مورد عجیب خانه‌ های مرکز تهران

بیشترین افزایش قیمت خانه ظرف سال گذشته بین مناطق ۲۲ گانه تهران در منطقه‌های ۱۱ و ۱۲ اتفاق افتاده است؛ یعنی مرکز تهران

متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد تقریبا 75 درصدی ظرف 12 ماه گذشته به حدود متری 80 میلیون تومان رسیده است. مناطق مرکزی تهران براساس داده‌های رسمی تاثیر بیشتری در این اتفاق داشتند و منطقه 11 که محله‌های معروفی مثل امیریه، خیابان جمهوری، میدان حر و .. را در خود جای داده با جهش قیمت 88 درصدی بیشترین رشد قیمت را بین مناطق 22 گانه تهران تجربه کرده است. 
 
منطقه 12 که یکی دیگر از مناطق واقع در مرکز شهر است، از این حیث رتبه دوم را در اختیار دارد. مناطق 13 و 22 که شرق و غرب تهران واقع شدند در طرف مقابل کمترین میزان رشد قیمت را به ثبت رساندند و منطقه یک و پنج که به ترتیب گران‌ترین و محبوب‌ترین نقاط بازار مسکن تهران به حساب می‌آیند، در فهرست رکوردداران افزایش قیمت جایی ندارند.

بیشترین رشد قیمت؛ 88 درصد

به گزارش فرارو، قیمت مسکن در منطقه 11 تهران درحدفاصل شهریور 1401 تا شهریور 1402 از متری 31 میلیون و 913 هزار تومان به متری 60 میلیون و 137 هزار تومان رسیده و 88 درصد رشد داشته است. این بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران به حساب می‌آید و نشان می‌دهد قیمت خانه 100 متری در این بخش شهر از حدود سه میلیارد و 100 میلیون تومان به شش میلیارد تومان رسیده است.
 
منطقه 12 که مثل منطقه 11 بخشی از مرکز شهر است، از این حیث رتبه دوم را مال خود کرده است. ارزش مسکن در این منطقه شهریور پارسال متری 30 میلیون و 270 هزار تومان تخمین زده می‌شد و حالا داده‌های مرکز آمار ایران این عدد را 56 میلیون و 681 هزار تومان نشان می‌دهد.
 
مناطق 14 واقع در شرق تهران و 17 واقع در جنوب شهر به ترتیب با رشد قیمت 86 درصدی و 85 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و بعد از آن‌ها می‌توانیم به رشد قیمت 82 درصدی قیمت مسکن در دو منطقه شش و هفت اشاره کنیم که آن‌ها هم در تقسیم بندی‌های شهرداری جزو مرکز شهر محسوب می‌شوند.

کمترین رشد قیمت؛ 58 درصد

قیمت مسکن در دو منطقه 13 و 22 نسبت به سال قبل حدود 58 درصد رشد داشته و از این جهت کمترین میزان رشد قیمت را بین مناطق 22 گانه پایتخت به ثبت رساندند.
 
متوسط قیمت مسکن در منطقه 13 که دقیقا شرق تهران قرار دارد، طی سال گذشته از متری 39 میلیون و 649 هزار تومان به متری 63 میلیون و 361 هزار تومان تبدیل شده و تقریبا 23 میلیون رشد داشته. آنطرف در منطقه 22 که غرب تهران است، شاهد همین میزان رشد قیمت بودیم و ارزش آپارتمان‌های مسکونی در منطقه 22 هم نزدیک 58 درصد ارتقا پیدا کرده و به متری 71 میلیون و 74 هزار تومان رسیده است.
 
گزارش جدید مرکز آمار مشخص می‌کند در منطقه چهار هم قیمت مسکن ظرف سال گذشته 67 درصد رشد داشته و از این نظر بعد از مناطق 13 و 22 کمترین میزان رشد قیمت را تجربه کرده است.

مورد باورنکردنی گران‌ترین و محبوب‌ترین مناطق تهران

منطقه یک گران‌ترین نقطه بازار مسکن تهران است و منطقه پنج به شکل سنتی محبوب‌ترین بخش تهران معرفی شده، اما در فهرست رکوردداران افزایش قیمت از آن‌ها خبری نیست.
 
متوسط قیمت مسکن در منطقه یک متری 157 میلیون و 952 هزار تومان یعنی تقریبا دو برابر متوسط قیمت خانه‌های تهران محاسبه می‌شود، اما این عدد 73 درصد نسبت به پارسال بیشتر است و دو درصد کمتر از میانگین افزایش قیمت‌ها در کل بازار مسکن تهران برآورد می‌شود. همین شرایط را برای منطقه سه شاهد هستیم. یعنی جایی که بعد منطقه یک گرانقیمت‌ترین منطقه بازار مسکن تهران است، اما تقریبا همین سرنوشت را داشته و ارزش آپارتمان‌های مسکونی در این بخش شهر کمتر از 75 درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.
 
منطقه پنج هم طبق انتظار پرمعامله‌ترین منطقه تهران معرفی شده است. چون به تنهایی 13 درصد از حجم معاملات بازار مسکن تهران را در این بخش از شهر شاهد بودیم، اما محبوب بودن آن تاثیر چندانی در آرایش بازار مسکن تهران نداشته و در این منطقه از تهران شاهد رشد 68 درصدی ارزش آپارتمان‌های مسکونی بودیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان