می‌گیرد؛ آیا او به شبکه کودک کوچ می‌کند و یا همچنان با هدف‌گیری مخاطبان بزرگسال، در انتظار فرصت مناسب برای بازگشت به قاب شبکه نسیم، می‌ماند؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان