آغاز نوسانی بورس

شماره روزنامه: ۵۸۷۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ ...

 روز گذشته شاخص کل با افت 10هزار واحدی در محدوده 2میلیون و 28هزار واحد به کار خود پایان داد. افت 0.51درصدی دماسنج اصلی بازار در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه اوضاع نمادهای مختلف بازار سهام است با افت 0.03درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح 701هزار و 930 واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.12درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح 24هزار و 947 واحدی کار خود را به اتمام رساند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار 3هزار و 398 میلیارد تومانی را ثبت کرد. در این میان سه نماد «فولاد»، «فارس» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «فغدیر»، «انتخاب» و «تجلی» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شستا»، «وبملت» و «حفاری» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

در هفته‌های گذشته با کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، سرمایه‌گذاران تا حدودی اطمینان خاطر پیدا کردند و بازار سرمایه دو هفته نسبتا سبزی را گذراند و افت نماگرهای ناشی از جنگ در منطقه تا حدودی جبران شد. در حال حاضر شاخص کل بورس با برخورد به مقاومت استاتیکی مجددا وارد اصلاح شده و بازار هفته جاری را متعادل اما کم‌رمق مانند هفته گذشته آغاز کرد. از طرفی تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود و حدود 17میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرد.

انتشار اخبار جریمه سنگین گروه بانکی‌ها توسط دولت باعث جو منفی در این گروه از صنایع به وجود آورده است. از طرفی با فرارسیدن نهمین ماه سال باید چشم‌‌انتظار تصمیم‌گیری‌ها پیرامون بودجه سال‌آینده باشیم. اما همچنان افزایش مجدد نرخ بهره بین‌بانکی می‌تواند به تمام بازارها از جمله بازار سرمایه فشار وارد کند و برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند گزینه جذاب‌تری باشند. از طرفی نرخ ارز که متغیر تاثیرگذاری بر بازار سهام است، در هفته اخیر نوسان کم‌ارتفاعی در محدوده‌های 50 تا 51هزار تومانی داشته است. انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در عراق موجی از کاهش قیمت اسکناس آمریکایی در روزهای اخیر ایجاد کرد و موجب افت قیمت دلار به کانال 50هزار تومانی شده است.

در بازار کامودیتی‌ها قیمت نفت پس از کاهشی که در هفته اخیر تجربه کرد در روز گذشته بیش از 4درصد جهش کرد و قیمت نفت برنت توانست به بالای 80دلار صعود کند. همچنین تشدید بحران املاک چین و کند شدن رشد صنعتی نیز می‌تواند موجب کاهش تقاضا و اثر منفی در کامودیتی‌ها بشود و تا مدتی نباید منتظر رشد خاصی در آنها باشیم. که این مطلب در مورد صنایع کامودیتی‌محور بورس تهران می‌تواند تاثیرگذار باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان