با ارئه طرحی جدید در اجلاس جاده ابریشم

پاشینیان کریدور زنگزور و ایران را با هم دور زد!

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، طرح جدیدی برای همکاری منطقه ای به نام "چهارراه صلح" معرفی کرد. این طرح نه تنها کریدور زنگزور را بی وجه می کند بلکه ایران را نیز از مسیرهای ترانزیتی خود در مرزهای شمال غربی محروم می کند.

عصر ایران- پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، طرح جدیدی برای همکاری منطقه ای به نام "چهارراه صلح" در اجلاس جاده ابریشم در تفلیس معرفی و ابراز امیدواری کرد که این ابتکار به توافق صلح با آذربایجان و بهبود روابط با ترکیه منجر شود. این طرح نه تنها کریدور زنگزور را بی وجه می کند بلکه ایران را نیز از مسیرهای ترانزیتی خود در مرزهای شمال غربی محروم می کند.

اجلاس با بیش از 2300 شرکت کننده از 63 کشور در گرجستان برگزار شد . کریدور میانی طرح جاده ابریشم ؛ اروپا، چین و ... را به هم متصل می کند.

طرح چهار راه صلح پاشینیان به آذربایجان و ترکیه پیشنهاد می کند که مرزهای زمینی خود را بازگشایی کرده، از طریق چندین مسیر که از ارمنستان می گذرد به یکدیگر متصل شوند . طرح با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی طرفین، به عنوان جایگزینی برای طرح کریدور زنگزور آذربایجان عمل می نماید . مرزهای زمینی سه کشور برای دهه ها بسته بود.

او ضمن تاکید بر ضرورت صلح ، اجزای اصلی این ابتکار از جمله زیرساخت های جاده، خطوط لوله نفت و انتقال نیرو را نیز برشمرد .

او همچنین خواهان احیای مسیر راه آهن ارمنستان به نخجوان و ترکیه است.

طرح پاشینیان به آذربایجان و ترکیه یک مسیر اضافی از طریق ارمنستان ارائه می دهد که تجارت بین این کشورهای همسایه را که در حال حاضر به مسیرهای زمینی از طریق گرجستان و ایران متکی هستند، تسهیل می کند. (و ایران عملا کنار می رود)

وی تصریح کرد ؛ که زیرساخت ها مانند جاده، راه آهن و خطوط هوایی باید در حوزه قضایی کشورهای مربوطه عمل کنند و هر کشوری باید از کنترل گمرکی و امنیت زیرساخت ها اطمینان حاصل کند.

پس از بازپس گیری قره باغ توسط آذربایجان، ایروان مشغول یافتن شرکای جدید است ، زیرا این کشور از روسیه، متحد سنتی خود ناراضی است و ادعا می کند که مسکو حمایت مورد انتظار را ارائه نکرده.

ارمنستان هنوز روابط اقتصادی گسترده با روسیه دارد و به منابع گاز ، نفت و انرژی هسته ای روسیه وابسته است. گاز پروم روسیه نیز خط لوله گاز ایران - ارمنستان را کنترل می کند. ارمنستان خواهان خرید گاز از آذربایجان است.

گاریبا شویلی، نخست وزیر گرجستان نیز بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری با ارمنستان و آذربایجان جهت برقراری صلح پایدار در قفقاز جنوبی ابراز کرد.

او گفت که گرجستان با آذربایجان و قزاقستان همکاری نزدیکی دارد تا با تقویت زیرساخت ها ، مسیر حمل و نقل شرق به غرب را بهبود بخشند سه کشور سرمایه گذاری مشترکی به نام کریدور میانی چند وجهی امضا کرده اند که هدف آن تقویت حمل و نقل کانتینری در طول کریدور است.

این مشارکت بر تامین قطارهای جدید، ارائه خدمات کارآمد به صاحبان محموله و ساده کردن فرآیندها با پیروی از "اصل یک پنجره" تمرکز دارد.

منبع: تین نیوز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان