ساخت نانوفیلترهایی برای تصفیه آب با قابلیت کاهش مصرف انرژی

گروهی از محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با استفاده از فناوری نانو، نانوفیلترهایی برای تصفیه آب و پساب با قابلیت کاهش مصرف انرژی به تولید رساندند.

ساناز غیاثی عنوان این طرح تحقیقاتی را «ساخت و ارزیابی غشای نانوکامپوزیتی لایه نازک نانوفیلتراسیون پی‌وی‌سی بهبود یافته با کمک نانوذرات معدنی و چارچوب‌های آلی-فلزی» عنوان کرد و گفت: به دلیل بحران کم‌آبی، تصفیه آب‌های سطحی و شور، تصفیه آب و پساب‌های صنعتی به منظور استفاده مجدد در فرآیندهای صنعتی و کشاورزی، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است و می‌توان با فیلتراسیون پساب و آب‌های شور، آب مورد نیاز این بخش‌ها را تأمین کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه برای تصفیه آب و تأمین آب آشامیدنی و همچنین حذف آلاینده‌های خطرناک از جمله بور، آرسنیک و جیوه، فناوری غشایی پیشرفت‌های زیادی داشته است، ادامه داد: در این میان، غشاهای نانوفیلتراسیون در فشار عملیاتی پایین با شار آب بالا، پس‌زنی بالای یون‌های دوظرفیتی و مواد آلی با جرم مولکولی پایین و هزینه‌های عملیاتی و ساخت پایین سبب شده است که فرآیند نانوفیلتراسیون بیش از پیش مورد استفاده قرار بگیرد.

غیاثی اظهار کرد: در این مطالعات غشای نانوفیلتراسیون بر روی یک غشای اولترافیلتراسیون ساخته شد که در صورت استفاده از نانوذرات جاذب می‌توان این زیر لایه را به عنوان یک بستر جذب تقویت کرد.

بر همین اساس، معرفی خواص مطلوب برای غشاهای الیاف توخالی نانوفیلتراسیون و ساخت و ارزیابی غشاهای نانوکامپوزیتی مطلوب و تحلیل عملکرد نانوذرات با اصلاح‌های متفاوت از جمله فعالیت‌هایی بود که در این طرح انجام شد.

مجری طرح اضافه کرد: بررسی تأثیر نانوذرات در ساختار و عملکرد غشای نانوفیلتراسیون، کاهش مصرف انرژی در فرآیند نانو و فیلتراسیون و شیرین‌سازی آب از جمله اهداف انجام این طرح بوده است که خوشبختانه به آن دست یافتیم.

وی در ادامه گفت: این تحقیق، به تولید دانش فنی و تولید نمونه محصول منجر شده است و از آنجا که تا به حال غشای الیاف توخالی نانوفیلتراسیون بر پایه پلیوینیل کلراید (PVC) ساخته نشده است، اهمیت زیادی دارد. این پلیمر ارزان بوده و به سادگی در دسترس است و در ایران تولید انبوه در انواع مختلف را دارد.

به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، طرح «ساخت و ارزیابی غشای نانوکامپوزیتی لایه نازک نانوفیلتراسیون پی‌وی‌سی بهبود یافته با کمک نانو ذرات معدنی و چارچوب‌های آلی-فلزی» عنوان طرحی است که ساناز غیاثی در قالب رساله دکتری و با راهنمایی تورج محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به انجام رسانده و بنیاد ملی علم ایران هم از این طرح حمایت کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان