بررسی مشکلات تولید چادرمشکی در کشور/

خیمه دلالان بر بازار چادرمشکی

درحال حاضر تنها کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در ایران کارخانه حجاب شهرکرد است که تولیدکننده فقط ۱۰تا ۱۵درصد از این محصول است.

به گزارش مشرق، ایران با مصرف سالانه چیزی حدود 80 میلیون مترمربع چادر یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی در جهان است که به‌دلیل فرهنگ عمومی و حجاب، سالانه علاوه بر تولید داخل، مقادیر زیادی پارچه این محصول به کشورمان از کشورهای جنوب‌شرق آسیا وارد و به مصرف داخلی می‌رسد.

این درحالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرده در تولید چادر مشکی در کشور باید خودکفا شویم.

وی همچنین توضیح داده است که یک‌سوم نیاز پارچه چادر مشکی در داخل کشور توسط کارخانه شهرکرد و با همت دوستان‌مان در بنیاد مستضعفان در حال تامین شدن است.

به گزارش جام جم، از سوی دیگر شرکت نساجی حجاب شهرکرد مشکل عدم پرداخت وام 300 میلیارد تومانی به‌منظور اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید این شرکت را نزد رئیس‌جمهور مطرح کرد که پس از بحث و بررسی صورت ‌گرفته، از سوی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مقرر شد نیمی از این اعتبار از سوی بانک‌ها و نیم دیگر توسط صندوق توسعه ملی تامین شود.

مدیرعامل شرکت حجاب نساجی شهرکرد نیز متعهد شد با پرداخت این تسهیلات، ظرفیت تولید این شرکت با افزایش تولید 10میلیون متر پارچه چادر در فاز اول به 26میلیون متر در سال برسد.

درحال حاضر تنها کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در ایران کارخانه حجاب شهرکرد است که تولیدکننده فقط 10تا 15درصد از این محصول است.

با این‌حال محمدحسن میری، مدیرعامل شرکت نساجی حجاب شهرکرد دراین‌خصوص می‌گوید: ظرفیت فعلی این کارخانه، تولید 10میلیون مترمربع درسال است اما تجهیزاتی خریداری شده که به‌زودی نصب خواهد شد و ظرفیت تولید چادر را به 16میلیون مترمربع خواهد رساند. همچنین برنامه این شرکت، رساندن میزان تولید چادر به 26میلیون مترمربع تا سال1404 است.

از طرف دیگر بسیاری از کارخانجاتی که ادعای تولید چادر مشکی داشتند هم اکنون هیچ‌گونه محصولی در این خصوص تولید و روانه بازار نمی‌کنند؛ به‌طوری‌که در همین خصوص اسدا... سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب می‌گوید: سال 76- 75 چهار کارخانه در کشور ما ارز دولتی گرفتند تا کارخانه چادر مشکی تأسیس کنند اما سه کارخانه با وجود دریافت تسهیلات حتی یک متر پارچه چادری هم تولید نکردند.

وی افزود: تنها کارخانه‌ای که از بین این چهار کارخانه چادر مشکی تولید می‌کند، کارخانه حجاب شهرکرد است که بخشی از نیاز جامعه یعنی حدود 10 تا 15درصد پارچه‌های چادر مشکی مصرفی را تولید می‌کند و به‌نظر من در حال پیشرفت است و کیفیت آن سال به سال بهتر می‌شود اما سایر کارخانه‌ها این کار را نکرده‌اند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: حدود 85 تا 90درصد چادر مصرفی کشور از کشورهای دیگر مثل کره‌جنوبی، ژاپن، چین و ویتنام وارد می‌شود.

وقتی این چادر با ارز آزاد می‌آید، با تغییرات قیمت دلار، تغییرات قیمتی قابل‌توجهی خواهد داشت. برای مواجهه با این موضوع باید چادر به عنوان کالای فرهنگی مورد حمایت قرار بگیرد.

قیمت فعلی چادر مشکی

هم اکنون خرید چادرمشکی به‌دلیل هزینه بالای آن مشکل شده است و خانم‌ها برای خرید یک قواره پارچه چادری طرح‌دار باید حداقل 750 هزار تومان و برای تهیه یک قواره چادر ساده ایرانی 700هزار تومان هزینه پرداخت کنند. از طرف دیگر کف قیمت چادرهای دوخته هم یک میلیون تومان است و این قیمت‌ها به تناسب طرح، جنس و مدل دوخت چادر تا دو برابر هم می‌رسد به‌طوری‌که هم اکنون مشاهدات بازار نشان می‌دهد که چادر عبایی مدل سما مجلسی کرپ کن‌کن فاخر و چادر حجاب فاطمی مدل سما هرکدام با قیمت دو میلیون و 200هزارتومان، چادر ایرانی حجاب فاطمی مدل سنتی اصیل ژرژت ژاپن با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان، چادر عبایی مدل جده کرپ کن فاخر با قیمت یک میلیون و 550 هزار تومان و چادر عبا جده یا عربی اصیل با قیمت یک میلیون و 48 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

واردات پارچه چادر مشکی

براساس اعلام گمرک در نیمه نخست سال‌جاری 3642تن و شش کیلوگرم پارچه چادرمشکی به ارزش 23میلیون و 966هزار و 156دلار وارد کشور شده که این محصول از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و چین روانه ایران شده است.

خیمه دلالان بر بازار چادرمشکی

تعرفه 10 درصدی واردات چادر مشکی

محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با بیان این‌که وضعیت ما در تولید پارچه چادر مشکی خوب است، گفت: حدود هشت میلیون متر در حال حاضر تولید داریم اما میزان نیاز ما به پارچه چادر مشکی قطعا چندین برابر است.

گرجی افزود: تنها تولیدکننده پارچه چادر مشکی طرح توسعه شش میلیون متری این محصول را برنامه‌ریزی کرده است که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال محقق ‌شود، همچنین طرح توسعه 12میلیون متری دیگری نیز مصوب شده که احتمالا تا پایان سال 1403 محقق شود.

علاوه بر اینها طرحی در قم داریم که 18میلیون متر پارچه چار مشکی است که بخشی از طرح آن اجرایی شده و بخشی از ماشین‌آلات آن نیز احتمالا تا آخر سال وارد کشور می‌شود و در مجموع به میزان 40میلیون متر زیرساخت پارچه چادر مشکی در کشور موجود است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت اظهار کرد: واردات این محصول انجام می‌شود اما به‌صورت دقیق میزان واردات مشخص نیست و در حال حاضر تعرفه واردات چادر مشکی به 10درصد کاهش یافته است.

وی درخصوص لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد: پیشنهاد دادیم کالاهای فرهنگی از مالیات معاف شود که این موضوع شامل فعالان حوزه تولید ‌پارچه چادر مشکی می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان