شرکت راه‌آهن استرالیا بزها را به استخدام خود درآورد

به‌تازگی گله‌ای از بزها به عضویت تیم تعمیر و نگهداری یک شرکت راه‌آهن در استرالیا در آمدند تا به مقابله با پوشش گیاهی از کنترل خارج شده امتداد خطوط راه‌آهن بپردازند، پوشش گیاهی‌ای که احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

شرکت راه‌آهن استرالیا بزها را به استخدام خود درآورد

به‌تازگی گله‌ای از بزها به عضویت تیم تعمیر و نگهداری یک شرکت راه‌آهن در استرالیا در آمدند تا به مقابله با پوشش گیاهی از کنترل خارج شده امتداد خطوط راه‌آهن بپردازند، پوشش گیاهی‌ای که احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

شرکت Queensland Rail به دنبال راهکاری سریع‌تر برای از بین بردن علف‌های هرزی بود که خطر آتش‌سوزی در نزدیکی تالی در شمال کوئینزلند را افزایش می‌دادند. گروهی متشکل از 15 بز برای آزمایش این راهکار آورده شدند و مهلتی 8 تا 12 هفته‌ای نیز به این تیم داده شده بود تا بتوانند سخت‌ترین علف‌های هرز که بیش از اندازه رشد کرده‌اند را از بین ببرند.

حیوانات ثابت کردند که کارگران سخت کوشی هستند و به در رسیدن به مناطق غیر قابل دسترس مهارت دارند، به طوری که ممکن است در آینده از آن‌ها در مشاغل دیگری نیز استفاده شود. در استرالیا، علف‌های هرز بسیار زیادی بین خطوط راه‌آهن و نهر بانیان (Banyan Creek) رشد کرده و همین نیز باعث شده تا خارج از کنترل باشند.

این 15 بز استفاده شده در این طرح برای نابودی علف‌های هرز توانستند موفقیت بسیار زیادی به دست بیاورند و در یک سوم زمانی که برای این کار در نظر گرفته شده بود، به‌سرعت مناطق صعب‌العبور را طی کردند و زیر درختان را نیز از وجود علف‌های هرز پاک نمودند.

مسئول پوشش گیاهی خطوط راه‌آهن شرکت QR اظهار داشته که در چهار هفته این گروه از بزها توانستند سه بخش مختلف از منطقه را از وجود علف هرز پاک کنند. این پاک‌سازی بسیار ضروری بوده است چراکه علف‌های هرز خشک که گاها تا ارتفاع دو متر می‌رسند، به‌راحتی آتش می‌گیرند و این اتفاق در گذشته نیز رخ داده است.

در برخی مناطق، کارگران انسانی قادر به کاشت گونه‌های بومی کمتر قابل اشتعال نیز بودند. اما 5000 متر مربعی که پر از پوشش گیاهی بود، کار بسیار چالش‌برانگیزی برای انسان‌ها به شمار می‌رفت و همین نیز سبب شد تا آن‌ها به استفاده از بزها روی بیاورند.

بزها راهکارهای سازگار با محیط زیست

بزها راهکارهای ایمن و سازگار با محیط زیست هستند که برای پاک‌سازی پوشش گیاهی بیش از حد و بدون استفاده از ماشین‌آلات سنگین یا علف‌کش‌های شیمایی بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، این حیوانات می‌توانند در سخت‌ترین و ناهموارترین مکان‌ها عبور کنند، از شیب تند و صخره‌ای به‌راحتی بالا بروند و نقاطی که ماشین‌آلات سنگین نمی‌توانند دسترسی داشته باشند را به‌راحتی از وجود علف پاک کنند.

بزها نه‌تنها از خود گیاهان تغذیه می‌کنند بلکه دانه‌های آن‌ها را نیز می‌خورند و این به معنای آن است که از رشد مجدد علف‌های هرز مهاجم نیز جلوگیری می‌شود و همین نیز باعث می‌شود تا استفاده از علف‌کش‌ها کاهش پیدا کند.

این راهکار نه‌تنها در دفعات ابتدایی مناسب است بلکه به کاهش هزینه‌های مدیریت پوشش گیاهی در آینده نیز کمک می‌کند و به درختان بومی و بذر درختچه‌ها اجازه می‌دهد تا جوانه بزنند و به‌تدریج کل منطقه را در بر بگیرند.

با این حال، استفاده بزها باید به‌صورت مناسب صورت بگیرد و آن‌ها در برابر حیوانات مهاجم در امان نگه داشته شوند و از تأمین آب کافی برای آن‌ها نیز چشم‌پوشی نشود. در همین راستا نیز تیم نگهداری از خطوط راه‌آهن شرکت QR اقدام به نصب دوربین و فنس در مناطق مختلف کرده تا از امنیت بزها اطمینان حاصل کند و محیط امنی پیرامون خط راه‌آهن ایجاد نماید.

با اینکه بزها ممکن است بهترین راهکار برای نگهداری از خطوط راه‌آهن شرکت QR نباشند اما به‌خوبی توانستند از پس علف‌های هرز پیرامون خطوط راه‌آهن بربیایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر