سالانه ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با دور ریز مواد غذایی سیر می‌شوند

گفته می‌شود با دور ریز مواد غذایی ، ۸۰۰ میلیون نفر در سال می‌توانند سیر شوند؛ به عنوان مثال اگر یک همبرگر دور بندازیم معادل ۹۰ دقیقه حمام کردن آب مصرف شده است. با کاهش دور ریز مواد غذایی و یافتن راهی برای استفاده مجدد آنها می‌توان به حفط آب و کاهش مصرف آن کمک کرد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اعدادی که درباره غذای دور ریز به گوش می‌رسد، حیرت انگیز است؛ ادامه داد: گفته می‌شود با دور ریز مواد غذایی، 800 میلیون نفر در سال می‌توانند سیر شوند.
 
به گزارش ایسنا، آل بویه _ مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا، گفت: امروز سالروز تاسیس سازمان فائو است و از سال 1981 روز جهانی غذا نام‌گذاری شد. غذا در ایران موضوعی چند بخشی است که در سازمان غذا و دارو، وزارت صمت، سازمان استاندارد و... مطرح است.
 
نقش ما در بررسی کیفیت و ایمنی غذا است و ما غذاهای فرآوری شده و آب‌های بسته‌بندی را رصد می‌کنیم تا غذایی سالم برای جامعه سالم داشته باشیم. شعار امسال روز جهانی غذا «آب غذا است، آب زندگی است، هیچکس را پشت سر نگذارید» انتخاب شده است. آب شیرین بی‌نهایت نیست و موظف به مصرف بهینه حتی یک قطره آن هستیم.
 
وی با تاکید بر اهمیت نقش آب بر زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: کمبود آب در ایران و جهان نقش واضحی دارد. خیلی‌ها به دنبال ساخت آب مصنوعی یا باروری ابرها هستند اما دسترسی به این خواسته هم آسان نیست و برخی از این اقدامات هم هزینه‌های بسیار بالایی دارد. آب سطح زمین هم عمدتا شور است که قابل استفاده انسان نیست؛ بنابراین سهم آب شیرین برای ما اندک است و تنها 2.5 درصد آب سطح جهان شیرین است و از این درصد هم، بیشترین حجم یعنی 72 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.
 
آل‌بویه با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از آب، ادامه داد: باید بتوانیم همین آب اندک را حفظ کنیم و برای نسل‌های آینده هم نگه داریم.
 
او تاکید کرد: اعدادی که درباره غذای دور ریز که همه مراحل را طی کرده است به گوش می‌رسد، حیرت انگیز است. گفته می‌شود با دور ریز مواد غذایی، 800 میلیون نفر در سال می‌توانند سیر شوند؛ به عنوان مثال اگر یک همبرگر دور بندازیم معادل 90 دقیقه حمام کردن آب مصرف شده است. با کاهش دور ریز مواد غذایی و یافتن راهی برای استفاده مجدد آنها می‌توان به حفط آب و کاهش مصرف آن کمک کرد.
 
وی افزود: در دولت سیزدهم در حوزه پایش فلزات سنگین و نیترات بیش از 29 هزار نمونه، در حوزه سموم کشاورزی بیش از 17 هزار نمونه را پایش کردیم. همچنین بیش از 2هزار و 700 نمونه پایش شده برای برچسب تراریختگی داشتیم. بیش از 1100 انبار ارزیابی شدند و بیش از 44 هزار نمونه به عنوان pms از سطح عرضه پایش شده است. بیش از 1200 تن از مواد و فرآورده‌های غیرقابل استفاده، امحا شد که بخش عمده آن مواد غذایی بود و این نقش فعال همکاران بنده را نشان می‌دهد. همچنین بیش از 15 هزار مورد ثبت IRC انجام شده است.
 
آل بویه تاکید کرد: بحث برخورد با مواد فراریخته هم متفاوت است. ما اقدامات زیادی برای شناسایی تراریختگی انجام دادیم ولی به طور عمده محصولاتی که در دنیا از نظر تراریختگی مورد قبول بوده که استفاده شود، انگشت‌شمار بوده است و باید بر روی این محصولات برچسب تراریختگی چسبیده باشد تا مصرف کننده مطلع شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان