بایدن پس از دیدار با رهبر چین: همچنان او را یک دیکتاتور می دانم

رهبران آمریکا و چین در این دیدار ۴ ساعته تنها در دو موضوع ایجاد یک کانال ارتباطی مستقیم بین ارتش دو کشور برای جلوگیری از یک درگیری نظامی ناخواسته و نیز مبارزه با زنجیره تولید نوعی ماده مخدر کشنده توافق کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه (دیروز) پس از 4 ساعت گفتگو با شی جین پینگ، رهبر چین، اظهار اطمینان کرد که روابط پرتنش آمریکا و چین در حال بهبود است و از توافقات دو کشور در حوزه مبارزه با زنجیره تامین تولید مواد مخدر و احیای ارتباطات نظامی بین دو کشور سخن گفت و در عین حال اذعان داشت که فشارهای عمیق بر روابط پرتنش دو کشور همچنان باقی است.

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، بایدن گفت که او و شی هرکدام توافق کرده‌اند در دوره‌های اختلاف نظر به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کنند و این گفتگوها را "از مفید ترین و سازنده‌ترین مذاکرات" بین دو کشور دانست و در عین حال افزود دو طرف هنوز اختلاف هایی دارند.

با این حال، بایدن پس از یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که علیرغم پیشرفت‌هایی که در طول نشست با همتای چینی خود به دست آورده‌اند، او همچنان شی را یک دیکتاتور می‌داند.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: آیا همچنان معتقدید شی یک دیکتاتور است؟" گفت: بله چنین است. منظورم این است که او رهبر کشوری است که با نظام کمونیستی اداره می شود و با الگوی حکومتی ما فرقی اساسی دارد."

دو رهبر در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا دیدار داشتند. شی جین پنگ برای نخستین بار در دوره بایدن برای شرکت در این اجلاس سفری 4 روزه به آمریکا دارد. این نشست با حضور سران 21 کشور حوزه اقیانوس آرام برگزار می شود.

قدم زدن دو رهبر در حیاط محل ملاقات در سانفرانسیسکو/ 15 نوامبر 2023/ رویترز

بایدن پس از دیدار با رهبر چین: همچنان او را یک دیکتاتور می دانم

دو رهبر سال گذشته در حاشیه اجلاسی بین المللی در بالی اندونزی با یکدیگر دیدار داشته اند.

تشدید تنش در روابط آمریکا و چین از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و با سیاست جنگ تعرفه ای واشنگتن علیه پکن آغاز شده است که کمابیش در دوره ریاست جمهوری بایدن نیز تداوم یافته است.

بنا به گزارش سی ان ان، بایدن پس از ماه‌ها تنش بین دو ابرقدرت، قصد داشت از این دیدار برای استحکام بخشیدن به روابط آمریکا و چین استفاده کند. پیش از مذاکرات، مقامات آمریکایی در مدیریت انتظارات مراقب بودند و گفتند که آنها انتظار لیست طولانی از نتایج یا حتی بیانیه مشترک رهبران را ندارند، همانطور که پس از چنین نشست‌هایی مرسوم است.

به نظر می‌رسد هدف اصلی این مذاکرات، احیای کانال‌های ارتباطی، عمدتا از طریق ارتش دو طرف، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه محاسباتی است که مقامات ایالات متحده نگرانند که منجر به درگیری مستقیم نظامی شود؛ به ویژه در ماجرای اختلافات اساسی بین دو کشور بر سر تایوان.

بایدن گفت چین موافقت کرده است که به دنبال شرکت هایی باشد که مواد شیمیایی پیش ساز "فنتانیل" (ماده مخدر) تولید می کنند، ماده مخدر قدرتمندی که به بحران دارویی در ایالات متحده دامن زده است. ایالات متحده به دقت زیر نظر خواهد داشت تا ببیند آیا چین به تعهدات خود در این نشست عمل می کند یا خیر.

بایدن گفت که توافق چین برای کاهش مواد شیمیایی پیش ساز فنتانیل "جان ها را نجات می دهد" و گفت که از تعهد شی در این مورد قدردانی می کند.

شی جین پنگ نیز در این نشست گفت: "لازم است به طور مشترک مسئولیت قدرت‌های بزرگ را بر عهده بگیریم چون راه‌ حل مشکلاتی که جامعه بشری با آن مواجه است، بدون همکاری بین قدرت‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست. چین و آمریکا باید الگو باشند و هماهنگی و همکاری را در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای تقویت کنند و خدمات عمومی بیشتری را در اختیار جهان قرار دهند. همچنین ابتکاراتی که توسط هر دو کشور ترویج می‌شود، باید به روی یکدیگر باز باشد و این می‌تواند برای ایجاد هم‌افزایی هماهنگ و ترکیب شود."

رئیس‌جمهوری چین در ادامه گفت: "پکن امیدوار است که ایالات متحده تحریم‌های یک‌جانبه اعمال‌شده علیه چین را لغو کند و برای شرکت‌های چینی، یک محیط تجاری بدون تبعیض فراهم کند. توسعه و رشد چین دارای منطق داخلی است و توسط نیروهای خارجی متوقف نخواهد شد."

دیدار هیات های آمریکا و چین در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک در شهر سانفرانسیسکو آمریکا/ 15 نوامبر 2023/ خبرگزاری فرانسه

بایدن پس از دیدار با رهبر چین: همچنان او را یک دیکتاتور می دانم

بایدن همچنین در این دیدار 4 ساعته درباره ایران نیز با همتای چینی خود گفتگو کرده است. بنا به گزارش رسانه های آمریکا، رییس جمهوری آمریکا از شی خواسته با توجه به رابطه نزدیک خود با ایران و نفوذش در منطقه، از رهبران تهران بخواهد که مانع گسترش جنگ غزه در سطحی منطقه ای شوند.

گزارشی مبنی بر درخواست بایدن از همتای چینی برای قطع یا دستکم کاهش خرید نفت ایران مخابره نشده است.

چین بزرگ ترین خریدار نفت ایران است و به رغم فشارهای آمریکا همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهد و بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن معتقدند یکی از اصلی ترین راه های اعمال فشار اقتصادی به تهران، ترغیب و فشار به مقامات چینی برای قطع یا دستکم کاهش خرید نفت ایران است.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان