آماده‌سازی بیمارستان آنکارا با ۹۵ درصد تجهیزات ایرانی/اعلام حوزه‌های ارزبر سلامت

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به توانمندی فناوران کشور در حوزه سلامت، گفت: بیمارستان آنکارا با ۹۵ درصد کالای ایرانی در حال آماده‌سازی است.

مهندس محمدرضا کمپانی در نشست تجربیات موفق صادراتی با بیان اینکه سالانه 10 هزار تخت بیمارستانی به بیمارستان‌ها اضافه شده است، افزود: از نظر سرانه تخت بیمارستانی وضعیت بدی نداریم و در سال جاری 43 بیمارستان با 90 درصد کالا و تجهیزات پزشکی ایرانی تجهیز می‌شود.

به گزارش ایسنا، عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان، تجهیزات پزشکی را یکی از های‌تک‌ترین تجهیزات در صنعت دانست و افزود: دستگاه ونتیلاتور و بیهوشی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، 10 برابر سایر فناوری‌ها می‌تواند به انسان‌ها زندگی ببخشد.

کمپانی با بیان اینکه رسیدن به این موفقیت به آسانی به دست نیامده است، یادآور شد: انجام هر کار بزرگی، سخت است و ما برای انجام این کارهای سخت، بزرگ شدیم.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی فناوران را گیاهانی رشد یافته بر روی صخره دانست و ادامه داد: تلاش ما این است که جوانان در کشور بمانند، در بازدیدی که از یک مرکز فناوری در ونزوئلا داشتم، در حالی که یک ساختمان همراه با تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز ایجاد شده بود، ولی کسی در اآنجا فعال نبود و وقتی پرسیدیم که آدم‌های این مرکز کجا هستند، پاسخ دادند که همه آن‌ها در سال 2016 از این کشور رفته‌اند.

وی با بیان اینکه هر یک از نخبگان کشور یک سرمایه هستند، خاطر نشان کرد: این افراد موجب سلامت، ایمنی و همه چیز یک کشور هستند.

کمپانی به صادرات محصولات اشاره کرد و با بیان اینکه ما باید بدانیم پتانسیل‌های صادراتی ما چیست، گفت: ترکیه 3400 تخت بیمارستان در بیمارستان آنکارا نصب کرده و در این بیمارستان، کالای ایرانی وجود دارد. نمونه آن دستگاه‌ مانیتور اعلام علائم حیاتی قلب بیماران به عنوان یکی از تجهیزات فوق تخصصی است.

به گفته وی، با استفاده از این دستگاه می‌توان فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن خون و دمای بدن را اندازه گیری کرد.

مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه این دستگاه در آی سی یو و بخش‌های اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: حدود 850 دستگاه به این کشور صادر کردیم و برای اجرای این طرح با برندهای خارجی رقابت کردیم، در حالی که قیمت دستگاه‌های ما یک سوم آنها و کیفیت دستگاه‌ها هم‌تراز نمونه‌های خارجی بوده است‌.

کمپانی با بیان اینکه این دستگاه‌ها دارای استاندارد اروپا است، افزود: ما باید برای صادرات، محصولات درست را انتخاب کنیم.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به تجربیات کشور در دوران کرونا، اظهار کرد: در آن دوران هیچ مشکلی در زمینه دسترسی به ماسک، ساکشن، ونتیلاتور و سایر موارد نداشتیم و تنها چالش ما واکسن بود که به ما ارتباطی نداشت، ولی در حوزه تجهیزات پزشکی روسفید بودیم و این در حالی است ‌که در اسپانیا برای ارائه‌ خدمات، بیماران غربالگری می‌شدند.

وی با بیان اینکه در ایران در آن دوران تولیدکنندگان ایرانی 7 هزار دستگاه ونتیلاتور در مدت 4 ماه تحویل دادند، گفت: در انگلستان و اسپانیا و ایتالیا این چیزها وجود نداشت.

وی با اشاره به چالش‌های کشور در توسعه تجهیزات، گفت: در حوزه پروتزهای زانو و لگن و غیره مشکل داریم و ارزبری زیادی برای واردات این محصولات داریم.

کمپانی با بیان اینکه در بخش دستگاه اکو و ام آر ای و سی‌تی اسکن و ماموگرافی واردات داریم، گفت: ریل‌گذاری ما این است که بر روی ساخت این دستگاه‌ها کار کنیم و در این راستا با مشارکت شتابدهنده‌ها، تیم‌ها را تشویق می‌کنیم که به این سمت حرکت کنند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، افزود: در حوزه‌های فوق تخصصی مانند استند قلب، بالن‌های قلبی، شانت‌های مغزی و نخ‌های بخیه واردات داریم که نزدیک 2.7 میلیارد دلار ارزبری دارد که درصد کمی است، این همین وضعیتی است که در دارو داریم.

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه در تولید 95 درصد داروها خودکفایی ایجاد شده است، اظهار کرد: در 5 درصد باقی مانند داروها به اندازه کل تولیدات دارو، واردات داریم که این عدد نشان می‌دهد در حوزه سلامت، تکنولوژی‌، گران است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان