هر کسی که فکر میکند همه قایقهای برقی اساساً وسایل نقلیه کندی هستند، باید تجدید نظر کند، چرا که به تازگی یک تیم دانشجویی از دانشگاه پرینستون با میانگین سرعت 183.8 کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت جهانی قایقهای برقی را شکسته است.
به گزارش ایسنا، این رکوردشکنی در تاریخ 26 اکتبر در کورس قانونی انجمن قایقهای قدرتی آمریکا(APBA) در دریاچه «تاونسند» در نزدیکی گرینزبورو واقع در کارولینای شمالی انجام شد.
این رویدادی بود که در آن، این قایق اجازه داشت قبل از ورود به یک پیست آبی به طول یک کیلومتر، به حداکثر سرعت خود برسد.
برای ثبت چنین رکوردهایی مرسوم است که قایق، دو بار پشت سر این مسیر یک کیلومتری را طی میکند تا بالاترین سرعت ثبت شده آن محاسبه شود.
ملوان این قایق یک راننده حرفهای هیدروپلین(hydroplane) به نام جان پیترز بود که حداکثر سرعت 178.8 کیلومتر در ساعت را در اولین دور و سرعت 189 کیلومتر در ساعت را در دور دوم به ثبت رساند و به میانگین 183.8 کیلومتر در ساعت رسید.
به نقل از ویکیپدیا، هیدروپلین نوعی قایق موتوری سریع است که با توجه به طراحی بدنه و سرعت آن، وزن قایق توسط نیروی هوابری تحمل میشود، نه آنکه شناور شدن وزن قایق را تحمل کند.
نکته اساسی در هیدروپلینها آن است که آب تامین کننده نیروی برآر برای آنهاست، نه شناوری. همچنین نیروی پیشران و سکان آنها از طریق شناوری تامین نمیشود.
برای مقایسه بد نیست بدانید هنگامی که یک قایق تندروی برقی ساخته شده توسط شرکت جگوار پنج سال پیش یک رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد، حداکثر سرعت آن فقط 142.6 کیلومتر در ساعت بود.
در اوایل سال جاری، ویژن مارین کانادا رکورد 186.7 کیلومتر در ساعت را به خود اختصاص داد، اگرچه در یک رویداد تک مسیری و بدون گواهینامه APBA ثبت شد که در آن قایق در یک مسیر 1207 متری برای شتاب گیری از سرعت 64.4 کیلومتر در ساعت تا حداکثر سرعت خود سرعت گرفت.
بدنه قایق Big Bird توسط یک سازنده قایقساز مشهور به اِد کارلسن در سال 1993 ساخته شده است. زمانی که این بدنه قبلا به موتورهای بنزینی مجهز بود، رکوردهای قایقرانی چند کیلومتری را ثبت کرده بود.
اکنون این بدنه توسط یک نسخه ویژه از پیشران الکتریکی FM100 Flux Marine که برای تولید قدرت بیشتر(200 اسب بخار/149 کیلووات) و در عین حال سبک وزن شدن، اصلاح شده است.
در واقع، وزن کلی این قایق با احتساب وزن جان پیترز فقط 442 کیلوگرم است. این در حالی است که برخی دیگر از قایقهای برقی که برای ثبت رکورد سرعت تلاش میکنند تا 1814 کیلوگرم وزن دارند.
این قایق به دلیل شکستگی میل پروانه در ماه گذشته قادر به انجام هیچ تلاش دیگری نبود. اما تیم سازنده اکنون امیدوار است که پس از تعمیر بتواند حداکثر سرعت متوسط 193 کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند.
ادریک ژانگ از تیم قایقهای تندروی برقی پرینستون میگوید: ما انتظار داریم این فضا در سالهای آینده منفجر شود، زیرا تیمهایی مانند ما رقابتپذیری خود را ثابت میکنند.
قایقرانی برقی به طور کلی با شتابی سریع در حال رشد است و بخشی از این صنعت فوقالعاده است. علاوه بر این، تلاش زیادی برای قایقهای مسابقهای برقی بیشتر وجود دارد. صحبت از سرعت حدود 161 کیلومتر در ساعتی قایقهای برقی تا پایان سال 2024 است.