فرار مالیاتی به آهن قراضه‌فروشی‌ها رسید/ ۸۰۰ میلیون تومان فرار مالیاتی در بازار آهن‌ قراضه

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، برخی سودجویان با تأسیس شرکت‌های کاغذی در حوزه معاملات آهن قراضه در استان آذربایجان غربی فرار مالیات زیادی را رقم زده بودند که شناسایی شدند.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، برخی سودجویان با تأسیس شرکت‌های کاغذی در حوزه معاملات آهن قراضه در استان آذربایجان غربی فرار مالیات زیادی را رقم زده بودند که شناسایی شدند.

به گزارش ایسنا، طبق آنچه سازمان امور مالیاتی عنوان کرده، سودجویانی که بازار جذاب معاملات آهن قراضه و باطری فرسوده آنها را وسوسه می‌کند تا اقدام به کدفروشی و تأسیس شرکت‌های کاغذی کنند. گفته می‌شود این کالاها به عنوان مواد اولیه واحدهای تولید شمش آهن و سرب و نهاده‌های تولید و نورد قطعات آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان، ذی‌نفعان واقعی این ماجرا که برای انجام معاملات خود اقدام به تأسیس شرکت‌های کاغذی کرده بودند برای اینکه مورد شناسایی و ردیابی قرار نگیرند ترفندهایی از جمله ثبت شرکت‌ها در چند استان مختلف را به کار گرفته بودند. این افراد برای کتمان درآمد خود فعالیت‌های هوشمندانه دیگری مثل تأسیس شرکت به نام افراد بی‌بضاعت و تنظیم وکالت‌نامه تام‌الاختیار، صدور فاکتور رسمی فروش بنام شرکت کاغذی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد اعتبار ساختگی را هم در سوابق خود دارند.

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و اقداماتی مانند استفاده از هویت دیگران برای انجام معاملات و خودداری از انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و زیاد نشان دادن هزینه‌ها، ثبت شرکت در یک شهر و افتتاح حساب بانکی به نام شرکت کاغذی در شهر دیگر یا همان شهر مورد سوءاستفاده و موارد دیگر همگی نشان از خلاقیت این قبیل شرکت‌ها در مبادرت به انجام فرار مالیاتی است.

در این میان سازمان امور مالیاتی توانست با استفاده از اطلاعات سامانه صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم و تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج شده از آن، رکوردهای معاملاتی با مبالغ بالا و با یک عنوان کالا مربوط به برخی شرکت‌های فعال در زمینه آهن قراضه را شناسایی کند.

قدم بعدی رسیدگی به این پرونده‌ها بود که با این اقدام مبلغی به ارزش بیش از 8000 میلیارد ریال مالیات در منابع عملکرد و ارزش‌افزوده تشخیص و مطالبه شد که تاکنون نسبت به وصول و ترتیب پرداخت بیش از 4000 میلیارد ریال آن و توقیف اموال به میزان بیش از 2000 میلیارد ریال اقدام شده و مطالبه درخصوص باقی مانده بدهی‌های مالیاتی درحال انجام است.

گفتنی است؛ اقدامات مربوط به شناسایی این قبیل شرکت‌ها محدود به روش‌های ذکر شده نیست و بهره‌گیری از روش‌هایی مثل اعتبارسنجی مؤسسان شرکت‌های کاغذی، بررسی و اعتبارسنجی زنجیره تأمین‌کنندگان کالا برای این شرکت‌ها، استعلام بارنامه‌ها در سامانه بهره‌برداری از اطلاعات مالیاتی، تسلیم اظهارنامه با مبالغ فروش ابرازی پایین و وجود اطلاعات خرید و فروش با مبالغ کلان در سامانه صورت معاملات و همچنین شرکت‌های تولیدی شمش و قطعات فلزی که مصرف‌کنندگان اصلی ضایعات آهن و سرب هستند هم به کمک شناسایی شرکت کاغذی و کد فروش در حوزه آهن قراضه آمده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان