متولیان در «چشم شب روشن»:

خویشتن‌خواهی خواننده‌ها، باعث کم شدن سرود شده است

برنامه «چشم شب روشن»، با حضور علیرضا بدیع کارشناس بخش ترانه، سه‌شنبه ۱۳ بهمن به گفتگو با سید حسین متولیان، شاعر و نویسنده اختصاص داشت.

خویشتن‌خواهی خواننده‌ها، باعث کم شدن سرود شده است

به گزارش خبرنگار مهر، متولیان در این برنامه گفت: مردم ما واژه‌نگار هستند به همین دلیل، پدیده‌هایی که کنار ما رقم می‌خورند با واژه آغشته می‌شوند. در مورد انقلاب هم همین اتفاق افتاده است. مردم در سرود و شعار، واژه‌نگاری خودشان را نشان دادند. مردم ما انقلاب عاشقانه‌ای داشتند و سرود از دل و جان مردم آمده است. حتی گاهی نسخه‌هایی از یک شعر در زبان و میان مردم اصلاح شده است.

خویشتن خواهی خواننده ها، باعث کم شدن سرود شده است

وی افزود: فکر می‌کنم آنچه باعث کم شدن سرود شده وجه خویشتن‌خواهی است. خواننده می‌خواهد خودش بروز داشته باشد ولی سرود این مجال را از او می‌گیرد. سرود، ما شدن را می‌طلبد و جایی شکل می‌گیرد که آدم‌ها از من‌شان بگذرند.

این شاعر ادامه داد: ما پیرو پیامبری هستیم که در دعوت آشکارش، اولین جمله‌ای که گفت «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» بود. گفت ما بشویم. به اهالی موسیقی جسارت نمی‌کنم. بشر دوست دارد خودش را مطرح کند، همان‌طور که خداوند گفت: من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم پس خلق را آفریدم.

شاعر کتاب «پشت سرت عاشقانه حرف می‌زنم» و «عقل مرکب» جریان شعر انقلاب را این‌طور دانست: استادی داشتیم که در کلاس اخلاقش می‌گفت: «تمام تعالیم قرآن و پیامبران در یک جمله خلاصه می‌شود: بیایید بالا.» همه اتفاقات اگر در این جمله خلاصه شود باید ببینیم شعر انقلاب در زمینه صلح، انسان‌دوستی و دیگر اتفاقات مثبت که در فطرت ما است چقدر جلو رفته است. مسائل فنی در گذر زمان، دچار تغییر می‌شود ولی واژه در تمام دوران‌ها شنیدنی است. محتوا به عنوان معنایی که همه اتفاقات را با خود دارد بار را بر دوش می‌کشد.

توضیحاتی درباره جایزه بزرگ موسیقی انقلاب

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه انقلاب گفت: جایزه بزرگ موسیقی انقلاب از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که رصد کردیم. این جایزه با کمک دوستان در چند بخش ترانه، موسیقی، ویدیوکلیپ و بین الملل طراحی شد. معتقدیم انقلاب محدود به طول و عرض جغرافیایی کشور نیست، اگر انقلاب را به معنای رشد بگیریم در همه‌جا قابلیت فراگیری دارد.

متولیان یادآور شد: جشنواره که این روزها در تهران در حال اجرا است بخش سرود دارد که در سراسر کشور فراخوان دادیم و 300 گروه، آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند. از مراتب شهرستان و استان بالا آمدند و 13 گروه انتخابی به تهران دعوت شدند.

اگر مردم در خیابان گروه‌های سرودخوان دیدند تعجب نکنند

وی در پایان گفت: چهارشنبه تا جمعه، 400 اجرای پاتوقی خواهیم داشت و اگر مردم در خیابان دیدند که گروه‌هایی ساده سرود می‌خوانند تعجب نکنند. فکر کنم این کار یک‌خرده آدم را قلقلک می‌دهد و یادآور جریان انقلابی است. همین جمعه هم اختتامیه است و گروه‌های برگزیده انتخاب و تقدیر خواهند شد.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علاء  شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر