علت خشکی پوست در پاییز چیست؟

هوای سرد و خشک، سطح رطوبت کم و حتی وزش باد همگی می‌توانند رطوبت پوست را از بین ببرند و موجب خشکی پوست صورت، دست‌ها، پاها و سایر نواحی بدن که در معرض این عناصر قرار دارند، شوند.

علت خشکی پوست در پاییز چیست؟

الهه جعفرزاده: در کنار دیگر حساسیت‌های فصلی، خشکی پوست نیز در فصل پاییز شایع‌تر است. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که با تغییر آب و هوا، پوستتان خشک می‌شود، آگاهی از راه‌های پیشگیری از خشکی پوست به شما کمک می‌کند جلوی بروز بسیاری از عارضه‌های پوستی اعم از سوزش و پوسته‌پوسته شدن را بگیرید.

اگر پوست شما با سرد شدن هوا رو به زبری می‌رود یا دچار خارش، پوسته‌پوسته شدن یا قرمزی می‌شود، احتمالا پوست خشکی دارید. عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند، معمولاً ناشی از تغییر آب و هوا، دوش گرفتن با آب خیلی گرم یا استفاده از محصولات مراقبت پوستی نامناسب است. از آنجا که ماهیت پاییز اغلب بین هوای سرد و گرم در نوسان است، پوست نمی‌تواند به سرعت با دما سازگار شود. هنگامی که رطوبت هوا از بین می‌رود، پوست دچار خشکی می‌شود.

هم‌چنین در این شرایط اگر مدام با آب گرم دوش بگیرید، پوست بیشتر این تغییر دما را حس می‌کند و ممکن است حالت طبیعی خود را از دست بدهد. توصیه می‌شود در فصل پاییز با آب ولرم دوش بگیرید و پس از آن، از کرم‌های مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

7 ماده غذایی برای مقابله با خشکی پوست

 

 

 

 

برخی از رایج‌ترین علائم و نشانه‌های خشکی پوست عبارتند از:

پوسته‌پوسته شدن، قرمزی، زبری، خارش، سوزش و به وجود آمدن ترک‌هایی روی سطح پوست. این علائم ممکن است بسته به ناحیه‌ای از بدن که تحت تأثیر قرار گرفته، از نظر شدت متفاوت باشد.

علت خشکی پوست در پاییز چیست؟/ 6 نکته برای رفع خشکی پوست

 

چگونه از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کنیم؟

خشکی پوست مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی، روتین مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب می‌توانید پوست خود را در آب و هوای سرد و خشک نیز صاف و شاداب نگه دارید.

1. استفاده از کرم مرطوب‌کننده پس از شست‌وشو

هر زمان که صورت، دست‌ها یا بدن خود را می‌شویید، کمی از چربی طبیعی پوست از بین می‌رود. از همین رو ضروری است بلافاصله پس از شست‌وشوی دست‌ها، به‌خصوص در فصول سرد و خشک، از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

 

2. استفاده روزانه از ضدآفتاب

با توجه به کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان و کاهش نور خورشید، شاید فکر کنید استفاده از ضدآفتاب دیگر لزومی ندارد؛ اما باید بدانید حتی در زمستان، اشعه مضر UV همچنان می‌تواند بر سدّ رطوبت پوست که در حفظ سلامت و آبرسانی پوست نقش دارد، فشار وارد کند. سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب‌کننده، یک لایه ضدآفتاب (حداقل SPF 30) بزنید.

بیشتربخوانید:

درمان خشکی پوست با 2 لوسیون خانگی + طرز تهیه

 

علت خشکی پوست در پاییز چیست؟/ 6 نکته برای رفع خشکی پوست

 

3. بدن خود را هیدراته نگه دارید

یکی دیگر از مراحل کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست این است که مطمئن شوید در طول روز به میزان کافی آب مصرف می‌کنید. مصرف نکردن مایعات کافی می‌تواند ظاهر پوست را تحت تأثیر قرار دهد و آن را مستعد خشک شدن کند.

علت خشکی پوست در پاییز چیست؟/ 6 نکته برای رفع خشکی پوست

4. دستکش بپوشید

برای جلوگیری از خشکی پوست در پاییز و زمستان، هنگامی که بیرون هستید تا حد امکان پوست خود را بپوشانید تا تماس کمتری با هوا داشته باشد. استفاده از دستکش به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی کمک می‌کند. دستکش‌ها مانع فیزیکی نهایی در برابر عوامل محیطی مؤثر در خشکی پوست دست هستند. برای محافظت از دستان خود، در هنگام شستن ظروف هم بد نیست از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید. محدود کردن تماس آب داغ با پوست، می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست دست‌ها کمک کند.

 

5. پوست خود را لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری به حذف سلول‌های مرده سطح پوست کمک می‌کند و سبب صاف و شاداب ماندن پوست می‌شود. البته در این کار زیاده‌روی نکنید؛ لایه‌برداری زیاد یا استفاده از محصولات نامناسب این کار، ممکن است سد رطوبت پوست را بشکند و باعث آسیب شود. اگر پوستتان ترک‌ خورده، نازک یا تحریک‌شده، بهتر است تا زمان بهبودی پوست از لایه‌برداری خودداری کنید.

 

6. استفاده از محصولات مراقبتی مناسب پوست

محصولات مراقبت از پوست مانند ضدآفتاب و مرطوب کننده‌ها را متناسب با نوع پوست خود خریداری کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست، به طور روزانه از لوسیون و مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های مناسب حاوی ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید، سرامیدها، آلوئه‌ورا و ... هستند؛ که به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و در عین حال آن را آبرسانی می‌کنند. هم‌چنین شست‌وشوی بدن با محصولات مناسب، پوست را هیدراته نگه می‌دارد. بهتر است مدت‌زمان دوش گرفتن کمتر از 30 دقیقه باشد؛ چرا که تماس طولانی پوست با آب گرم، باعث کاهش رطوبت پوست می‌شود.

بیشتربخوانید:

فواید روغن کرچک برای پوست صورت

ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست در سرما

علت خشکی پوست در پاییز چیست؟/ 6 نکته برای رفع خشکی پوست

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان