«دنیای‌اقتصاد» عملکرد تسهیلاتی بانک‌های بورسی در نیمسال اول را بررسی کرد

بازار وام دست نهنگ‌های بانکی

شماره روزنامه: ۵۸۵۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۱ ...

p28 copy

روند ماهانه اعطای تسهیلات

بررسی اطلاعات گزارش‌‌‌های فعالیت ماهانه بانک‌های بورسی کشور بیانگر آن است که بانک‌ها به‌طور میانگین مبلغی حدود 400‌هزار میلیارد تومان از انواع مختلف تسهیلات را ارائه کرده‌‌‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهند که بانک‌ها در شهریور بیشترین میزان تسهیلات را عرضه کرده‌‌‌اند. در فروردین، مجموع تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک‌ها مبلغی در حدود 270‌هزار میلیارد تومان بود. این مبلغ در اردیبهشت با رشد حدودا 19.6 درصدی به 323‌هزار میلیارد تومان رسید. پس از آن این رقم در خرداد ماه امسال رشدی 31.5 درصدی را به نسبت ماه قبل داشته که طی سه ماهه ابتدای سال رکورد محسوب می‌شود. با این رکورد میزان تسهیلات اعطایی در خرداد به 425‌هزار میلیارد تومان رسید.

اما در تیر ماه امسال، افت ارائه تسهیلات دیده می‌شود. در این ماه تسهیلات اعطایی نسبت به خرداد ماه افت 6 درصدی داشته و مجموع تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ها حدود 399‌هزار میلیارد تومان گزارش شده است. پس از آن دوباره روند اعطای تسهیلات رشد داشته و در مرداد با رشد 4.5 درصدی مبلغی حدود 417‌هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات اعطا شده است. در نهایت در شهریور هم رکورد مبلغی و هم رکورد رشد مبلغی تسهیلات زده شده که طی این دوره میزان تسهیلات اعطایی مبلغ 618‌هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. در این حین رکورد رشد نسبت به ماه قبل نیز مربوط به شهریور است که در آن میزان رشد تسهیلات اعطایی نسبت به ماه قبل 48.1‌درصد بوده است.

در نتیجه می‌توان گفت که طی این مدت بانک‌ها مبلغی در حدود 2455‌هزار میلیارد تومان انواع مختلف تسهیلات را ارائه کرده‌‌‌اند. در فروردین میزان مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های بورسی مبلغ 3152‌هزار میلیارد تومان را ثبت کرده و در انتهای شهریور این عدد به 3426‌هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد به‌رغم اعطای 2455‌هزار میلیارد تومان تسهیلات، مبلغی در حدود 2181‌هزار میلیارد تومان نیز تسویه شده که در نتیجه آن میزان مجموع مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها طی 6 ماه ابتدایی سال 1401، چیزی حدود 8.6درصد رشد داشته است.

بررسی عملکرد بانک‌ها

طی این 6 ماه، بیشترین میزان تسهیلات را بانک تجارت عرضه کرده است. مجموع تسهیلات اعطایی این بانک در طول مدت مورد بررسی 734‌هزار میلیارد تومان بوده است. بیشترین میزان تسهیلات اعطا شده توسط این بانک هم در ماه خرداد با رقمی در حدود 158‌هزار میلیارد تومان بوده است. پس از بانک تجارت، بانک ملت در جایگاه بعدی قرار دارد. این بانک در 6ماه نخست سال مجموعا 452‌هزار میلیارد تومان انواع مختلف تسهیلات را ارائه کرده است. بیشترین میزان تسهیلات ارائه شده توسط این بانک هم رکورد خود را در تیر ماه ثبت کرده که این بانک در این ماه مجموعا 90‌هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده است.

در جایگاه سوم هم بانک پاسارگاد قرار دارد. مجموع تسهیلات اعطایی توسط این بانک طی 6ماهه مورد بررسی به 362‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. رکورد اصلی اعطای تسهیلات توسط این بانک هم در شهریور ماه به ثبت رسیده که البته مبلغ 200‌هزار میلیارد تومانی آن اختلاف بسیار زیادی با ماه‌‌‌های پیش از شهریور دارد. بانک دی نیز تقریبا کمترین میزان تسهیلات را طی این مدت اعطا کرده که مجموع تسهیلات اعطایی توسط این بانک به رقم حدودا 6‌هزار میلیارد تومانی می‌رسد و رکورد آن در شهریور با مبلغ حدودا 1.6‌هزار میلیارد تومانی بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان