ویژه‌های مشرق؛

آمریکا متخاصم نیست، جاسوس‌ها را آزاد کنید! / دولت دوم روحانی در انتخابات شرکت خواهد کرد؟

با وجود قطعی شدن محکومیت دو خبرنگار اصلاح‌طلب در دادگاه بدوی؛ مدیر مسؤول هم میهن در یادداشتی رأی دادگاه را زیرسؤال برد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه یکم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که گشایش جبهه لبنان و جولان علیه رژیم صهیونیستی، بازتاب احکام صادره برای دو جاسوس که خبرنگاری هم می‌کردند و سبقت تورم مسکن از تورم عمومی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

حکم دو نفر از خبرنگاران اصلاح طلب روزنامه‌های شرق و هم میهن که در ماجرای حوادث مربوط به مهسا امینی نقش تحریک آمیز ایفا کرده‌اند و ارتباط آنان با عوامل سرویس‌های بیگانه محرز شده است، روز گذشته صادر و به اطلاع عموم رسید. این دو خبرنگار که از جمله اعضای تحریریه روزنامه‌های اصلاح طلب شرق و هم میهن بودند توسط همین رسانه‌ها برای پوشش خبری به محل بستری شدن مهسا امینی و همچنین شهر سقز اعزام شدند اما به جای پیگیری واقعیات سعی کردند خانواده و همچنین اطرافیان مهسا امینی را تحریک کرده و سپس در انتشار اخبار نیز به گونه‌ای عمل کردند تا فضا به سمت التهابات سوق داده شود. در واقع این دو خانم خبرنگار به جای پیگیری خط خبری مرسوم به دنبال به نقطه جوش رساندن ماجرای مهسا امینی در حوزه زنان بودند.

کرباسچی که پیش از این از دروغ بودن فرضیه ضربه مغزی شدن مهسا امینی خبر داده بود امروز روزنامه هم‌میهن درباره اجکام صادر شده درباره دو خبرنگار اصلاح‌طلب نوشته است:

چرا زمانی‌که خانم محمدی در روزنامه هم‌میهن مشغول به کار شد، یک نفر هم به ما تذکر نداد که ایشان را در یک روزنامه رسمی به کار نگیریم؟ حتی بعد از یک بار بازجویی قرار بود از ایشان تعهد گرفته شود. اگر ایشان اینقدر خطرناک‌اند چطور می‌خواستند فقط یک تعهد از او بگیرند؟ اگر طوری که آنها در این کلیپ‌ها می‌گویند خطرناک بوده‌اند چرا تا آن موقع آزاد بودند؟ از نظر من این پرونده اشکالات زیادی دارد؛ از یک سو به تاکید رئیس قوه قضائیه طی تذکرات متعدد به قضات، «نباید متهمان بیش از اندازه در زندان بمانند.»

در بخشی از یادداشت دبیرکل سابق حزب کارگزاران آمده است:

اما در ارتباط با پرونده الهه محمدی دیدیم که این اتفاق افتاد و ایشان می‌توانستند تا زمان قطعی شدن حکم در زندان نباشند. از سوی دیگر این نحوه برخورد با خبرنگاران، بر روحیه سایر خبرنگاران هم تاثیر می‌گذارد، درحالی‌که آقای اژه‌ای همواره تاکید دارند ارتباط‌شان با اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های غیردولتی ادامه‌دار باشد و این موضوع را به‌طور مرتب پیگیری می‌کنند. بر همین اساس امیدواریم که این حکم‌های داده‌شده به سرنوشت منطقی‌تری منتهی شود.

آمریکا متخاصم نیست، جاسوس‌ها را آزاد کنید! / دولت دوم روحانی در انتخابات شرکت خواهد کرد؟

روزنامه شرق نیز در یادداشتی عجیب با تبرئه خبرنگاران اصلاح‌طلب می‌نویسد:

در مورد پرونده خانم‌ها محمدی و حامدی دو نکته وجود دارد. اول اینکه چرا در تمام این مدت این دو خبرنگار در بازداشت موقت بودند؟ دلیل برای اینکه چنین بازداشت موقتی طولانی باقی ماند و احتمالا باقی خواهد ماند تا روند تدریجی مورد نظر طی شود و متصل شود به زندان، چیست؟ خاطرتان باشد که رئیس قوه قضائیه در مورد بازداشت‌های موقت بدون وجه و طولانی و اینکه فرد را در بازداشت نگه داریم تا دلایل جمع کنیم، تذکرات بسیار مهمی دادند. سؤال مهم هم از بازپرس، هم از ضابطین و هم از دادگاه بدوی این است که به استناد چه ماده قانونی این دو خبرنگار را در بازداشت موقت نگه داشتند؟ آیا خروج آنها با وثیقه موجب ازبین‌رفتن دلایل یا تبانی می‌شد؟ چنین بازداشت موقتی دارای وجاهت قانونی در مورد این دو خبرنگار نیست!

آمریکا متخاصم نیست، جاسوس‌ها را آزاد کنید! / دولت دوم روحانی در انتخابات شرکت خواهد کرد؟

روزنامه اعتماد نیز تلقی احکام از ارتباط با دولت متخاصم در این پرونده را زیر سوال برده و نوشته است:

دو حقوقدان کشورمان با بررسی عنصر مادی جرم، تفسیری از احکام صادره علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی ارایه کردند. صالح نقره‌کار با اشاره به اینکه رویه محاکم انقلاب در تلقی دولت متخاصم، مغایر قانون است به نقد این حکم نشستند. شیما قوشه هم با تاکید بر نظریه تفسیر وزارت خارجه در این خصوص که ایران در وضعیت جنگی با هیچ دولتی قرار ندارد، استدلال صدور این احکام را زیر سوال برد و ابراز امیدواری کرد که این احکام در مراحل بعدی قضایی نقض شوند.

آمریکا متخاصم نیست، جاسوس‌ها را آزاد کنید! / دولت دوم روحانی در انتخابات شرکت خواهد کرد؟

سئوال اساسی از از روزنامه‌های اصلاح‌طلب که ادعا می‌کنند خبرنگاراننش برای تهیه گزارش مانند همه اصحاب رسانه به محل اعزام شده بود این است که خبرنگارش چه دستور العمل رسانه‌ای داشته آنهم در شهر سقز داشته که از جوانان در مراسم تشییع پیکر مهسا امینی می‌پرسد «نقش مردان کرد در خصوص این خشونت علیه زنان خصوصا در حوزه حجاب چیست؟» و یا از زنان این سئوال را می‌کند که «این حادثه چه تاثیری در زنان کرد می گذارد؟»نکته دیگر اینکه این فرد چرا باید به خانواده مهسا امینی بگوید که آیا وکیل دارند و به آنان پیشنهاد می دهد که می‌تواند به آن‌ها وکیل معرفی کند؟ جالب اینجاست که الهه محمدی پیشتر در ماجرای خبرهای دروغی که در دوران کرونا در خصوص زندان قرچک منتشر کرده بود در دادگاه محکوم و یکسال از فعالیت مطبوعاتی منع شده بود.

دولت دوم روحانی در انتخابات

هنوز چند ماهی مانده تا کشور خیلی‌جدی وارد حال‌وهوای انتخاباتی‌اش بشود، اما احزاب از الان آستین‌ها را بالا زده‌اند و دست به خانه‌تکانی در ساختار انتخاباتی خود زده‌اند تا آماده انتخابات اسفند شوند. اصلاح‌طلبان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در نمونه آخر حزب کارگزاران کنگره پنجم خود را تشکیل داد و بیانیه‌ای منتشر کرد که هم انتقادهایی جدی به اصلاحات وارد کرد هم مشخصا و صریحا گفت تنها راه اصلاح انتخابات است.

روزنامه آرمان امروز در گزارشی نوشته است که رقبا مانع حضور روحانی در انتخابات می‌شوند، البته رقیب روحانی در انتخابات نه احزاب سیاسی بلکه کارنامه‌ای است که چون سونامی روی سر اصلاح‌طلبان خراب شده است، در بخشی از این گزارش آمده است:

: اگر بخواهیم واکنش‌های اخیر اصولگراها به انتخابات اسفند ماه را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که بحث‌ها بر سر رقابتی کردن و مشارکت حداکثری به دو دسته کلی تقسیم شده است. برخی از چهره‌های اصولگراهای سنتی مانند «مصطفی پورمحمدی»، «محمدرضا باهنر»، «منوچهر متکی» سعی می‌کنند با درخواست از شورای نگهبان راه را برای حضور احزاب رقیب مانند اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها باز کنند ولی در سوی دیگر این اصولگراهای تندرو هستند که سعی می‌کنند با مصاحبه‌ها و واکنش به برخی چهره‌های رقیب فضا را به سمت خودشان بچرخانند. صداوسیما اگر یک خاخام در نیویورک ضد اسرائیل حرف بزند 20 بار آن را پخش می‌کند، کجا عکس آقای روحانی را نشان دادید، بیانیه به آن زیبایی؟ اظهارنظرهای حسن آقای خمینی و رییس دولت اصلاحات به آن قشنگی، کجا یک‌بار در تلویزیون رسمی ایران مثلا در اخبار آمد گفت در بین این شخصیت ها آنها هم حرف زدند!

آمریکا متخاصم نیست، جاسوس‌ها را آزاد کنید! / دولت دوم روحانی در انتخابات شرکت خواهد کرد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان