ویژه‌های مشرق؛

آیا حسن روحانی رد صلاحیت می‌شود؟/ رئیس دولت تدبیر به ترک فعل خود افتخار کرد!

روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی به‌خوبی می‌داند سکوت در این مقطع جایز نیست چرا که می‌تواند بر بررسی صلاحیت او و ارزیابی جامعه تاثیر بگذارد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشبنه 28 آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شده است که بازتاب تجمعات سراسری مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، وضعیت معیشتی پرستاران، ترمیم مزد کارگران و بهبود حقوق بازنشستگان تا 90 درصد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

موضوع نطق یک عضو مجلس خبرگان علیه صلاحیت حسن روحانی در آخرین اجلاسیه این مجلس در روزهای اخیر مورد توجه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت و آنان تلاش کردند از روحانی در این ماجرا دفاع کنند. حالا خود دفتر روحانی هم نامه او به اعضای خبرگان در رد انتقاداتی را که نماینده مازندران در مجلس خبرگان علیه او طرح نمود، بیان کرده است.

یکی از انتقاداتی که آیت الله توکل، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری علیه روحانی طرح کرد، اجرای سند 2030 در دولت او باوجود مخالفت صریح ولی فقیه بوده است. نطق توکل منتشر نشده است، اما او در گفت‌وگویی با سایت جماران، گفته که نطق تند و تیزی علیه روحانی داشته و بسیاری از نمایندگان خبرگان هم از او بابت این نطق تشکر کرده‌اند. توکل معتقد است که مواضع روحانی تضعیف رهبری بوده و با توجه به دوران هشت سال ریاست جمهوری روحانی، صلاحیت او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری نباید تأیید شود.

علاوه بر این، توکل موضوع دوم انتقاد از روحانی را این گونه مطرح می‌کند: «رهبری فرمودند اگر خارجی‌ها آن برگه برجام را پاره کنند، ما برگه برجام را آتش می‌زنیم. اما بعد از آن سخنرانی آقای روحانی گفتند، "انگار یک منقلی اینجا هست که آدم بخواهد داخل آن کاغذی را آتش بزند! " این تعبیری که ایشان آوردند، چه تعبیر زشتی بود!»

طبق همین گفتگو، روحانی پس از نطق توکل، از خود دفاع کرده، اما پس از آن دیگر ننشسته و فوراً جلسه را ترک کرده است و سپس دو کلیپ از اظهارات روحانی در مورد سند 2030 و همین موضوع برجام در مجلس خبرگان پخش شده است.

روزنامه آرمان‌ملی که معمولا نقش وکیل مدافع خانواده هاشمی را دارد، در دفاع از حسن روحانی نوشته است:

او خودش عضوی از این مجلس است و بیش از آن به‌عنوان سیاستمداری شناخته می‌شود که می‌داند کدام زمان درباره چه موضوعی واکنش نشان دهد به همین دلیل او را در برخی موضوعات اشبه یه آیت‌ا... هاشمی می‌دانند. مرحوم هاشمی هم هرگاه احساس می‌کرد سکوتش سبب خدشه‌دارشدن اصول جمهوریت و آرمان‌های انقلاب می‌شود، نامه می‌نوشت.

این روزنامه اصلاح‌طلب به نیت‌خوانی نامه روحانی پرداخته و نوشته است که دلیل نگارش نامه به مجلس خبرگان در انتفاد به اظهارات حجت‌الاسلام توکل، عضو دیگر مجلس خبرگان است. روحانی به‌خوبی می‌داند سکوت در این مقطع جایز نیست چرا که می‌تواند بر بررسی صلاحیت او و ارزیابی جامعه تاثیر بگذارد، نکته جالب توجه آن که بی‌بی‌سی فارسی نیز معتقد است که اگر روحانی از خود دفاع نکند رد صلاحیت می‌شود!

آیا حسن روحانی رد صلاحیت می‌شود؟/ رئیس دولت تدبیر به ترک فعل خود افتخار کرد!

روزنامه آرمان امروز دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز نوشته است که اگر امروز روحانی از خود دفاع نکند، فردا ردصلاحیت خواهد شد! در بخشی از این گزارش آمده است:

مخالفان «حسن روحانی» از هر بهانه‌ای استفاده می‌کنند تا در مسیر تخریب او به حرکت خود ادامه دهند حالا در نزدیکی برگزاری ششمین انتخابات خبرگان رهبری بار دیگر جناح رقیب تلاش برای خاک آلوده کردن فضا کنند اما روحانی نشان داده که به این زودی‌های تصمیمی برای خالی کردن فضای سیاسی را ندارند، گرچه ردصلاحیت او دور از ذهن است ولی با این حال باز هم این احتمال می‌رود که نام او در لیست ردصلاحیت‌ها قرار بگیرد.

آیا حسن روحانی رد صلاحیت می‌شود؟/ رئیس دولت تدبیر به ترک فعل خود افتخار کرد!

حمایت تمام‌قد بی‌بی‌سی فارسی از حسن روحانی

روحانی به دنبال شانه‌خالی کردن از ترک فعل خود در دوران تصدی مسئولیت است. در نامه روحانی به اعضای خبرگان آمده است که «تهمت مربوط به اینکه بنده گفته باشم "تا من هستم سند 2030 را اجرا می‌کنم" یک دروغ آشکار و حاصل تقطیع ناجوانمردانه بخشی از سخنرانی مورخ 4/3/1396 است، هر ذهن غیرمریضی که حتی ادبیات و قرینه متصل در اصول را هم نخوانده باشد در نگاه اول می‌فهمد که این سخن ناظر به دنبال کردن توطئه‌گران است نه اجرای سند 2030 (چه اینکه در تاریخ 18/4/1396 در دولت یازدهم و 24 روز قبل از شروع دولت دوازدهم، خود دولت آن را لغو کرد.».

آیا حسن روحانی رد صلاحیت می‌شود؟/ رئیس دولت تدبیر به ترک فعل خود افتخار کرد!

اما اسناد نشان می‌دهد که لغو مصوبه 2030 گرچه در تیرماه 96 به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما تا شهریور 1400 و روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی، این قانون ابلاغ نشده بود. کسی هم که موظف به ابلاغ این مصوبه بود، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی حسن روحانی بود. اما او با ترک فعل، این موضوع را آن قدر معطل نگه داشت تا عمر دولتش به پایان رسید.

تاریخ ابلاغ این مصوبه از سوی رئیس‌جمهور مربوط به شهریور 1400 است که دیگر نه حسن روحانی، بلکه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بود. در واقع حسن روحانی در حالی از لغو 2030 برای خودش و دولتش افتخارآفرینی می‌کند که ترک فعل او در این زمینه می‌تواند حتی مورد پیگیری قضایی قرار بگیرد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان