«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

گسل در سود و زیان بانک‌ها

شماره روزنامه: ۵۸۶۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ...

p28 copy

سودسازی بانک‌ها چطور بوده است؟

بانک‌های کشور در شهریور سال‌جاری مجموعا 15.1‌هزار میلیارد تومان سود ساخته‌‌‌اند که این موضوع با توجه به سود 11‌هزار میلیارد تومانی شهریور سال گذشته نشان از آن دارد که سود صنعت بانکی در کشور با رشد حدود 36درصدی همراه بوده است. در این بین بیشترین میزان رشد سود 6ماهه را بانک صادرات تجربه کرده است. این بانک در شهریور سال‌جاری سود خالص 591میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که نسبت به رقم 148میلیارد تومانی سال گذشته، نشان از رشد 298درصدی این بانک در این سال دارد.

پس از بانک صادرات، بانک شهر در جایگاه بعدی قرار دارد. این بانک رشد 232درصدی را در میزان سود خود تجربه کرده است. میزان سود این بانک در شهریور سال گذشته حدود 2.9‌هزار میلیارد تومان بوده که در شهریور امسال به 9.9‌هزار میلیارد تومان رسیده است. بانک تجارت در جایگاه بعدی قرار دارد. میزان سود خالص این بانک در شهریور سال گذشته 1.3‌هزار میلیارد تومان بوده که در شهریور امسال این سود با رشد 227درصدی به 4.3‌هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک اقتصاد نوین چهارمین بانکی است که میزان سود آن بیش از سه‌برابر شده است. سود خالص این بانک در 6ماهه منتهی به شهریور امسال حدود 3‌هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سود 947میلیارد تومانی در 6ماه منتهی به شهریور سال گذشته، رشد 226درصدی داشته است. بانک ملت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور، بیشترین میزان سود خالص 6ماهه را داشته است. میزان سود این بانک در شهریور امسال حدود 18.4هزار میلیارد تومان بوده و این درحالی است که سود 6ماه سال گذشته این بانک، 6.7‌هزار میلیارد تومان بوده که در نتیجه آن رشد 173درصدی سود خالص را تجربه کرده است.

بیشترین میزان زیان خالص طی 6ماه اخیر نیز برای بانک آینده بوده و این بانک رکوردهای عجیبی را به ثبت رسانده است. میزان زیان این بانک در شهریور سال گذشته حدود یک‌هزار میلیارد تومان بوده که در 6ماهه امسال به حدود 26‌هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد حدود 2400درصدی زیان این بانک است. همچنین زیان این بانک به ازای هر سهم 1648‌هزار تومان بوده که این هم از رکوردهای این بانک در 6ماهه سال‌جاری محسوب می‌شود.

پس از این بانک، بانک‌دی بیشترین میزان زیان را ساخته است. زیان خالص این بانک با رشد 136درصدی از 2‌هزار میلیارد تومان به 5.3‌هزار میلیارد تومان در دوره مورد بررسی رسیده است. در میان بانک‌های زیان‌‌‌ده، دو بانک ایران‌زمین و پارسیان با کاهش 12 و 26درصدی در زیان خود نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌‌‌اند. بانک رسالت هم تقریبا تغییری را در میزان سود خالص خود تجربه نکرده است.

چه چیزی سود بانک‌ها را افزایش داده است؟

به‌طور کلی سود و زیان بانک‌ها به‌شدت تحت‌تاثیر سپرده‌‌‌ها و تسهیلات آنها قرار دارد؛ چراکه هزینه سود سپرده‌‌‌ها بخش بزرگی از صورت سود و زیان بانک را تشکیل داده و درآمد حاصل از تسهیلات نیز یکی از مهم‌ترین ارکان سود‌سازی در صورت مالی است. اما به نظر می‌رسد آنچه در رشد سودآوری بانک‌ها موثر بوده، کاهش میزان رشد سپرده‌‌‌ها و تسهیلات (که نتیجه سیاست‌‌‌ محدودیت ترازنامه بانکی است) و همچنین افزایش کارمزدها بوده است. با توجه به افزایش کارمزدهای بانک‌ها در سال‌جاری و اضافه شدن چند قلم جدید به خدمات مشمول کارمزد، می‌‌‌توان گفت که سودآوری بانک‌ها افزایش یافته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان