آخرت در کلام امام باقر (ع‏)

حضرت باقر علیه السلام مى فرماید:

آخرت در کلام امام باقر (ع‏)

حضرت باقر علیه السلام مى فرماید:

امیر المؤمنین علیه السلام نماز عشا را در مسجد کوفه خواند، سپس مردم را سه بار ندا داد آن طور که همه شنیدند:
تَجَهَّزُوا- رَحِمَکُمُ اللَّهُ- فَقَدْ نُودىَ فیکُمْ بِالرَّحیلِ، فَمَا التَّعَرُّجُ عَلَى الدُّنْیا بَعْدَ النِّداءِ فیها بِالرَّحیلِ!
تَجَهَّزُوا- رَحِمَکُمُ اللَّهُ- وانْتَقِلُوا بِأفْضَلِ ما بِحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزّادِ وَهُوَ التَّقْوى . وَاعْلَمُوا أَنَّ طریقَکُمْ إلىَ الْمَعادِ، وَمَمَرَّکُمْ عَلَى الصِّراطِ وَالْهَوْلَ الْأعْظَمَ أمامُکُمْ؛ وَعَلى طَریقِکُمْ عَقَبَةٌ کَئُودٍ وَمَنازِلُ مَهُولَةٌ مَخُوفَةٌ، لابُدَّ لَکُمْ مِنَ الْمَمَرِّ عَلَیْها وَالْوُقُوفِ بِها؛ فَإمّا بِرَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ، فَنجَاةٌ مِنْ هَوْلِها وَعَظِیمِ خَطَرِها وَفَظاعَةِ مَنْظَرِها وَشِدَّةِ مُخْتَبَرِها؛ وَإمّا بِهَلَکَةٍ لَیْسَ بَعْدَهَا نَجاةٌ. «1»

 

خداوند همه شما را مشمول رحمت قرار دهد، براى سفر آخرت مجهّز و مهیّا شوید که شما را به آن سراى جاودانى خوانده اند و از همه شما جهت سفر به آن وادى دعوت کرده اند، پس از این دعوتْ توقّف و قصد اقامت شما براى چیست؟ زندگى شما نشان مى دهد که گویى به سراى دیگر خوانده نشدید.
خداوند شما را رحمت کند، آماده شوید و برترین چیزى که از زاد و توشه در اختیار شماست و آن تقواست براى جهان دیگر همراه خود ببرید.


آگاه باشید که راه شما به سوى جهان دیگر است و عبور شما بر صراط است، هول اعظم پیش روى شماست، منزل سخت در راهتان قرار دارد، توقّفگاه هاى هولناک و وحشت زا در برابر دارید که عبور ازآنها براى شما اجبارى است و از آن چاره اى ندارید، نجات شما از آن همه منازل هول انگیز فقط و فقط در سایه رحمت اوست که این رحمت جز با ایمان و عمل صالح به دست نمى آید چنانچه در غفلت به سر برید و دچار هلاکت شوید راه نجاتى براى شما نخواهد بود!!

 

----------------------------------------------------------------------------

(1)- مشکاة الأنوار: 304؛ بحار الأنوار: 68/ 172، باب 64، حدیث 4.

 

برگرفته از کتاب تفسیر و شرح صحیفه سجادیه، نوشته استاد حسین انصاریان 



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان