ماهان شبکه ایرانیان

جزئیات قرارداد اسپانسری جدید آبی ها

چطور یک موبایل‌فروشی سر از پیراهن استقلال درآورد؟ / علی خطیر و اسپانسرهای عجیبش!

اوج حواشی در مورد اسپانسرهای استقلال روز چهارشنبه رقم خورد. جایی که رسانه رسمی باشگاه از عقد قرارداد با یک موبایل‌فروشی در شهرستان آمل برای پشت پیراهن باشگاه رونمایی کرد.

هواداران استقلال بعد از خبر عقد قرارداد باشگاه با یک فورشگاه موبایل با اشاره به شأن و منزلت باشگاه نوک پیکان انتقادات را متوجه علی خطیر دانستند.

به گزارش روزنامه اعتماد، هر اسپانسری که علی خطیر به عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال در این فصل به باشگاه آورده حاشیه‌ساز بوده است. از شرکت بی‌نام و نشانی که قرار بود چهار بازی نامش روی پیراهن استقلال بخورد و پول نداده فلنگ را بست تا اپراتور همراهی که در مورد درآمدها و هزینه‌هایش ابهام وجود دارد تا این مورد آخری که در فضای مجازی اخبارش با نام «موبایل‌فروش» در حال دست به دست شدن است. 

 مدت‌هاست مشکلات مالی باشگاه استقلال مدیران این تیم را به تکاپو واداشته تا به هر نحوی شده منابع مالی را به سریع‌ترین شکل ممکن به باشگاه تزریق کنند.

برای همین خطیر در همان روزهای نخست نشستن روی صندلی مدیرعاملی باشگاه و درحالی که نتوانسته بود اسپانسر قابل‌توجهی جذب کند حاضر شد با شرکت کاسکو قرارداد امضا کند. قراردادی که البته نفعی برای باشگاه استقلال نداشت و طبق گفته مدیران آبی‌ها چک‌های این شرکت پاس نشد.

به دنبال اسپانسر

خطیر در ادامه سراغ رایتل یکی از اپراتورهای موبایلی ایران رفت. البته پیش از آن گفته می‌شد همراه اول یا ایرانسل قرار است اسپانسر استقلال شوند. در واقع مدیران استقلال انتظار داشتند حالا که ایرانسل روی پیراهن رقیب دیرینه یعنی پرسپولیس رفته، یا خود این شرکت یا شرکت هم‌ترازش یعنی همراه اول بیاید روی لباس استقلال. اتفاقی که درنهایت نیفتاد و رایتل حامی اول مالی استقلال شد. 

باشگاه استقلال طی بیانیه‌ای رسمی رقم قرارداد با رایتل را 90 میلیارد تومان اعلام کرد. رقمی که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

مهم‌ترین حاشیه عدم همخوانی سود و تراز مثبت مالی رایتل با رقمی است که این شرکت قرار است به آبی‌ها بدهد. طبق گزارش دیجیاتو از سامانه کدال سود رایتل در سال 1401، 29 میلیارد تومان بوده است. این شرکت در سال 1401 دو هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد داشته که 29 میلیارد آن سود خالص بوده است.

حواشی مالی

بسیاری از کاربران و کارشناسان با توجه به این گزارش سوال کردند چطور شرکتی که تنها 29 میلیارد تومان سوددهی داشته می‌خواهد 90 میلیارد تومان به استقلال بدهد؟

البته این ابهام به شکل موجهی قابل توضیح است. طبق اعداد منتشر شده در سامانه کدال رایتل 2500 میلیارد تومان درآمد داشته است و طبیعتا بخشی از این درآمد در سال 1401 در بحث تبلیغات هزینه شده است.

حال رایتل تصمیم گرفته ارقامی که در حوزه تبلیغات هزینه کرده را به فوتبال بیاورد. پس مساله سود خالص این اپراتور با هزینه‌ای که برای اسپانسرینگ استقلال صورت می‌گیرد ارتباطی ندارد. 

اما اوج حواشی در مورد اسپانسرهای استقلال روز چهارشنبه رقم خورد. جایی که رسانه رسمی باشگاه از عقد قرارداد با یک موبایل‌فروشی در شهرستان آمل برای پشت پیراهن باشگاه رونمایی کرد.

اسپانسر عجیب

در خبر منتشره از سوی باشگاه استقلال آمد: «در ادامه تلاش‌های مجموعه باشگاه استقلال جهت ایجاد درآمد برای باشگاه استقلال، فروشگاه موبایل موسوی آمل به عنوان حامی جدید باشگاه استقلال با این باشگاه قرارداد خود را امضا کرد تا در جمع اسپانسرهای باشگاه استقلال در این فصل قرار بگیرد.»

این خبر واکنش گسترده اهالی فوتبال و طرفداران استقلال را به دنبال داشت. اولین سوال این بود: یک موبابل‌فروشی اسپانسر استقلال؟

هواداران استقلال با اشاره به شأن و منزلت باشگاه نوک پیکان انتقادات را متوجه علی خطیر دانستند. عده دیگری هم با ابراز تردید نسبت به توانایی‌های یک فروشگاه موبایل در تامین مالی باشگاه سوال کردند یک مغازه موبایل چقدر می‌تواند برای باشگاه درآمدزایی کند؟

تا اینکه خود باشگاه اخباری را دراختیار رسانه‌ها قرار داد و مدعی شد این مجموعه بین 40 تا 70 میلیارد تومان به استقلال پول خواهد داد. 

بعد از این اخبار کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روی «موبایل موسوی آمل» زوم کردند تا بفهمند این فروشگاه چطور توانسته خودش را به پشت پیراهن یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایران و آسیا برساند. 

اسپانسر یک نفره

یک سرکشی ساده به صفحه اسپانسر جدید استقلال نشان می‌دهد طرف حساب باشگاه یک مجموعه بزرگ و صاحب تشکیلات نیست، بلکه واقعا یک فروشگاه موبایل است که توسط یک نفر اداره می‌شود.

صاحب مجموعه هم فروشنده است، هم در مقابل دوربین کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهد و مثلا گلس گوشی و هدفون معرفی می‌کند، هم برای عقد قرارداد به باشگاه استقلال می‌رود.

این فرد یک استقلالی چند آتشه است که از سال‌ها پیش در اینستاگرام فعالیت می‌کرده و اتفاقا در سطح هواداران نوجوان برای رقیب کری‌خوانی می‌کرده و به‌شدت طرفدار نظریه «بابا مسعود» در مورد قهرمانی‌های پرسپولیس است. 

نکته جالب توجه در مورد صاحب مجموعه موبایل موسوی آمل این است که او ابتدا فروشگاهش را با نام موبایل استقلال و با استفاده از آرم و لوگوی باشگاه راه‌اندازی کرده بود و معلوم نیست آیا این استفاده با همکاری باشگاه بوده یا خیر. اما گویا بعد از اینکه تصمیم گرفته اسپانسر استقلال شود نام فروشگاه را تغییر داده است.

همچنین تصویری وجود دارد که نشان می‌دهد این فروشگاه در زمان مدیرعاملی مصطفی آجرلو نیز به عنوان اسپانسر باشگاه معرفی شده بود اما هیچ خبری از این همکاری وجود ندارد!

پیج فروشگاه سرشار از ویدیوهای تبلیغاتی با حضور چهره‌های سرشناس فوتبالی و سینمایی است. حتی تعداد زیادی از ستاره‌های پرسپولیس هم حاضر شدند برای این فروشگاه تبلیغ کنند. از جمله این افراد می‌توان به بیرانوند، علی نعمتی و حمید درخشان اشاره کرد.

از آن طرف بسیاری از بازیکنان و پیشکسوتان استقلال نیز در ویدیوهای مربوط به این فروشگاه حضور دارند. در دو ویدیو حنیف عمران‌زاده مدافع سابق استقلال مدعی می‌شود که این فروشگاه برای خود اوست و با همین جمله کاربران را ترغیب می‌کند با اعتماد به مجموعه خرید خود را انجام دهند. 

تخفیف های عجیب اسپانسر

یکی از ابهام‌برانگیزترین مسائل مربوط به این فروشگاه تخفیف‌هایی است که روی گوشی‌های گران‌قیمت بازار ارایه می‌کند. این فروشگاه در ویدیوهای خود مدعی تخفیف‌های 25 تا 30 میلیون تومانی برای برخی گوشی‌ها شده است.

همچنین در برخی ویدیوها مدعی شدند گوشی‌های آیفون را قیمت‌هایی باورنکردنی به فروش می‌رسانند. قیمت‌هایی که فعالان بازار موبایل آن را غیرواقعی قلمداد می‌کنند. همین مسائل به اضافه دریافت پیش‌پرداخت از خریداران برای تحویل گوشی در ماه‌های آینده باعث شده کاربران به نوع اقدامات این فروشگاه مشکوک شوند.

در چند سال گذشته شرکت‌های زیادی با همین سیستم شروع به فروش محصولات کردند اما به دلیل نوسانات بازار نتوانستند در زمان مقرر محصولات را تحویل دهند و مشکلاتی را به وجود آوردند.

عقد قرارداد مدیرعامل استقلال با یک فروشگاه موبایل در زادگاهش دست‌کم روی کاغذ در کوتاه‌مدت منافع مالی باشگاه استقلال را فراهم کرده اما ناظران نسبت به آینده آن تردید دارند. آیا بین برند باشگاه و برند فروشگاه تناسبی برقرار است؟ آیا این اسپانسر می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟

آیا این فروشگاه با مدلی که کار می‌کند دوام خواهد آورد؟ آیا یک فروشگاه موبایل آن‌قدر گردش مالی دارد که فقط 70 میلیارد به استقلال بدهد؟ اینکه آیا فروشگاه متعلق به یک استقلالی یا هوادار متمول پشت پرده است؟ اینها سوالاتی است که زمان پاسخ آنها را مشخص خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان