به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، "دنیس مویلنربرگ"، (Dennis Muilenburg) مدیرعامل بوئینگ، قبل از افتتاح نمایشگاه هوایی پاریس (29 خرداد تا 4 تیر) اعلام کرد شرکتش باید مطمئن شود به اندازه کافی مسافر با توان خرید بلیط این هواپیماها و در نتیجه مقرون به صرفه بودن فرآیند ساخت آنها وجود دارد.
وی وعده داد این نوآوری در آینده مردم هر نقطه از دنیا را ظرف حداکثر دو ساعت به نقاط دیگر مرتبط خواهد کرد.
جتهای هایپرسونیک با سرعت 5 ماخ (3 هزار و 800 مایل یا 6 هزار و 116 کیلومتر در ساعت) حرکت خواهند کرد و قادر خواهند بود در مدت زمان باورنکردنی مسافران را به مقصد برسانند. در حال حاضر، یک پرواز تجاری از نیویورک تا شانگهای حدود 15 ساعت طول میکشد، اما این مدت زمان با جتهای هایپرسونیک به دو ساعت کاهش خواهد یافت.
هواپیمای مسافربری هایپرسونیک بوئینگ در آینده
بوئینگ همچنین اخیرا یک قرارداد نظامی را با "سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی"(دارپا) جهت ساخت نمونه بزرگتر هواپیمای فضایی محرمانه X-37b منعقد کرده است. این شرکت از بیان هزینههای لازم برای ساخت این سامانه که "فانتوم اکسپرس" (Phantom Express) خوانده میشود، امتناع کرده است.
این سامانه به اندازه یک جت تجاری خواهد بود و مانند موشک به آسمان اوج خواهد گرفت؛ چنین فناوری قادر خواهد بود به نقاط فراتر از جو برود و استیج دوم یک موشک و همچنین یک ماهواره را به آنجا ببرد، سپس برگردد و مانند یک هواپیما بر روی باند فرودگاه فرود آید.
انتظار میرود این پروژه که XS-1 نام گرفته، در سال 2020 کلید بخورد و مقامات نظامی آمریکا مدعیاند هزینه ارسال محموله به فضا با این روش پایین خواهد بود.
به رغم تردیدهای موجود پیرامون به صرفه بودن ساخت هواپیمای هایپرسونیک و سوپرسونیک از لحاظ تجاری، علاقه زیادی برای راهاندازی خطوط هوایی فوق سریع وجود دارد.
در این بین، شرکت "فناوری صوتی" (Boom Technology) واقع در کلرادوی آمریکا، ملاقاتهایی را با شرکا و مشتریان خود در نمایشگاه هوایی پاریس داشته و گفته میشود به دنبال ساخت یک جت سوپرسونیک مجهز به 55 صندلی است. این شرکت امیدوار است این سامانه را به خطوط هوایی بفروشد و ظرف یک دهه آینده خدمات مورد نظر را ارائه دهد.
هواپیمای سوپرسونیک روسیه به نام Tupolev Tu-144
بوئینگ اخیرا از پروژهای برای ساخت هواپیماهای مسافربری پرده برداشته که نیازی به خلبان ندارد و به دنبال آزمایش این فناوری در سال آینده است.
جت لاینرها در حال حاضر قادر به اوجگیری، مانوردادن و فرود آمدن با استفاده از رایانههای پرواز آنبورد هستند و تعداد خلبانهای هواپیماهای مسافربری استاندارد طی سالهای اخیر را از سه مورد به دو نفر کاهش دادهاند.
به گفته معاون تولید محصولات شرکت بوئینگ به نام "مایک سینت" (Mike Sinnett)، ایده ساخت هواپیماهای مسافربری بدون خلبان شاید دور از ذهن به نظر برسد، اما اساس ساختار فناوری مورد نیاز برای تحقق بخشیدن به آن در دسترس است.
سینت که خود یک خلبان است، به دنبال آزمایش این فناوری در یک شبیهساز کابین خلبان در تابستان آینده است و اعلام کرده سال آینده در هواپیمایی پرواز خواهد کرد که مجهز به هوش مصنوعی خواهد بود و قادر است به جای خلبان تصمیم بگیرد. با این حال، این هواپیمای خودران باید استانداردهای پرواز در ایالات متحده را بر آورده کند.
مقامات بزرگترین سازنده هواپیما در دنیا، ادعاهای خود را قبل از نمایشگاه پاریس عنوان کردند.
ناسا هم اخیرا اعلام کرده به دنبال دریافت پروپوزالهایی(پیشنهادهایی) از شرکتهای مختلف جهت تولید هواپیمای ایکس سوپرسونیک خود است و قرار است اوایل سال آینده فراخوان آن را به طور رسمی اعلام کند.
هواپیمایی که مایک سینت آن را در شبیهسازی خلبان آزمایش خواهد کرد
هواپیمای سوپرسونیک مسافربری کونکورد که تا سال 2003 فعال بود
سامانه سوپرسونیک ناسا در آینده
هواپیمای فضایی هایپرسونیک بوئینگ