علمای زیست شناسی می گویند: مرگ و پیری دو امر عرضی است که می شود آن را از جهان برداشت .
آنان با تجربه هایی که روی نباتات و برخی از حیوانها داشته اند، گفته خود را به ثبوت رسانیده اند.
عمر چهارده روزه یک گیاه را با مراقبت، به شش سال رسانده اند.
عمر برخی از حیوانها را توانسته اند با مراقبت، نهصد برابر کنند. دانه گندمی را که در خوشه بوده، در مصر یافته اند که از عمر آن چهار هزار سال می گذشته است. آن را کاشته اند و سبز شده و چون در خوشه بوده، توانسته عمر خود را چندین هزار برابر کند.
قانون تناسب به ما می گوید: اگر با مراقبت بشود عمر حیوانی را به نهصد برابر بالا ببریم، با مراقبت، عمر طبیعی انسان را که صد سال است، می شود به چندین هزار سال بالا برد. این نکته را از قرآن شریف بیرون می آوریم. قرآن راجع به عزیر پیامبر چنین می گوید:
او کالّذی مرّ علی قریة و هی خاویة علی عروشها قال انّی یحیی هذه اللّه بعد موتها فاماته اللّه مأة عام ثمّ بعثه قال کم لبثت قال لبثت یوما او بعض یوم قال بل لبثت مأة عام فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنّه و انظر الی حمارک و لنجعلک آیة للنّاس و انظر الی العظام کیف ننشزها ثمّ نکسوها لحما فلمّا تبیّن له قال اعلم انّ اللّه علی کلّ شیی ء قدیر(1).
عبور نمود عزیر پیامبر به دهی که بر مردمش خراب شده بود، گفت: چگونه پروردگار این مرده ها را زنده می کند؟! چون چنین فکری کرد صد سال خدا او را می رانید، سپس او را زنده کرد و گفت: چه مقدار
.............................................
1 بقره، آیه .261
اینجا مانده ای؟ گفت: یک روز یا نصف روز، خطاب شد: بلکه صد سال، ببین که غذا و آبی که همراه داشتی، فاسد نشده است و نظر کن به الاغت که پوسیده بود. تو را نشانه ای برای مردم در رابطه با معاد قرار دادیم، که چگونه استخوانهای آن را جمع می کنیم و گوشت روی آن را می رویانیم. چون دید صحنه را کیفیت زنده نمودن مرده را گفت: می دانم که خدا بر همه چیز قادر است.»
مطلبی که از این آیات استفاده می کنیم، این است که غذا و آب که عمر طبیعی آن در میان آفتاب یک روز است، تحت مراقبت حق به صد سال مضاعف شده است. قانون تناسب به ما می گوید : عمر طبیعی انسان که صد سال است، با مراقبت چندین میلیون سال خواهد شد.
مطلبی که نباید فراموش شود، این است که همه اینها برای تقریب ذهن است و ما روی آن تکیه نداریم؛ آنچه بر آن تکیه می کنیم مطلبی است که در مقدمه، متذکر شدیم. یونس پیامبر، بدون اجازه از خدا از میان قومش خارج شد و این کار با شأن یک پیامبر سازگار نبود؛ از این جهت در شکم ماهی زندانی شد و هفت شبانه روز آنجا بود. در شکم ماهی به خطای خود توجّه نمود و توبه کرد و قرآن می فرماید که او می گفت: لا اله الاّ انت سبحانک انّی کنت من الظّالمین (1). تا پس از هفت روز از زندان نجات پیدا کرد. قرآن می گوید: اگر در زندان توبه نکرده بود، تا روز قیامت زندانی باقی می ماند.
فلولا انّه کان من المسبّحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون (2)
آن خدایی که قدرت دارد پیامبر خود را در شکم ماهی هفت شبانه روز بلکه تا روز قیامت نگاه دارد، قدرت دارد ولیّ خود؛ ذخیره خود؛ سرّ مستودع خود را تا وقتی که مقدّر باشد، در این کره زمین نگاه دارد.
نکته دیگری که از قرآن استفاده می کنیم، این است که عمر طبیعی انسان
.............................................
1 انبیاء/.87
2 صافات، آیات 143 و .144
هزار سال به بالا است. قرآن راجع به نوح پیغمبر چنین می فرماید:
فلبث فیهم الف سنة الاّ خمسین عاما(1).
نوح در میان قومش هزار سال مقداری کمتر نهصد و پنجاه سال زندگی نمود. در روایات آمده است که 2400 سال مدّت عمر او بوده است و نهصد و پنجاه سال مدت رسالتش.(2)
خلاصه سخن اینکه طول عمر مهدی روحی فداه یک امر طبیعی نیست، بلکه خرق عادت است، و خرق عادت در این جهان بسیار است. امام دوّم حضرت مجتبی علیه السلام به همین جهت اشاره می کند و می فرماید:
یطیل اللّه عمره فی غیبته ثمّ یظهره بقدرته فی صورة شابّ ابن دون اربعین سنة ذلک لیعلم انّ اللّه علی کلّ شی ء قدیر.(3)
«خداوند عمر او را طولانی می کند. سپس او را به واسطه قدرتش ظاهر می کند. بر جهان غلبه می دهد به صورت جوانی کمتر از چهل سال، این کار برای این است که دانسته شود خداوند تعالی بر هر چیزی قدرت دارد.»
.............................................
1 عنکبوت/14
2 حیات القلوب علامه مجلسی ج .1
3 بحار الانوار ج 51 ص 132، کمال الدین صدوق ره