(ففروا الی الله انی بکم منه نذیر مبین)
(فاتقوا الله عبادالله و فروا الی الله فی الله)
یکی از فروعات دین مقدس اسلام جهاد است صاحب وسایل الشیعه کتاب جهاد را در دو بخش تحریر کرد؛ باب جهاد العدو، باب جهاد النفس.
در تاریخ منقول است، که پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) لشکری را به جبهه جنگ فرستادند: لشکر پس از بازگشت پیروزمندانه، به خدمت حضرت رسید. پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: ( مرحبا بقوم قضوا الجهاد الصغر و بقی الجهاد الکبر لشکر در جواب عرض کرد: یا رسول الله! ما الجهاد الاکبر؟ قال: جهاد النفس)
مستحضرید که لسان روایت جهاد النفس به جهاد اکبر تعبیر شده است که فی نقسه بر اهمیت موضوع دلالت دارد: درجوامع روایی شیعه باب جهاد النفس مبسوط تر از جهاد العدو می باشد که این بی جهت نیست زیرا از دهان مبارک و پاک معصومین صادر شده است.
(جاهد شهوتک وغالب غضبک و خالف سوءعادتک. ..)معلوم می شود که یک دشمنانی مثل شهوت، عضب و... ما را تعقیب می کنند که مستلزم جهاد و مبارزه نفسانی است و این دشمنان از انسان خارج نیستند وقتی دشمن انسان، خودش باشد خیلی عجیب و غریب است بنابراین جهاد اکبر، جهاد با خود باشد نه با خودی.
خلق ترسند از تو من ترسم زخود
فرد مجاهد باید مسیر را پیشه و مشقات را تحمل کند تا در این جهاد فایز گردد
معلم ثانی امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: فاتقوا الله مبادالله و فروا الی الله من الله )
بندگان خدا حریم خدا را نگهدارید و از خداوند به دامن خداوند فرار کنید
فرار یک مبدا و مقصدی دارد و در حدیث خدای متعال مبدا و مقصد است. یعنی صاحب عصمت ما را از صفات قهریه و جلالیه حق تعالی مثلی قهار، منتقم.. .. فرار میدهد و به اسماء و صفات لطیفه سوق و جهت می دهد تا سعادتمند گردیم لذال و رسول اکرم نسبت به صفات لطیفه بشیر و نسبت به صفات قهریه تدبیر است( ففروا الی الله انی لکم منه تدیر مبین)
امیرالمومنین علیه السلام در حدیثی مبدا و مقصد را بیان فرمود (لایرجون احد منکم الا ربه و لا یخ من الا ذنبه) انسان باید از گناه هان و صفات رذیله اش بترسد و فرار کند و به خداوند امیدوار باشد و پناه آورد بنابراین دشمن منحصر به دشمن خارجی نیست. انسان دشمنان بی شماری در نفس دارد مثل حب جاه و مقام، حب جمع آوری مال و. .. باید از غیبت فرار کرد ولو در حرم مطهر باشد این فرار جهاد با نفس است
(قل اعوذ. .. من شر النفاثات فی العقد) اکثر قریب به اتفاق گفتند:؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ و جادوگرند که با دمیدن در ریسمان انسان را سحر می کنند لکن مرحبا به صاحب مجمع البیان امین الاسلام طبرسی که فرمودند: نفاثات رهزن انسان سالک است.
راهزن تو باشی صد کاروان توان زد.
خداوند متعال به حضرت آدم و حوا علیهما السلام فرمودند: و لا تقربا هذه الشجرة به این ثمره دنیا پرستی و گناه نزدیک نشوید و نفرمودند ولا تاکلا زیرا حق تعالی خواست آندو را از نزدیک شدن دو نگهدارد. اصلا نباید نزدیک گناه نشویم چه برسد به انجام دادن.
یعنی نباید با خیال و رهم عقل به طرف گناه رویم و به طریق اولی با اعضا و جوارح نباید به طرف گناه رویم.
بنابراین تحصیل علوم منحصر در فقه و اصول نیست، اگر چه باید آندو با حوصله و تلاش خوانده شود و الحمدلله الان این دو علم در حوزه های ایران با عمق و گسترش قابل توجه خوانده می شود، که باید قدر این نعمت را بدانیم.
لذا همه مردم خصوصاً ما طلبه ها باید مقداری از اوقات زندگی را به مباحث اخلاقی اختصاص دهیم و با خواندن کتب اخلاقی و جوامع روایی خودمان را با دستورات اخلاقی مطابقت دهیم.
خداوند متعال با تحصیل و تدریس دلهایمان را به نور ایمان منور بفرماید.