با گشت‌وگذار در بازار

مردم با هر بودجه‌ چه موبایل‌هایی می‌خرند؟

شماره روزنامه: ۵۸۸۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۹/۲ ...

خریدی بدون سقف بودجه

وقتی بنا باشد بدون داشتن دغدغه مالی، یک گوشی موبایل انتخاب شود، حسب جوسازی‌های ایجاد شده پیرامون  برند اپل و علاقه‌ خاصی که نسل جوان به آن پیدا کرده، مدل‌های پرو و پرومکس پرچم‌داران جدید اپل از انتخاب‌های ابتدایی بسیاری از افراد هستند. اگرچه محدودیت‌های واردات و رجیستری این گوشی‌ها باعث شده استفاده از مدل‌های سری 14 و 15 آی‌فون، با دشواری زیادی همراه باشد، اما هنوز کسانی هستند که با علاقه وافری که به برند اپل دارند، همچنان خرید این مدل‌ها را ترجیح می‌دهند. بدون شک محدودیت‌های وارداتی و حتی غیرقانونی بودن خرید و  فروش برخی از مدل‌های آی‌فون، باعث شده تنوع مدل‌های جدید از این برند که در بازار موبایل کشور موجودند، مثل قبل نباشد. اما اکنون و با همین مدل‌های موجود، یک گوشی آی‌فون 15 پرومکس اپل، بسته به مشخصات فنی و رنگ، در بازار تا 100 میلیون تومان قیمت دارد. این قیمت برای مدل 15 پرو با حافظه 256 گیگ که در بازار ایران قابل خریداری است، چیزی در حدود 60 میلیون تومان است.

با وجود محبوبیت ویژه اپل نزد بخش‌ زیادی از کاربران ایرانی، گروه‌های دیگری از کاربران هستند که اگرچه دغدغه مالی ندارند، اما کار با سیستم‌عامل اندروید را ترجیح می‌دهند. در نتیجه در زمان خرید موبایل، به گوشی‌های سامسونگ به عنوان یکی از گزینه‌های جدی فکر می‌کنند. کاربرانی که قصد خرید پرچم‌داران این برند را داشته باشند، سه گوشی گلکسی زد فولد5، زد فیلیپ 5 و همچنین اس‌23 اولترا را پیش‌رو دارند. قیمت گوشی گلکسی زد فولد 5 با حافظه 256 گیگ و قابلیت برقراری ارتباطات 5G، حدود 70 میلیون تومان است. این درحالی است که دو پرچم‌دار دیگر یعنی زد فیلیپ 5 و اس23 اولترا را می‌توان به ترتیب با حدودا 40 و 50 میلیون تومان خریداری کرد.

برند شیائومی که معمولا به تولید و عرضه گوشی‌های اقتصادی معروف است، با عرضه مدل 13 پرو تلاش کرده تا توجه گروه مرفه‌تر جامعه را که حاضرند برای در اختیار گرفتن امکانات و ظرافت بیشتر، هزینه بیشتری پرداخت کنند، به خود جلب کند. این مدل که یکی از جدیدترین گوشی‌های ارائه شده توسط این برند است، بسته به ظرفیت حافظه با قیمتی بین 43 تا 46 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت حدودی مدل 12 پرو این گوشی که نسل پیشین این سری به حساب می‌آید نیز حدود 34 میلیون تومان قیمت دارد.

گوگل نیز که این روزها با عرضه گوشی پیکسل سری 8 حسابی سروصدا کرده و توانسته نظر مثبت بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند، با چند گوشی رده بالا در بازار حضور دارد. گران‌ترین گوشی فعلی گوگل در بازار ایران، پیکسل فولد است که با داشتن ظرفیت حافظه 256 گیگ، حدود 110 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت دو پرچم‌دار دیگر این برند یعنی پیکسل 8 و پیکسل 8پرو، با ظرفیت حافظه 128گیگ اکنون در بازار به ترتیب حدود 70 و 45 میلیون تومان است. این قیمت‌ها برای سری پیشین گوشی‌های پیکسل یا همان پیکسل 7 که ظرفیت حافظه مشابهی دارند نیز‌ به ترتیب حدود 47 و 30 میلیون تومان است.

برند وان‌پلاس که یکی از برندهای باکیفیت بازار جهانی است، در بازار ایران حضور نسبتا کم‌رنگی دارد. با این وجود علاقه‌مندان این برند برای خرید گوشی وان‌پلاس پرو 11، بسته به ظرفیت حافظه بین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه می‌کنند. وان پلاس 10 پرو که دیگر پرچم‌دار موجود در بازار ایران است نیز حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد. در ادامه گوشی وان ‌پلاس 10T نیز با قیمت حدود 35 میلیون تومانی، قابل خرید است.

با تمام اینها اگر با صرف بودجه زیاد قصد داشته باشید به سراغ برند هوآوی بروید نیز‌ این برند شما را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. خصوصا که در چند ماه اخیر، گوشی‌های پرچم‌دار این برند در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی را رقم زده و توجه بسیاری از کارشناسان و کاربران را جلب کرده‌اند. اکنون گوشی پی‌50 پاکت هوآوی، با داشتن حافظه 512 گیگ، حدود 68 میلیون تومان قیمت دارد. گوشی میت 50 پرو از این برند نیز با قیمت حدود 48 میلیون تومانی قابل خریداری است. البته باید توجه داشت که حضور برند هوآوی و محصولاتش در بازار ایران، به قدرتمندی سال‌های پیش نیست. در نتیجه شاید خرید از برندی مانند سامسونگ، ریسک کمتری از بابت خدمات جانبی و تعمیرات احتمالی برای کاربر به دنبال داشته باشد.

Untitled-1 copy

میان‌رده‌های دوست‌داشتنی

وقتی پای محدودیت‌های بودجه‌ای به میان بیاید، کار کمی سخت می‌شود. زیرا حالا باید افراد تلاش کنند تا با هزینه‌ای معقول، بهترین امکانات ممکن را خریداری کنند. با این‌حساب افرادی که قصد دارند تا سقف 30 میلیون تومان هزینه کنند، در بازار چه گزینه‌هایی پیش‌رو دارند؟

برای کسانی که علاقه‌مند  به برند اپل هستند، اما توان صرف هزینه‌های خیلی بالا را ندارند، شاید گوشی‌های سری SE، انتخاب مناسبی به حساب بیاید. اکنون گوشی آی‌فون SE 2022 با حافظه 128 گیگ، با قیمت حدودا 30 میلیون تومانی قابل‌تهیه است. قیمت گوشی دیگری از همین سری که در سال‌های پیش‌تر عرضه شده باشد، اختلاف قیمت چندانی با سری جدید ندارد. به‌طوری که آی‌فون SE 2020 با حافظه 256 گیگ، با قیمت حدود 28 میلیون در بازار موجود است. مدل‌های قدیمی‌تر آی‌فون یعنی آی‌فون‌های سری 11 نیز تا سقف 30 میلیون تومان قابل‌خریداری هستند، اما شاید صرف چنین هزینه‌ای برای مدل‌هایی که با فناوری پنج سال پیش عرضه شده، انتخاب چندان معقولی نباشد.

سامسونگ‌دوستانی که قصد دارند یک گوشی پرچم‌دار با فناوری‌های خاص داشته باشند اما محدودیت بودجه تا سقف 30 میلیون تومان دارند، می‌توانند به سراغ مدل‌ گلکسی اس 23 اف‌ای بروند. گوشی گلکسی اس 23 اف‌ای با حافظه‌های 128 و 256 گیگ، اکنون در بازار بین 23 تا 26 میلیون تومان قیمت دارد. با کمی اغماض، برخی از مدل‌های گلکسی اس 22 را نیز می‌توان با این محدوده بودجه‌ای خریداری کرد. زیرا این گوشی اکنون در بازار، بسته به مشخصات و فروشگاه عرضه‌کننده، بین 30 تا 33 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت گلکسی اس 21 اف‌ای نیز حدود 18 میلیون است. البته گوشی‌های A53 و A73 نیز با قیمت 13 تا 15 میلیون تومان، گزینه‌های بدی نیستند.

در محدوده بین 10 تا 30 میلیون تومان، می‌توان به سراغ گوشی‌ وان پلاس ACE پرو با قیمت 27 میلیون، وان پلاس ACE با قیمت 20 میلیون، وان پلاس Ace 2V با قیمت 24 میلیون، وان پلاس Ace Racing با قیمت 14 میلیون و وان پلاس نورد CE3 با قیمت 17 میلیون تومان رفت.

اگر بنا به انتخاب از برند هوآوی باشد، می‌توان به سراغ برخی مدل‌های سری نوا از این برند رفت. اکنون گوشی‌های نوا 10 و نوا 10 پرو هوآوی بین 20 تا 25 میلیون تومان قیمت دارند. گوشی نوا 10‌ای‌ای با قیمت حدودا 14 میلیون تومانی، گزینه دیگری برای خرید یک گوشی میان رده از این برند است.

 از برند شیائومی و در بازه قیمتی 10 تا 30 میلیون تومان نیز می‌توان به سراغ‌ گوشی‌های شیائومی 13 لایت با قیمت 18 میلیون تومان، پوکو F5 ساده و پرو با قیمت‌های 15 تا 21 میلیون تومان، ردمی K60 اولترا با قیمت 28 میلیون تومان و ردمی نوت 12 توربو با قیمت 14 میلیون تومان رفت. گوشی شیائومی 12T پرو که قیمتی بین 23 تا 30 میلیون تومان دارد نیز یکی از گزینه‌های مورد توجه خریداران در این بازه قیمتی است.

گوشی‌های اقتصادی  بازار

کاربرانی که به دنبال بهره‌مندی از امکانات پایه یک گوشی هوشمند هستند و تمایلی به صرف هزینه‌های بالا برای خرید موبایل ندارند، می‌توانند با بودجه‌ای حدودا 10 میلیون تومانی، گوشی نسبتا مناسبی از برندهای سامسونگ، شیائومی و هوآوی انتخاب کنند. معمولا کارمندان و دانش‌آموزان، از مخاطبان جدی این دسته گوشی‌ها به حساب می‌آیند.

بخش زیادی از گوشی‌های سری A و  M سامسونگ، گوشی‌های با چنین مشخصاتی هستند و معمولا بین 4 تا 13 میلیون تومان قیمت دارند. در نتیجه در این دسته قیمتی، با صرف حداقل هزینه که حدود 4 میلیون است، می‌توان یک گوشی A03 از برند سامسونگ خریداری کرد. گوشی‌هایA34، A14 و M33 نیز با بازه قیمتی 5 میلیون تا 10 میلیون قابل خریداری هستند. اگرچه قیمت دو مدل گوشی A53 و A73 بین 13 تا 15 میلیون تومان است، اما می‌توان این گوشی‌ها را نیز با اغماض در این دسته گنجاند و آنها را گزینه مناسبی برای استفاده روزمره و کاربری‌های غیرتخصصی دانست.

شائومی در عرضه گوشی‌های اقتصادی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و کاربرانی که با چینی بودن این برند مشکلی ندارند، می‌توانند گزینه‌های متعددی با قیمت زیر 15 میلیون تومان در میان محصولات این برند پیدا کنند. با این‌حال با سقف قیمتی 10 میلیونی، می‌توان به گوشی‌های پوکو ایکس 4 و 5، انواع ردمی نوت 11 و 12، پوکو F4 و پوکو X5 اشاره کرد.

فارغ از آنکه کدام دسته قیمتی، با بودجه کاربر سازگاری دارد، باید توجه داشت که محدود شدن به همین یک پارامتر لزوما منجر به انتخاب بهترین گزینه نخواهد شد. در نتیجه کاربرانی که قصد خرید یک گوشی برای مقاصد خاص، خصوصا گیمینگ یا تولید محتوا را دارند، حتما در کنار رده‌های قیمتی به امکانات و مشخصات فنی هر گوشی نیز توجه ویژه‌ای می‌کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان