توضیح درباره سطل زباله موزه رشت: خمره مربوط به دوره ماد نبوده و سطل زباله هم نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: این خمره مربوط به دوره ماد نبوده و سطل زباله هم نیست.

تصویر یک خمره نسبت داده‌شده به دوره ماد در موزه باستان‌شناسی رشت، درحالی منتشر شده که داخل این خمره کیسه پلاستیکی مشکی قرار گرفته و مقداری هم زباله در آن مشاهده می‌شود. با این وجود مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: این خمره مربوط به دوره ماد نبوده و سطل زباله هم نیست.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار تصویر این خمره از سوی برخی رسانه‌ها، ولی جهانی _ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان _ در توضیحاتی که از سوی روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر شده است، گفت: خمره موزه شهر رشت نه به دوره ماد تعلق دارد و نه به عنوان سطل زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خمره موزه رشت

او در ادامه این توضیح گفت: قدمت خمره موزه شهر رشت به «دوران معاصر» بازمی‌گردد، که محلی برای تأمین و ذخیره آذوقه بوده است و کیسۀ پلاستیکی روی آن، برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و ریزش خس و خاشاک با توجه به مرمت‌های در دست اقدام موزه به درون آن بوده است. انتشار این خبر توسط یک رسانه انجام شد، که از حساسیت خبری قدردانی می‌کنم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گیلان همچنین درباره چند جمجمه از هزاره اول پیش از میلاد که ناسالم و شکسته بدون حفاظ در موزه باستان‌شناسی رشت نگهداری می‌شود، توضیح داد: بازسازی یکی از انواع گورهای باستانی استان گیلان به دلیل تثبیت اسکلت و اشیاء بدلی داخل آن با مواد نگهدارنده از نظر علمی و ایمنی قابل دفاع بوده و از ابتدا طراحی آن بر اساس الگوی فعلی انجام شده است.

جهانی همچنین گفت: در دو سال اخیر بیش از 10 میلیارد تومان برای مرمت موزه، کف‌ساری، محوطه‌سازی، ثبت بیش از 27 هزار شیء در سامانه جام و... هزینه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان