سکه به مرز ۳۰ میلیون تومان رسید

مانور صبحگاهی دلار

شماره روزنامه: ۵۸۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۷ ...

Untitled-3 copy

تحلیلگران بر این باورند که سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور، در بازگشت دلار به کانال پایین‌تر بی‌تاثیر نیست. امیرعبداللهیان روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان از عدم تمایل ایران به گسترش جنگ سخن گفت. به گفته وزیر امور خارجه: « ما به دنبال گسترش جنگ نبوده و نیستیم. هر حمله‌ای اگر در منطقه انجام می‌شود و اگر منافع آمریکا توسط هر گروهی هدف قرار می‌گیرد، ارتباط دادن آن به ایران بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرک یک نگاه کاملا اشتباه و بی‌اساسی است.» در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات روز گذشته با حدود 550تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 51 هزار و 850تومان ثبت شد. با رشد قیمت دلار نرخ سکه نیز در بازار دیروز افزایشی ثبت شد.  قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار دیروز 490هزار تومان رشد کرد و به رقم 29میلیون و 980هزار تومان رسید.

روز گذشته نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران 2روند افزایشی و کاهشی پشت سر هم را تجربه کرد که برآیند این دو روند به رشد 550تومانی نرخ این ارز منجر شد. در بازار روزهای پایانی هفته گذشته با تشدید انتظارات تورمی در میان فعالان بازار نرخ شاخص ارزی از کانال 50هزار تومانی خارج شد و در پله‌های ابتدایی کانال 51 به فروش رسید. با شروع بازار در صبح روز شنبه و انتشار همزمان اخبار نگران‌کننده از درگیری‌های نظامی در نوار غزه، قیمت این ارز مجددا فعالیت خود را افزایشی آغاز کرد. در معاملات پیش از ظهر روز شنبه دلار در بازه قیمتی 51هزار و 700 تا 51هزار و 900تومان معامله می‌شد. اما با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب نمودار قیمت شاخص ارزی بیشتر شد و نرخ این ارز در کانال52 ثبت شد. سقف نوسان روزانه اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته حوالی رقم 52هزار و 200تومان بود که پس از برخورد دلار با این نرخ، روند مجددا تغییر کرد و بازار کاهشی شد. آخرین نرخ نقدی ارز مذکور در بازار روز شنبه رقم 51هزار و 850تومان بود. یعنی به‌رغم بازگشت مجدد قیمت دلار به کانال پایین‌تر، همچنان حدود 550تومان رشد قیمت داشته است.

تحلیلگران سیاسی-اقتصادی عامل اصلی نوسان بازار‌ها در هفته‌های اخیر را ریسک‌های جنگ می‌دانند. با تداوم یافتن مناقشات نظامی در نوار غزه  گمانه‌هایی مبنی‌بر احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه مطرح شد. با افزایش حضور نیروهای نظامی کشور آمریکا در منطقه و در سمت مقابل درگیری دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مسلمان در این مناقشات، گمانه‌های مذکور از هر زمان دیگری بیشتر شد. اما پس از موضع‌گیری رسمی وزیر امور خارجه کشور در رابطه با عدم‌ارتباط فعالیت شبه‌نظامیان مسلمان با ایران، مجددا سطح ریسک‌های جنگی کاهش یافت.

امیر‌عبداللهیان روز گذشته علاوه بر اعلام عدم تمایل ایران به گسترش جنگ در رابطه با گروه‌های شبه‌نظامی مسلمان گفت: «من دو هفته پیش در عراق، سوریه و لبنان از نزدیک شاهد بودم مردم منطقه نسبت به تحولات فلسطین حساسیت دارند. آنها از ما دستور نمی‌گیرند و بر اساس منافع و مصالح خود عمل می‌کنند. کما اینکه عملیاتی که حماس انجام داد یک تصمیم کاملا فلسطینی بود و خودشان مسوولیتش را پذیرفتند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان